اساتید پیشنهادی:

چه زبان هایی برای فیلم ساخته شده‌اند؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
چهارشنبه, 8 آذر 2022

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2906

زبان هایی برای فیلم

اگر اهل تماشای فیلم و سریال باشید، به خوبی آگاهید که هر فیلم و سریالی دنیای خاص خود را دارد. شخصیت‌های هر فیلم و سریالی زبان مخصوص به خود را دارند. این موضوع به‌ویژه در سریال‌های تاریخی و تخیلی به کرات مشاهده می‌شود. برای آنکه شخصیت مورد علاقه‌تان را به خوبی درک کنید، بهتر است با زبان آن شخصیت آشنایی کافی داشته باشید. اگر می‌خواهید در دنیای جذاب هری پاتر و سنگ جادو غرق شوید باید با زبان شخصیت‌های این فیلم آشنا باشید.

افراد زیادی به  یادگیری یک زبان تازه علاقه دارند. اگر هواخواهان فیلم‌های تاریخی باشید، بدون تردید سریال بازی تاج‌وتخت در ابتدای لیست فیلم‌های مورد علاقه شما است، زبان شخصیت‌های این فیلم نیز زبانی جذاب و دلنشین است. در این مقاله قصد داریم به بررسی زبان‌های مورد استفاده در فیلم‌ها و سریال‌ها بپردازیم و با دنیای شگفت‌انگیز زبان‌ها بیشتر آشنا شویم‌.

زبان‌های ساخته شده برای فیلم‌ها

زبان هایی برای فیلم

در ادامه به زبان هایی اشاره می شود که برای فیلم ها ساخته شده اند:

جهت مطالعه بیشتر:یادگیری نکات مختلف در زبان های مختلف

  1. NADSAT

در رمان «پرتقال ساعتی» در سال 1962، نویسنده این کتاب، آنتونی برگس، زبان نادسات را برای شخصیت‌های نوجوان کتاب خود خلق کرد. از این زبان به عنوان یک زبان عامیانه در سراسر کتاب و بعداً در یک فیلم سینمایی در سال 1971 که اقتباسی از رمان نامبرده بود، استفاده کردند. این زبان یک زبان تخیلی بود که ریشه انگلیسی داشت و با اضافه‌کردن واژگان و اصطلاحات روسی و همچنین عبارات کودکانه ساخته شده بود. خود واژه نادسات نیز ریشه روسی دارد و به معنای نوجوان است. لازم به ذکر است در این زبان از برخی اصطلاحات آلمانی نیز استفاده شده است.

  1. ELVISH

یکی دیگر از زبان‌هایی که برای فیلم ساخته شد، زبان elvish بود. اگر از طرف‌داران فیلم فوق‌العاده زیبای ارباب حلقه‌ها باشید، این زبان را به کرات از زبان شخصیت‌های مختلف فیلم شنیده‌اید. این زبان بر پایه زبان‌های فنلاندی و ولزی ساخته شده است، البته برخی عبارات و اصطلاحات  یونانی و لاتین نیز در این زبان به چشم می‌خورد.

مثالی از این زبان را به همراه ترجمه آن در زیر مشاهده می‌کنید:

"Êl síla erin lû e-govaned vî."

 "ستاره‌ای در ساعت ملاقات ما می‌درخشد."

  1. HUTTESE

حتی اگر خیلی هم اهل تماشای فیلم و سریال‌های خارجی نباشید، اما مطمئناً جنگ ستارگان را به کرات شنیده‌اید. در مجموعه جنگ ستارگان برخی از شخصیت‌ها با زبانی به نام huttese صحبت می‌کنند. این زبان برگرفته از یک گویش باستانی به نام کچوا است.

مثالی از این زبان را به همراه ترجمه آن در زیر مشاهده می‌کنید:

"Wee now kong bantha poodoo. "

"حالا تو علوفه بانتا هستی."

  1. KLINGON

این زبان برای اولین بار در فیلم star trek و توسط بازیگر نقش اسکاتی مورد استفاده قرار گرفت. زبان‌شناسی به نام مارک اوکراند برای نخستین بار این زبان را ابداع نمود و بعدها نیز دیکشنری کلینگون را تألیف کرد. این کتاب شامل قواعد دستوری، تلفظ صحیح کلمات و واژگان زبان کلینگونی است. نکته جالب توجه این جا است که چندین نمایشنامه معروف از ویلیام شکسپیر مانند هملت به این زبان ترجمه شده است.

مثالی از این زبان را به همراه ترجمه آن مشاهده می‌کنید:

"bortaS bIr jablu'DI' reH QaQqu' nay."

 "انتقام خوراکی است که بهتر است سرد سرو شود."

  1. MINIONESE

انیمیشن من نفرت‌انگیز را حتماً تماشا کرده‌اید و با شخصیت‌های جذاب و دوست‌داشتنی این انیمیشن یعنی مینیون ها آشنا هستید. کارگردان این انیمیشن زیبا یک زبان کودکانه را برای مینیون ها خلق کرد و  به همین خاطر اسم این زبان نیز  زبان مینیون ها نام گرفت. نکته جالب توجه اینجا است که زبان مینیونی بر پایه چهار زبان ساخته و پرداخته شده است که عبارت‌اند از: زبان اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی، کره‌ای و انگلیسی.

