اساتید پیشنهادی:

یادگیری زبان با موسیقی «مخصوص کودکان»

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 15 آبان 2022

دسته بندی : Learning-Language-Techniques

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1443

یادگیری زبان با موسیقی

استفاده از آهنگ‌ها یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آموزش زبان انگلیسی برای همه سنین و به خصوص کودکان است. زیرا کودکان و نوجوانان نسبت به بقیه رده‌های سنی از فعالیت‌های پرانرژی و ریتمیک مثل آهنگ‌ها و یا بازی‌های همراه با آهنگ، لذت می‌برند. در واقع می‌توان گفت استفاده از آهنگ‌ها در فرآیند یادگیری کودکان تأثیر بسزایی دارد و آن‌ها را به یادگیری مشتاق‌تر می‌کند. موسیقی یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در رابطه با یادگیری زبان است، زیرا مغز ما به طور کاملاً طبیعی، اطلاعات ریتمیک را بهتر و پرسرعت‌تر نسبت به دیگر اطلاعات پردازش می‌کند.

پس بهتر است اگر قصد یاد دادن زبان انگلیسی به فرزندتان را دارید تا جایی که می‌توانید از فعالیت‌های همراه با موسیقی استفاده کنید. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره یادگیری زبان با موسیقی کودکان صحبت کنیم.

چرا استفاده از موسیقی در تدریس زبان مهم است؟

چرا استفاده از موسیقی در تدریس زبان مهم است؟

اگر کودکان شما در یادگیری انگلیسی مشکل دارند، ما در این مقاله به شما راهکارهای سازنده می‌دهیم. در صورت گنجاندن آهنگ‌های مناسب کودکان در برنامه یادگیری زبان آن‌ها، می‌توان از این روش به عنوان یک استراتژی بسیار مهم برای جذب کودکان به یادگیری زبان اشاره کرد. آهنگ‌ها می‌توانند توجه کودکان را به خود جلب ‌کنند و در نهایت به انگیزه، علاقه و یادگیری آن‌ها کمک کند. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از موسیقی عبارت‌اند از:

ریتم موسیقی به یادگیری زبان کمک می‌کند

تمامی افراد در هر سنی، وقتی اطلاعات را از طریق فعالیت‌های ریتمیک مانند گوش دادن به موسیقی دریافت می‌کنند، بهتر آن‌ها را یاد می‌گیرند. به طور مثال حتماً به خاطر دارید که همه ما حروف الفبا را به صورت ریتمیک یاد گرفته‌ایم و آن را خیلی سریع به خاطر سپردیم، اما تصور کنید که می‌خواستیم حروف الفبا را بدون آهنگ یاد بگیریم، در این صورت بدون شک فرآیند یادگیری حروف الفبا چندین برابر سخت‌تر می‌شد.

در نتیجه به یاد داشته باشید که همیشه ریتم موسیقی می‌تواند نه تنها در یادگیری کودکان بلکه در یادگیری ما نیز تأثیرگذار باشد.

موسیقی توجه افراد را جلب می‌کند

کمتر چیزی مانند یک آهنگ جذاب می‌تواند اشتیاق یک کودک را به یادگیری تقویت کند. ازآنجایی‌که معمولاً کودکان و زبان آموزان به سختی بر روی مباحث درسی تمرکز می‌کنند و حتی بعضی از مباحث پیچیده را با تمرکز زیاد هم ممکن است به خاطر نسپارند، در نتیجه استفاده از آهنگ‌ها می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای یک معلم و یا شمایی که به فرزند خود زبان یاد می‌دهید باشد. زیرا در این مواقع دیگر نگرانی برای جلب توجه حتی بازیگوش‌ترین کودک را هم نخواهید داشت.

