اساتید پیشنهادی:

چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 14 خرداد 2023

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 4093

گواهینامه بین المللی

اگر قصد مهاجرت  و سفر به کشورهای خارجی را دارید قطعاً یکی از دغدغه‌های اصلی شما گرفتن گواهینامه بین‌المللی است. گواهینامه بین المللی این اجازه را به شما می‌دهد تا در خیابان‌ها و جاده‌ها سراسر جهان رانندگی کنید. گواهینامه بین المللی به افرادی داده می‌شود که در کشور خودشان گواهینامه گرفته باشند و کشورشان عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی باشد. خبر خوب این است که کشور ایران نیز یکی از کشورهای عضو این سازمان است و شما به‌عنوان یک ایرانی می‌توانید گواهینامه بین المللی بگیرید؛ اما سؤال اینجاست که مراحل اخذ گواهینامه رانندگی چیست؟ و این گواهینامه در چه کشورهایی اعتبار دارد؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این سؤالات خواهیم رسید.

گواهینامه بین المللی رانندگی یا IDP چه مزایایی دارد؟

گواهینامه بین المللی رانندگی که مخفف عبارت انگلیسی International driving permit است به‌صورت یک کارت یا دفترچه دوبرگی صادر می‌شود و به شما اجازه رانندگی در کشورهای عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی را می‌دهد. اگر قصد مهاجرت به کشور خارجی را دارید یکی از اقداماتی که باید قبل از سفر انجام دهید دریافت گواهینامه بین المللی برای رانندگی است. بیش از ۱۹۶ کشور عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند و کشور ایران نیز یکی از کشورهای عضو است. سازمان جهانی اتومبیلرانی یا FIA در کشورهای عضو نماینده دارد و برای افراد متقاضی گواهینامه بین المللی صادر می‌کند. طبق اعلام این سازمان تنها نمایندگان رسمی می‌توانند گواهینامه بین المللی را صادر کنند. کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران نیز عضو رسمی این سازمان است و برای متقاضیان گواهینامه بین المللی صادر می‌کند.

جهت مطالعه بیشتر:

شرایط دریافت گواهینامه بین المللی چیست؟

شرط اصلی برای گرفتن گواهینامه بین المللی داشتن گذرنامه یا پاسپورت و گواهینامه حداقل پایه سه است. قبل از رفتن به سفر باید با مراجعه به سازمان اتومبیلرانی و جهانگردی برای اخذ گواهینامه اقدام کنید. به یاد داشته باشید هر کشور قوانین خاص خود را برای رانندگی مسافران و گردشگران دارد و برخی از کشورها به‌هیچ‌عنوان اجازه رانندگی به مسافران را نمی‌دهند و یا رانندگی گردشگران را به اتومبیل کرایه‌ای محدود کرده‌اند.

اخذ گواهینامه بین المللی از سازمان جهانگردی به دو صورت حضوری و اینترنتی امکان‌پذیر است. دریافت گواهینامه بین المللی به‌صورت حضوری این مزیت را دارد که گواهینامه حداکثر تا یک ساعت بعد حاضر می‌شود؛ اما درخواست گواهینامه بین المللی به‌صورت اینترنتی زمان‌بر بوده و تا یک هفته طول می‌کشد. درخواست اینترنتی گواهینامه از سازمان اتومبیلرانی تنها از داخل ایران ممکن است.

مراکز دریافت گواهینامه بین المللی کجاست؟

برای پیدا کردن یکی از نمایندگان سازمان اتومبیلرانی و جهانگردی می‌توانید به سایت این سازمان به آدرس http://gis.taci.ir مراجعه کنید. بعد از پیدا کردن نزدیک‌ترین نمایندگی به محل سکونت خود راهنمایی‌های لازم برای شما ارائه خواهد شد. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۹۶۲۹ ۰ تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنید. بعدازاین مرحله باید مدارک لازم را برای دریافت گواهینامه بین المللی ارائه کنید.

