اساتید پیشنهادی:

چگونه به زبان خواندن علاقمند شوم؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
پنج‌شنبه, 16 آذر 2022

دسته بندی : Learning-Language-Techniques

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1950

چگونه به زبان خواندن علاقمند شوم؟

شاید تصور کنید سخت‌ترین بخش یادگیری یک زبان خارجی، یادگیری کلمات و تلفظ آنها یا یادگیری گرامر است. اشتباه نکنید! دشوارترین بخش یادگیری یک زبان خارجی حفظ انگیزه برای یادگیری و ادامه دادن راهی است که در آن قدم گذاشته اید.

برای همه ما پیش آمده است که به شدت مشتاق رسیدن به مقصود مورد نظرمان باشیم؛ اما ناگهان احساس بی‌انگیزگی و ناامیدی می‌کنیم. یادگیری زبان‌های خارجی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما برای حفظ این انگیزه چه کنیم؟ چاره چیست؟ در این مقاله قصد داریم به ارائه راهکارهایی بپردازیم که شما را به یادگیری زبان علاقه‌مند می‌کند و انگیزه شما را تا پایان حفظ خواهد کرد.

چطور به یادگیری زبان علاقه‌مند شویم؟

چطور به یادگیری زبان علاقه‌مند شویم؟

این روزها یادگیری زبان‌های خارجی به ویژه یادگیری زبان انگلیسی بسیار لازم و ضروری است. دلایل مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارد، از جمله: مهاجرت، سفر به کشورهای خارجی، پیشرفت در کار و غیره. در این بخش به شرح مواردی می‌پردازیم که به شما در یادگیری یک زبان انگیزه بدهد.

جهت مطالعه بیشتر:یادگیری نکات مختلف در زبان های مختلف

۱. به توانایی‌ها و قابلیت‌های خود باور داشته باشید

یادتان باشد که در شروع مسیر یادگیری زبان، اکثر زبان‌آموزان از نظر سطح مهارت‌ها همچون شما هستند و شما تنها نیستید؛ بنابراین به مهارت‌های خودتان باور داشته باشید و جلو بروید. روی نقاط قوتتان تمرکز کنید و مطمئن باشید که موفق می‌شوید.

۲. از مقایسه خودتان با سایرین بپرهیزید

زمانی که توانایی‌های خودتان را با سایر افراد مقایسه می‌کنید، سطح اعتماد به نفس شما به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و باعث بی‌انگیزگی در شما می‌شود. تمرین و تکرار دو فاکتوری است که نقش بسیار پررنگی در افزایش سطح مهارت‌های شما دارد.

۳. اشتباهات شما، بهترین معلم شما هستند

در ابتدای مسیر یادگیری زبان‌های خارجی، ممکن است مرتکب اشتباهات زیادی شوید که باعث شود از مسیر اصلی منحرف شوید. اصلاً نگران نباشید! این اشتباهات را به چشم یک معلم ببینید. هدف اصلی شما در این مسیر یادگرفتن یک زبان است؛ بنابراین چند بار زمین خوردن کاملاً طبیعی است. کافی است به این موضوع فکر کنید که وقتی یک فرد بومی خارجی نیز می‌خواهد به زبان فارسی صحبت کند، ممکن است کلمات را اشتباه به کار ببرد؛ اما به هر ترتیب مقصود خود را به شما می‌فهماند.

۴. اهداف خود از یادگیری زبان را در یک دفتر بنویسید

جزئیات اهداف خود برای یادگیری زبان موردنظر را یادداشت کنید. اهدافتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و برای هر بخش یک زمان مشخص تعیین کنید. به این ترتیب دستیابی به هدف نهایی برایتان آسان‌تر خواهد بود.

۵. پیشرفت‌هایتان را یادداشت کنید

به همان اندازه که نوشتن اهداف مهم است، نوشتن میزان پیشرفتی که داشتید نیز بسیار مهم است. وقتی سطح مهارت‌های خود را مثلاً با دو ماه قبل مقایسه کنید انگیزه می‌گیرید و با قدرت بیشتری ادامه می‌دهید.

