اساتید پیشنهادی:

آزمون‌ های ورودی به دانشگاه‌ های ترکیه

خاطره محمدی
خاطره محمدی
یک‌شنبه, 5 شهریور 2022

دسته بندی : turkish-placement-test

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1175

آزمون‌ های ورودی به دانشگاه‌ های ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه یکی از مقاصد دانشجویانی هست که قصد دارند در این کشور تحصیل کنند. ترکیه به دلیل همسایگی با ایران و شرایط آسان مهاجرت به آن برای ایرانیان، به‌عنوان مقصد تحصیلی انتخاب می‌شود. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارید باید بدانید که هر یک از دانشگاه‌های این کشور، آزمون‌های ویژه‌ای برای متقاضیان برگزار می‌کنند که باید در آنها نمره قبولی را کسب کنید. 

 اگر با هدف تحصیل و یا کار قصد مهاجرت دارید، بهتر است از قبل در مورد آزمون ها و امتحانات ورودی اطلاعات لازم را کسب کنید. امتحانات ممکن است آزمون زبان یا آزمون مهارت‌های خاص باشد. در ادامه ما برخی از این آزمون‌ها را معرفی می‌کنیم.

آزمون YÖS

این آزمون یکی از آزمون‌های دانشگاه ترکیه است که به دانشجویان خارجی این امکان را می‌دهد تا در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند. افراد با شرکت در این آزمون می‌توانند در رشته‌های پزشکی، حقوق، معماری، داروسازی، مکانیک، روان‌شناسی و ... تحصیل کنند. این آزمون 80 سؤال دارد و 45 مورد از این سؤالات در خصوص تست هوش و اطلاعات عمومی هستند. 35 سؤال باقی‌مانده از این آزمون در خصوص ریاضیات است.

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان ترکی

شرایط ثبت‌نام در آزمون  YÖS

برای اینکه بتوانید در این آزمون شرکت کنید، لازم است که ابتدا در سایت دانشگاه ثبت‌نام کنید. یعنی باید شهر مقصد و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به سایت آن مراجعه کنید. برای ثبت‌نام در سایت لازم است که یک ایمیل معتبر داشته باشید. گذرنامه خود را در سایت اسکن کنید و در صورت تأیید اطلاعات، یک پیام تأیید به ایمیل شما ارسال می‌شود.

یک کد درخواست را دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد در سایت این دانشگاه یک حساب کاربری دارید. لازم است که در حساب کاربری خود نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید تا مراحل ثبت‌نام شما آغاز شود. پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور پیام تأیید آن، ایمیل می‌شود. حال لازم است که در قسمت Aday Sistemi ثبت‌نام کنید. در مرحله بعد مجدد گذرنامه خود را بارگذاری کرده و شهر و دانشگاه خود را انتخاب می‌کنید.

سپس باید هزینه‌های ثبت‌نام را پرداخت کنید. پرداخت هزینه ثبت‌نام از طریق کارت‌های اعتباری امکان‌پذیر است. بعد از پرداخت هزینه پنجره تأیید اطلاعات نمایش داده می‌شود. حالا شما می‌توانید تاریخ امتحان خود را در سایت مشاهده کنید. همچنین کارت ورود به جلسه نیز در سایت قابل دریافت است. این کارت از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌شود که می‌توانید از آن پرینت بگیرید.

آزمون SAT

SAT یا معروف به آزمون استعداد تحصیلی، آزمونی است که برای متقاضیانی است که مایل به ادامه تحصیل در ترکیه هستند، ساخته شده است. داوطلبان خارجی که قصد دارند در کشور ترکیه در مقاطع کاردانی یا کارشناسی به تحصیل بپردازند باید در این آزمون شرکت کنند. متقاضیان باید دو تابعیتی باشند و یکی از آن تابعیت ترکیه است. همچنین باید blue card داشته باشد.

سؤالات امتحان  SAT

SAT  شامل چند قسمت است. قسمت اول SAT I است که از دو بخش ریاضی و خواندن و نوشتن انگلیسی تشکیل شده است، همچنین یک بخش مقاله اختیاری نیز وجود دارد. برای بخش ریاضی، سؤالاتی از ریاضیات پایه، جبر، حل مسئله و ریاضیات پیشرفته مطرح می‌شود. علاوه بر این چند سؤال از هندسه نیز در این قسمت آورده شده است.

بخش انگلیسی مهارت‌های خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. مهم‌ترین بخش در زبان انگلیسی درک مطلب است. در بخش Essay، از داوطلب خواسته می‌شود که یک موضوع از بین چند موضوع انتخاب کند و درمورد آن مطلبی بنویسید که مهارت‌های استفاده از زبان آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

دقت کنید که بخش Essay اختیاری است و داوطلبان باید هنگام ثبت‌نام مشخص کنند که آیا مایل به دادن امتحان در این بخش هستند یا خیر، زیرا شرکت در این بخش مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است.  SAT II یا SAT Subject بخش دیگری از آزمون است. در این بخش، داوطلب می‌تواند حداکثر 3 موضوع را انتخاب کنید. این موضوعات شامل، فیزیک، شیمی، زیست، ریاضی و ... هستند.

نمره قبولی در  SAT چقدر است؟

نمره قبولی مشخصی در آزمون SAT وجود ندارد. هر قسمت 200 تا 800 نمره دارد و نمره قبولی در SAT I بین 400 تا 1600 ارزیابی می‌شود. متقاضی دانشگاه‌های ترکیه باید حداقل نمره این آزمون که 1000 تا 1350 است را به دست بیاورد. البته حداقل نمره با توجه به نوع دانشگاه متفاوت است. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره از طریق سایت دانشگاه کسب کنید.