  1. PARSELTONGUE

دوران نوجوانی خیلی از ما با مجموعه کتاب‌ها و فیلم‌های جذاب و بی‌نظیر هری پاتر گذشت. جی کی رولینگ نویسنده خلاق این مجموعه داستانی، این زبان را خلق کرد. این زبان مارها است‌. این نویسنده خوش‌ذوق یک راهنما برای این زبان در وب‌سایت خود قرار داد تا خوانندگان کتاب‌ها و تماشاگران فیلم هری پاتر تا حدودی با این زبان آشنایی داشته باشند.

  1. LAPINE

نویسنده رمان سفینه آبی، ریچارد آدامز، در سال ۱۹۷۲ برای اولین بار این زبان را ابداع کرد. این زبان، زبان مشترک میان خرگوش‌ها است. لاپین یک واژه با ریشه فرانسوی و به معنای خرگوش است. بعدها در فیلمی که به اقتباس از این رمان ساخته شده بود، زبان لاپین به عنوان زبان شخصیت‌ها در نظر گرفته شد.

  1. DOTHRAKI

سریال پر طرف‌دار و پرمخاطب این روزها یعنی بازی تاج و تخت، زبان ابداعی مخصوص به خود را دارد. دیوید جی پترسون، زبان‌شناس، زبان دوتراکی را برای شخصیت‌های سریال بازی تاج و تخت ابداع کرد. این زبان بر پایه زبان‌های عربی، اسپانیایی و استونیایی ساخته و پرداخته شده است. زبان دوتراکی در حال حاضر بیش از ۳۱۰۰ کلمه دارد.

مثال:

" Dothras Chek!"

 «مراقب باش! خدانگهدار!»

  1. ALIENESE

این زبان توسط دیوید ایکس کوهن برای فیلم futurama ساخته شد.این زبان حالتی رمزگونه دارد و بر پایه ریاضیات ساخته شده است. درک این زبان کمی سخت و پیچیده است.

لینک‌های مفید:

  1. MONDOSHAWAN

این زبان در فیلمی که بر اساس کتاب عنصر پنجم ساخته شده است، استفاده می‌شد. این زبان تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلمه دارد. زبان موندوشاوان برای اولین بار در کتاب عنصر پنجم توسط میلا جوویچ معرفی شد و بعدها توسعه یافت. از این زبان با نام زبان الهی یاد می‌شود.

  1. ATLANTEAN

شرکت دیزنی مارک اوکراند، زبان‌شناسی که زبان کلینگون را برای star trek خلق کرد، استخدام نمود تا یک زبان تازه برای فیلم آتلانتیس ابداع کند. اوکراند نیز زبان آتلانتیس را به عنوان زبان مادری فیلمنامه‌نویسان و هنرمندان این فیلم ساخت. واژگان این زبان ترکیبی از واژگان هندی، اروپایی، سومری و آمریکای شمالی است. زبان آتلانتیس، زبان پیچیده‌ای است.

  1. NA'VI

جیمز کامرون برای ساخت فیلم آواتار در سال ۲۰۰۹، دکتر پل فرومر، زبان‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی را برای ابداع یک زبان جدید برای فیلم خود فراخواند. زبان ناوی، ترکیبی از زبان‌های مائوری اتیوپیایی و نیوزلندی است. بیش از ۱۰۰۰ کلمه در این زبان یافت می‌شود. از زمان انتشار این فیلم فرومر به طور مرتب واژگان جدیدی را به این زبان اضافه نمود و قوانین دستوری این زبان را نیز در وب‌سایت خود منتشر کرد. اگر طرف‌دار این فیلم هستید، می‌توانید با مراجعه به این سایت با واژگان و قواعد این زبان آشنا شوید.

ساخت این زبان حدود شش ماه به طول انجامید. فرومر ساخت این زبان را تجربه‌ای لذت‌بخش می‌داند. مثالی از این زبان به همراه ترجمه آن در زیر آمده است:

"Oel ngati Kameie."

 "می‌بینمت."

جهت مطالعه بیشتر: فکت‌هایی که از زبان نمی‌دانستی

یادگیری زبان در تیکا

همان گونه ملاحظه نمودید، دنیای فیلم و سریال تنها محدود به بازیگران آن نیست، برای آنکه فیلم یا سریالی در ذهن اکثر افراد ماندگار شود، پیشنهاد خوبی است اگر یک زبان مخصوص برای شخصیت‌های آن ابداع شود.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان های خارجی در تیکا

چه زبان هایی برای فیلم ساخته شده‌اند؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

ممنون از اطلاعات جالبی که در اختیارمون میذارید

13 آذر 2022

user-image

افسانه عارفي

عالییی

10 آذر 2022

user-image

زهرا اخوان

خیلی جالب بود

10 آذر 2022

user-image

لیلا فارغ

هیچوقت به این هاش توجه نکرده بودم و نمیدونستم ممنون

10 آذر 2022

user-image

الهام طالبی

چقدر جالب و جذاب مرسی خیلی لذت بردم از این مطلب جذاب.

10 آذر 2022