موسیقی با عنوان درس و تمرین

موسیقی یادگیری زبان را بهبود می‌بخشد و استفاده از آن برای آموزش نکات گرامری یا لغت‌های پیچیده، به شدت توصیه می‌شود. بنابراین ما نیز به شما توصیه می‌کنیم تا از آهنگ‌هایی استفاده کنید که ارتباطی با درس یا مبحث مورد تدریس داشته باشند تا درست در ذهن کودک به درستی حک شود.

استفاده از موسیقی به عنوان پاداش

اغلب کودکان عاشق خواندن ترانه‌های جذاب هستند. پس می‌توانید از موسیقی به عنوان پاداش استفاده کنید. به طور مثال دو سه دقیقه آخر کلاس را به خواندن یک آهنگ جذاب و سرگرم‌کننده اختصاص دهید. با این کار، کودکان پاداش عملکرد خوبشان را به خاطر می‌سپارند و سعی می‌کنند برای دفعات بعد عملکرد خودشان را در سطح بالا نگه‌دارند تا باز هم به عنوان پاداش موسیقی گوش دهند.

برای اینکه بتوانید جذابیت استفاده از موسیقی به عنوان پاداش را حفظ کنید، لازم نیست از آن به طور مرتب و یکنواخت استفاده کنید، بلکه هر چند وقت یک‌بار این کار را انجام دهید. در این زمان می‌توانید از هر آهنگی که فکر می‌کنید برای کودکان جذاب است و ریتم شادتری دارد نه فقط آهنگ‌هایی که به مباحث درسی مرتبط هستند استفاده کنید.

بازی‌های یادگیری زبان با موسیقی

اما سوالی که پیش می‌آید این است که روش‌های استفاده از آهنگ‌ها در کلاس چیست؟ و چه فعالیت‌هایی می‌توانند با آهنگ انجام شوند؟ در ادامه می‌خواهیم به فعالیت‌هایی اشاره کنیم که برای آموزش تلفظ کلمات و نکات گرامری پیچیده‌تر زبان انگلیسی کاربرد دارند و می‌توانند تمرکز و علاقه کودکان را به شکل قابل توجهی افزایش دهند. این فعالیت‌ها برای کار با کودکان و نوجوانان مناسب است و می‌تواند در یادگیری آن‌ها نقش بسزایی داشته باشد. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

همراه با آهنگ بخوانید

این گونه از آهنگ‌ها همان‌طور که از اسمشان مشخص است به این صورت است که کودکان همراه با خواننده، آهنگ را می‌خوانند. برای انجام صحیح این بازی باید به چند نکته توجه کنید. ابتدا از روی متن آهنگ کپی بگیرید و آن را بین کودکان پخش کنید. پس‌ازآن چند بار آهنگ را پخش کنید و اجازه دهید تا کودک به طور کامل از روی متن آن را بخوانند و حفظ  کند. اغلب کودکان می‌توانند با گوش دادن به آهنگ و نگاه کردن به متن آهنگ، آن را بخوانند. اما برای کودکانی که کم سن و سال‌تر هستند ممکن است لازم باشد که از ویدیوهایی که دارای متن انگلیسی هستند هم استفاده کنند.

اگر افراد بزرگ‌سال قصد دارند از این فعالیت استفاده کنند می‌توانند از کپی متن آهنگ استفاده نکنند و فقط با گوش کردن به آهنگ آن را یاد بگیرند و بخوانند. پس از اینکه پخش آهنگ تمام شد، از کودکان بخواهید که درباره آن بحث کنند و قسمت‌هایی از موسیقی را که متوجه نشدند از بقیه افراد حاضر در کلاس سوال کنند.

جاهای خالی را پر کنید

این فعالیت یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی مهارت دایره لغات کودکان و زبان‌آموزان است. برای شروع این فعالیت شما باید از متن آهنگ یک کپی تهیه کنید و در بعضی از قسمت‌ها به جای بعضی از کلمات، جای خالی قرار دهید. سپس از کودک بخواهید که با گوش دادن به آهنگ جاهای خالی را پر کنند. برای ارزیابی هر چه بهتر دایره لغات بهتر است در هر متن نزدیک به شش جای خالی وجود داشته باشد تا کودک با دقت بیشتری به آهنگ گوش ‌دهند و جاهای خالی را پر کند.

برای کودکانی  که سطح انگلیسی پایین‌تری دارند و مبتدی هستند، در کنار جای خالی چند گزینه قرار دهید تا از بین آن‌ها گزینه درست را انتخاب کنند. از کودکانی که سطح انگلیسی بالاتری دارند بخواهید که در ابتدا بدون گوش دادن به آهنگ جاهای خالی را پر کنند. با انجام این کار می‌توانید مهارت آن‌ها در انتخاب کلمه مناسب با توجه به متن را بررسی کنید.

آهنگ را نقاشی کنید

بدون شک انتخاب روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها بتوانید مهارت درک مطلب کودکتان را تقویت و ارزیابی کنید، یک فعالیت‌ مهم و چالش‌برانگیز محسوب می‌شود. برخی از کودکان در به تصویر کشیدن آنچه آموزش‌دیده‌اند استعداد زیادی دارند. روش نقاشی کردن یکی از همین روش‌ها است که یک فعالیت هنری در کنار یادگیری زبان محسوب می‌شود و اکثر کودکان از آن استقبال می‌کنند. برای انجام این فعالیت ابتدا اجازه دهید که کودک چند بار آهنگ را بشنود و با صدای بلند آن را بخواند. سپس از او بخواهید هر چیزی که از آهنگ شنیده یا فهمیده‌ است را بر روی کاغذ بکشد.

آهنگ را دوباره‌نویسی کنید

کودکانی که سن بیشتری دارند، برای اینکه جذب فعالیت‌های ریتمیک شوند باید چالش‌های سخت‌تری را امتحان کنند. در ابتدا شما باید مطمئن شوید که کودک درک ابتدایی از آهنگی که می‌خواهید پخش کنید دارد. سپس از او بخواهید که کل متن آهنگ را دوباره‌نویسی کند. اغلب کودکان تلاش می‌کنند که جای کلمات کلیدی را با مترادف‌های مشهور آن‌ها عوض کنند. اما کودکانی که سطح بالاتری از زبان انگلیسی را دارند سعی می‌کنند که یک آهنگ جدید اما با همان پیام آهنگ اصلی بنویسند.

در پایان از کودک بخواهید که نوشته‌های خود را با صدای بلند بخواند. استفاده از آهنگ و فعالیت‌های ریتمیک در هنگام آموزش زبان انگلیسی، باعث افزایش مهارت‌های لغات، گرامر و مهارت‌های شنیداری کودکان تأثیر می‌شود.

لینک مفید: همه چیز درباره آموزش زبان انگلیسی به کودکان

یادگیری زبان در تیکا

در این مقاله درباره آموزش زبان به کودکان با استفاده از موسیقی صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد موسیقی یک منبع بسیار عالی برای یادگیری زبان محسوب می‌شود؛ در نتیجه می‌توانید برای علاقه‌مند شدن کودکتان به یادگیری زبان انگلیسی از موسیقی استفاده کنید و نتیجه عالی آن را ببینید.

ما در آموزش زبان آنلاین تیکا با مجرب ترین اساتید یادگیری زبان شما را به عهده می گیریم و به پیشرفت هر چه بیشتر شما در مسیر یادگیری زبان کمک خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به صفحه اساتید تیکا، استاد خود را انتخاب و یادگیری زبان را شروع کنید.

یادگیری زبان در تیکا

یادگیری زبان با موسیقی «مخصوص کودکان»

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

کلاس گروهی برای کودکان دارید؟

21 آبان 2022

user-image

مریم خوشاب

عالی مثل همیشه

17 آبان 2022

user-image

زهرا اخوان

واقعا عالیه ، مرسی از تیم حرفه ای تیکا

17 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

چنل معرفی میکنید برای دانلود موزیک زبان برای کودک؟

17 آبان 2022