آزمون ALES

آزمون ALES برای متقاضیانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند، به‌ویژه متقاضیان تحصیلات تکمیلی (فارغ‌التحصیلان) و داوطلبانی که مایل به کار در دانشکده هستند (مانند دستیار پژوهشی، مدرس، مترجم معتبر و غیره) استفاده می‌شود. البته در بسیاری از موارد این آزمون برای متقاضیان دکتری در ترکیه نیز الزامی است.

ALES  یک آزمون استعدادیابی است که تا 3 سال اعتبار دارد و از 4 بخش تشکیل شده است:

  • دو بخش مربوط به ریاضیات (کمی)
  • و دو بخش مربوط به زبان (کلامی)

هر بخش شامل 50 سؤال است و در مجموع باید به 200 سؤال پاسخ دهید. این آزمون 180 دقیقه طول می‌کشد. هدف آن سنجش توانایی افراد در زمینه‌های استدلال کلامی، ریاضی و منطقی است که می‌تواند بر میزان موفقیت آنها در طول تحصیلات تکمیلی تأثیر بگذارد.

داوطلبانی که نمره 70 را کسب کنند، در این آزمون قبول می‌شوند. برای شرکت در این آزمون نیازی به اخذ اقامت ترکیه یا تابعیت ترکیه نیست. اتباع تمامی کشورهای خارجی می‌توانند بدون محدودیت در این آزمون شرکت کنند. همچنین  افراد زیر شرایط شرکت در این آزمون را دارند:

  • متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه
  • متقاضیان دکتری در ترکیه
  • متقاضیان دانشگاه‌های خارج از ترکیه
  • متقاضیان ارتقا شغلی در دانشگاه‌ها

آزمون ALES دو بار در سال توسط سازمان مرکزی ارزیابی و انتقال دانشجویان ترکیه (ÖSYM) در 81 مرکز دانشگاهی در ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود. تمامی سؤالات این آزمون به زبان ترکی است که افرادی که با این زبان آشنایی ندارند می‌توانند با اخذ گواهینامه در آزمون TOMER این مشکل را حل کنند.

ثبت‌نام در آزمون ALES

برای ثبت‌نام در آزمون ALES باید وارد سایت مؤسسات یا دانشگاه‌های برگزارکننده این آزمون شوید و سپس فرم ثبت‌نام را تکمیل کنید. اسکن مدارک لازم قبل از شروع مراحل ثبت‌نام و آپلود در این سامانه‌ها در زمان درخواست وب‌سایت الزامی است.

پس از ثبت‌نام و پرکردن فرم، یک ایمیل تأیید دریافت خواهید کرد. پس از تأیید ایمیل، کدی دریافت خواهید کرد که از طریق آن می‌توانید وارد حساب کاربری خود شده و ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. پس از ثبت‌نام اولیه، ارسال کلیه مدارک لازم است و در نهایت 2 هفته قبل از برگزاری آزمون می‌توانید کارت دسترسی به جلسه خود را از حساب کاربری خود دریافت نمایید.

آزمون TÖMER

آزمون TÖMER به‌عنوان یکی از معتبرترین دوره‌های زبان ترکی در استانبول، پیش‌نیاز اصلی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه است. Tomer مخفف مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی است و آزمون تومر مانند مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. آزمون TÖMER دارای چندین سطح از A1 تا سطح C1 و مجموع نمرات شما در این آزمون نشان‌دهنده سطح شما در زبان ترکی است. دوره زبان ترکی و آزمون تومر شامل، 2 سطح مبتدی، 2 سطح متوسط ​​و 2 سطح پیشرفته است.

برنامه کلاس و آزمون  TÖMER

هر سطح از کلاس‌های تومر در 8 هفته (2 ساعت) برگزار می‌شود. کلاس‌ها معمولاً 2 ساعت صبح یا بعد از ظهر برگزار می‌شود و در پایان دانش‌آموزان مجاز به اخذ مدرک رسمی و معتبر هستند. در پایان هر سطح از آزمون زبان ترکی، دانش‌آموزان از طریق ارزیابی عملکرد یا امتحان نهایی که شامل چهار مهارت اساسی درک شنیداری، درک مطلب، درک گفتاری و نوشتاری و مهارت‌های گرامر جانبی است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

برای مطالعه بیشتر: 

یادگیری ترکی استانبولی در تیکا

ترکیه یکی از مقاصد تحصیلی برای متقاضیان در ایران و دیگر کشورها است. برای ورود به دانشگاه‌های این کشور، نیاز است که در برخی از آزمون‌های ورودی شرکت کنید. آزمون‌های ورودی بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. در این مطلب به بررسی آزمون‌های YÖS، SAT، ALES و TÖMER پرداخته شد. امتحانات ورودی به زبان ترکی است و متقاضیانی که در این زبان تسلط ندارند باید در کلاس‌ها و آزمون TÖMER شرکت کنند.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/turkish

آزمون‌ های ورودی به دانشگاه‌ های ترکیه

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

برای شرکت در این ازمون های ترکی از چه روشی اقدام کنم؟

6 شهریور 2022

user-image

الهام طالبی

نمونه آزمون های ورودی این دانشگاه ها رو هم میگذارید؟

6 شهریور 2022