مدارک لازم برای صدور گواهینامه بین المللی چیست؟

اولین و مهم‌ترین مدرک برای دریافت گواهینامه بین المللی داشتن گواهینامه پایه سه است. گواهینامه شما باید حداقل یک ماه اعتبار داشته باشد. درصورتی‌که اعتبار گواهینامه شما به پایان رسیده است ابتدا برای تمدید اعتبار آن اقدام کنید. دومین مدرک داشتن پاسپورت یا گذرنامه و ارائه یک کپی از آن است. گذرنامه نیز باید اعتبار کافی داشته باشد و مقصد سفر نیز باید مشخص شود. مدارک گفته‌شده به همراه یک قطعه عکس به مراکز معرفی‌شده ببرید و هزینه صدور گواهینامه بین المللی را پرداخت کنید. هزینه صدور این گواهینامه بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان اعلام‌شده است. فرم مربوط به صدور گواهینامه بین المللی را نیز باید پر کنید. این فرم به‌صورت دوزبانه فارسی و انگلیسی است و تسلط و آشنایی شما به زبان انگلیسی در این مرحله به کمک شما می‌آید. بی‌شک یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان بین المللی و پرکاربرد در تمام مراحل سفرهای خارجی به کمک شما می‌آید. با ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی تیکا می‌توانید با زبان انگلیسی َآشنا شده و نیازهای خود را در سفر برآورده کنید.

در صورت حضور در مرکز صدور گواهینامه بعد از یک ساعت گواهینامه بین المللی شما صادر می‌شود. این مدرک قابل ترجمه به ۷ زبان زنده دنیا است. زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی، عربی، اسپانیایی و آلمانی ازجمله این زبان‌ها هستند. گواهینامه بین المللی به درخواست شما یک‌ساله تا سه‌ساله صادر می‌شود و امکان تمدید مجدد ندارد. برای تمدید و صدور گواهینامه جدید باید مجدداً به مرکز صدور گواهینامه بین المللی مراجعه کنید.

صدور گواهینامه بین المللی به‌صورت اینترنتی

سازمان اتومبیلرانی و جهانگردی امکان صدور اینترنتی گواهینامه بین المللی را ممکن ساخته است. برای این کار باید تمامی مدارک را با کیفیت بالا اسکن کرده و در سایت این سازمان آپلود کنید. مراحل صدور گواهینامه بین المللی بین ۷ تا ۱۰ روز کاری زمان می‌برد و گواهینامه به محل سکونت شما یا آدرس اعلام‌شده از طریق پست ارسال می‌شود. برای ثبت درخواست اینترنتی گواهینامه بین المللی ابتدا به سایت این سازمان مراجعه کرده و اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. نام کاربری آدرس ایمیل بوده و باید برای خود یک رمز مناسب انتخاب کنید. بعد از پذیرفتن قوانین مربوط به صدور گواهینامه باید روی گزینه خرید کلیک کنید. بعد از پر کردن فرم‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی و آپلود مدارک و عکس، باید هزینه صدور گواهینامه را بپردازید. در این مرحله به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید و با داشتن یکی از کارت‌های عضو شبکه شتاب می‌توانید هزینه را پرداخت کنید. افرادی که در خارج از کشور هستند باید از سازمان‌های مربوطه همان کشور اقدام به گرفتن گواهینامه کنند. هزینه صدور در برخی از کشورها ازجمله آلمان بسیار گران و بسته به نوع گواهینامه بین ۶۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو است؛ بنابراین بهتر است قبل از خروج از کشور گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید.

برای مطالعه در مورد " آپوستیل مدارک" روی عنوان کلیک کنید.

چه کشورهایی گواهینامه بین المللی را قبول ندارند؟

 برخی از کشورها قوانین خاص خود را در رابطه با گواهینامه بین المللی دارند. مثلاً کشور چین این گواهینامه را قبول ندارد و یا در کشور امارت تنها اجازه دارید با اتومبیل اجاره‌ای رانندگی کنید. درخواست گواهینامه بین المللی برای کشور آذربایجان سه‌ساله است. مدت‌زمان اعتبار گواهینامه بین المللی در ترکیه و المان ۶ ماه است و مدت‌زمان اعتبار این گواهینامه در کانادا ۵ سال است. برخی دیگر از کشورها گواهینامه بین المللی را قبول ندارند. کشورهایی مثل ژاپن، تایوان، قبرس، ونزوئلا، ایرلند، آرژانتین، تایلند، انگلستان، آمریکا، مالزی گواهینامه بین المللی را به رسمیت نمی‌شناسند.

سخن پایانی

داشتن گواهینامه بین المللی به شما این اجازه را می‌دهد در کشورهای خارجی رانندگی کنید. این نکته را به یاد داشته باشید باید تمامی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید. به مدت‌زمان اعتبار گواهینامه خود توجه کنید و قبل از پایان اعتبار، آن را تمدید کنید. اگر به مطالعه مطالب آموزشی علاقمندید، به وبلاگ موسسه آموزش زبان تیکا مراجعه کنید.

یادگیری زبان در تیکا


چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات