اساتید پیشنهادی:

برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 17 مهر 2022

دسته بندی : learning-english

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1294

برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی

بدون شک  یادگیری زبان و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی می‌تواند توانایی‌های شما را افزایش دهد و دریچه جدیدی را به فرهنگ کشور دیگری باز کند. یک برنامه ریزی عالی برای مطالعه زبان انگلیسی می‌تواند خیلی زودتر شما را به اهداف‌تان برساند. نکته‌ای که هنگام برنامه ریزی اهمیت دارد این است که شما بتوانید یک برنامه جامع و مفید برای خود یادداشت کنید و به نوعی آن را شخصی سازی کنید. اما اگر نمی‌دانید که چگونه برنامه ریزی خود را انجام دهید جای نگرانی وجود ندارد زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی صحبت کنیم و نکاتی که می‌تواند برای شما مفید باشد را بیان کنیم.

چرا باید برنامه مطالعه انگلیسی داشته باشید؟

در زبان انگلیسی مانند هر زبان دیگری نکات زیادی برای یادگیری وجود دارد که ممکن است بدون برنامه‌ریزی نتوان تمامی آن‌ها را به خوبی پیش برد. در حالی که برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی می‌تواند مسیر یادگیری را برای شما هموارتر کند و اهداف شما را به مراحل کوچک‌تری تقسیم کند. هنگامی که اهداف خود را به مراحل کوچک‌تری تقسیم می‌کنید بیشتر می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید. بنابراین یادگیری برای شما سخت نخواهد بود. همچنین مقایسه یادگیری هفتگی به شما کمک می‌کند که متوجه شوید چقدر پیشرفت کرده‌اید، چه کارهایی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی اجتناب کنید.

لینک مفید: یادگیری زبان انگلیسی

نحوه ساختن برنامه مطالعه شخصی و کامل انگلیسی

نحوه ساختن برنامه مطالعه شخصی و کامل انگلیسی

برای ساختن یک برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی می‌توانید از روش‌ها و تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

این سؤالات را از خود بپرسید تا برنامه مطالعه انگلیسی خود را آماده کنید

برای اینکه برنامه ریزی خود را شروع کنید ابتدا باید چند سوال از خود بپرسید. پاسخ‌های صادقانه‌ای که به این سؤالات بدهید به شما کمک می‌کند تا یک برنامه مطالعاتی قوی بسازید و زودتر به هدفتان دست پیدا کنید. سؤالاتی که باید از خود بپرسید عبارت‌اند از:

  • چرا می‌خواهم انگلیسی یاد بگیرم؟ اهداف و دلایل من چیست؟ آیا برای کار است؟ آیا برای مطالعه است؟ آیا می‌خواهید به جهان سفر کنید یا با دوستان صحبت کنید؟ یا این است که با اطمینان با معلم خود در مدرسه صحبت کنید؟
  • چقدر وقت دارم؟
  • چه منابع آموزشی دارم یا می‌توانم دریافت کنم؟
  • آیا به کمک دیگران نیاز دارم؟ چگونه از آن‌ها کمک بگیرم؟

همچنین لیستی از چیزهایی می‌خواهید در صورت تقویت زبان انگلیسی خود اتفاق بیفتد را بنویسید و آن‌ها را از مهم‌ترین به کم‌اهمیت‌ترین مرتب کنید. دلایلی که در بالای لیست شما قرار دارند در واقع مهم‌ترین دلایل شما برای یادگیری زبان انگلیسی هستند. با نوشتن این نکات می‌توانید اهداف خود را به صورت واضح‌ترین مرور کنید و تصمیم بگیرید که چگونه باید برنامه ریزی خود را سازمان‌دهی کنید.

طرح کلی برای برنامه مطالعه خود بسازید

حالا که به سؤالات خود پاسخ دادید، می‌توانید از پاسخ این سؤالات برای ایجاد یک برنامه ریزی و طرح کلی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید. سپس هدف اصلی یادگیری زبان انگلیسی خود را در یک جمله واضح بنویسید. مثلاً بگویید که هدف از یادگیری زبان انگلیسی شرکت در کلاس، سخنرانی، برقراری ارتباط، سفر و... است. پس از آن هدف خود را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید. این مراحل می‌تواند شامل زمینه‌های ارتباطی انگلیسی مانند نوشتن، خواندن، درک مطلب، گوش دادن، صحبت کردن، یادگیری واژگان، مهارت‌های اجتماعی و... باشد.

پس از آن لازم است یک جدول زمانی برای خود تعیین کنید و طرح کلی برنامه ریزی مطالعاتی خود را ترسیم کنید. اول هفته معمولاً شروع خوبی برای برنامه مطالعاتی است زیرا اکثر افراد یک برنامه هفتگی برای خود در نظر می‌گیرند. می‌توانید چندین ستون بکشید و سپس پس روزهای هفته را بنویسید و زمانی را که قصد مطالعه زبان دارید به علاوه زمان صرف، ناهار، شام، صبحانه خواب، استراحت و... را یادداشت کنید.

محتوا را در برنامه مطالعاتی خود سازمان‌دهی کنید

هنگامی‌که تمامی مراحل بالا را انجام دادید، اکنون یک برنامه مطالعاتی مفید در اختیار دارید. می‌توانید این برنامه را برای خود کپی کنید و پس از اتمام هر هفته بررسی کنید که آیا به برنامه ریزی خود عمل کردید یا خیر. به طور مثال می‌توانید به لیست یادگیری مهارت انگلیسی خود نگاهی بیندازید. این به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که در طول هفته می‌خواهید چه چیزهایی را مطالعه کنید. نکته‌ای که در اینجا باید توجه کنید این است که برای شروع گام‌های کوچکی را بردارید و نیازی نیست روزهای اول خودتان را بیش‌ازحد درگیر درس کنید.

گام‌های کوچک می‌تواند شما را به اهدافتان برساند. همچنین نکته قابل‌توجه دیگر این است که به این فکر کنید که کدام یک از مهارت‌ها را باید نسبت به دیگر مهارت‌های خود بیشتر تقویت کنید. در واقع نقاط ضعف خود را مشخص کنید و بیشتر به آن‌ها بپردازید. برنامه مطالعاتی که برای خود درست کرده‌اید را هر هفته چک کنید، زیرا این فهرست ممکن است هفته‌به‌هفته تغییر کند. بنابراین لازم است تا فهرست خود را برای هفته‌ای که می‌خواهید شروع کنید دوباره از نو بنویسید.

جهت "معرفی منابع رایگان برای یادگیری زبان انگلیسی" روی عنوان کلیک کنید.

یادگیری را آسان کنید

حالا که برنامه مطالعاتی زبان انگلیسی شما کاملاً آماده است، سعی کنید تکنیک‌های مختلفی که برای مطالعه زبان انگلیسی مؤثر هستند را به کار گیرید. به طور مثال یکی از این تکنیک‌ها این است که برنامه مطالعاتی خود را به یک طرح بصری تبدیل کنید. زیرا یک طرح مطالعه بصری بسیار انگیزه دهنده است و می‌تواند توجه شما را جلب کند و شما را تشویق کند تا به آن نگاهی بیندازید. تکنیک دیگر این است که اهداف خود را درشت بنویسید و هر طور که دوست دارید آن را تزئین کنید. می‌توانید حتی هدف خود را به گوشه‌ای از اتاقتان بچسبانید تا آن را هر روز ببینید. هنگامی که این کار را انجام دهید، سعی می‌کنید مطالعه خود را هر روز بالا ببرید و روحیه‌تان را حفظ کنید.

نکته مهم دیگر این است که برنامه مطالعاتی شما علاوه بر ظاهر خوب باید استفاده آسانی نیز داشته باشد؛ بنابراین تصمیم بگیرید که چه نوع برنامه مطالعاتی دوست دارید فیزیکی یا دیجیتالی. برنامه شما باید به راحتی قابل‌بررسی و در صورت نیاز تنظیم کردن آن آسان باشد. توجه داشته باشید که یک برنامه آسان باعث یادگیری بهتر شما می‌شود. در نهایت نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که فضایی در خانه برای خود ایجاد کنید که در آن حس خوبی دارید و بهتر می‌توانید مطالب را یاد بگیرید. به طور مثال برای تمیز نگه داشتن آن تلاش کنید، از تصاویر مختلف، گیاهان، موسیقی‌های آرامش‌بخش و... استفاده کنید و آن‌قدر فضای خوبی برای خود بسازید که علاقه داشته باشید تا همیشه در آنجا بمانید.

با برنامه تحصیلی انگلیسی خود انعطاف‌پذیر باشید

اگر پس از مدتی احساس کردید خسته شدید هیچ اشکالی ندارد بلکه می‌توانید لیست کارهای اضافی خود را حذف کنید و روی اهداف و کارهای ضروری تمرکز کنید. همچنین کارهایی که باعث استرس شما می‌شود را انجام ندهید. در این صورت می‌توانید برای خواندن درس‌های بعدی خود انرژی کافی داشته باشید. اما نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که از مطالعه خود به هیچ عنوان اجتناب نکنید زیرا ممکن است مشکلات بزرگ‌تری به وجود بیاید و یا دیگر حوصله نداشته باشید که مطالعه خود را بار دیگر آغاز کنید.

اگر هر هفته متوجه می‌شوید که دائم احساس خستگی می‌کنید شاید نیاز باشد که برنامه مطالعاتی خود را به طور کلی تغییر دهید تا انگیزه برای مطالعه پیدا کنید. در نهایت هنگامی که به موفقیت دست پیدا کردید می‌توانید اهداف خود را جشن بگیرید و یک هدیه کوچک برای خود تهیه کنید. این می‌تواند شما را هیجان زده کند و انگیزه بیشتری در شما ایجاد کند تا برای اهداف بعدی‌تان پیش قدم شوید.

بهترین روش برای پیشرفت در یادگیری زبان | برای یادگیری زبانت هدف بگذار!

یادگیری زبان در تیکا

درست است که برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی و یا درس خواندن ممکن است برای دانش آموزان کمی سخت به نظر برسد، اما پس از اینکه برنامه ریزی خود را انجام دادید و با آن همگام شدید متوجه می‌شوید که هیچ سختی ندارد بلکه فقط نیاز به تلاش و پشتکار شما دارد. در این مقاله تمامی نکاتی که باید برای انجام برنامه ریزی مطالعاتی زبان خود رعایت کنید را به شما گفتیم. حالا نوبت شما است که هر چه زودتر دست به کار شوید. برای معرفی و دانلود فرهنگ های لغت بیشتر زبان انگلیسی و سایر زبان ها با مرکز آموزش زبان تیکا همراه باشید.

یادگیری زبان در تیکا

برنامه ریزی برای مطالعه زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

واقعا مطلب مفیدی بود

24 مهر 2022

user-image

پویان رادفر

برنامه ریزی برای مطالعه واقعا نیازه

23 مهر 2022

user-image

الهام طالبی

عااالی

19 مهر 2022