۶. قانون ۵ ثانیه را فراموش نکنید

ممکن است در فرایند یادگیری زبان دچار بی‌انگیزگی و ناامیدی کنید و سعی کنید یادگیری را به تعویق بیندازید. در این موقعیت قانون ۵ ثانیه می‌تواند به شما کمک کند. این قانون می‌گوید چنانچه انجام کاری را مدام به تعویق می‌اندازید تنها کافی است ۵ ثانیه زمان صرف انجام آن کار کنید، آنگاه خواهید دید که ساعت‌ها است که مشغول انجام آن کار هستید.

۷. استراحت و تفریح بخشی از فرایند یادگیری است

برخی از زبان‌آموزان به اشتباه تصور می‌کنند که برای یادگیری هر چه بهتر زبان باید از تمام تفریحات و استراحت‌های خود بگذرند و مداوم و پیوسته به مطالعه بپردازند. در صورتی که باید به این نکته توجه کنید که برای گرفتن انگیزه بیشتر برای ادامه راه اتفاقاً شما نیاز به تفریح و استراحت دارید.

۸. با دوستانتان درس بخوانید

یکی از بهترین راه‌ها برای علاقه‌مند شدن به یادگیری زبان‌های خارجی، گروهی درس خواندن است. چرا که در این روش شما ایرادات خود را مطرح می‌کنید، با اشکالات سایر افراد آشنا می‌شوید و به این ترتیب یادگیری شما عمیق می‌شود. از طرفی بودن در کنار دوستان روحیه شما را بهتر می‌کند.

۹. به خودتان جایزه بدهید

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، شما باید میزان پیشرفت‌های خود را یادداشت کنید. برای پیشرفت‌های خود جایزه تعیین کنید. مثلاً خودتان را به دیدن یک فیلم در سینما دعوت کنید. این امر باعث می‌شود انگیزه‌تان برای پیشرفت در این مسیر افزایش یابد.

۱۰. موسیقی و فیلم فراموشتان نشود

یکی از بهترین راه‌هایی که یادگیری زبان را برای شما شیرین و لذت‌بخش می‌کند، گوش‌دادن به موسیقی و تماشای فیلم است. شنیدن موسیقی روح را نوازش می‌کند و حالتان را به طرف بهترشدن سوق می‌دهد و چه چیزی از این بهتر که در بهترین حال خود زبان نیز بیاموزید. تماشای فیلم‌ها نیز شما را در دنیای شگفت‌انگیز داستان‌ها فرو می‌برد و باعث می‌شود انگیزه‌تان برای یادگیری زبان افزایش یابد.

۱۱. جلوی آینه با خودتان صحبت کنید

یادتان باشد برای بهترشدن در یادگیری زبان باید دائماً مکالمه کنید. اگر کسی در اطرافتان نیست تا با او مکالمه کنید، جلوی آینه بایستید و با خودتان به هر زبانی که در حال یادگیری آن هستید حرف بزنید. حتماً صدای خود را ضبط کنید و بعداً به آن گوش دهید تا اگر در تلفظ کلمه‌ای دچار مشکل هستید در دفعات بعد آن را اصلاح کنید.

۱۲. صبر داشته باشید

فرایند یادگیری زبان، گاهی خسته‌کننده و حوصله سر بر است. سعی کنید در یادگیری زبان عجله نکنید و صبر داشته باشید. یادگیری زبان باید به مرور و پیوسته صورت گیرد.

۱۳. به مکان یادگیری خود تنوع بدهید

مطالعه در خانه یا کتابخانه ممکن است بعد از مدتی شما را خسته و کسل کند. پیشنهاد می‌کنیم گاهی برای مطالعه به فضاهای باز مثل پارک بروید، هوای تازه بخورید و انگیزه بگیرید.

۱۴. خودتان اولویت‌هایتان را تعیین کنید

یادگیری زبان بخش‌های مختلفی دارد، شما آزادید تا هر کدام را که خودتان دوست دارید ابتدا یاد بگیرید. اولویت‌بندی برای یادگیری بخش‌های مختلف دست خودتان است.

۱۵. آهسته و پیوسته در مسیر گام بردارید

نیازی نیست برای یادگیری زبان روزانه چندین ساعت زمان بگذارید و خودتان را بیش از حد خسته کنید. روزانه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت را به یادگیری زبان اختصاص دهید، آنگاه پس از گذشت یک سال خواهید دید که چقدر مطلب آموخته‌اید.

لینک‌های مفید:

یادگیری زبان در تیکا

نیاز به یادگیری زبان در دنیای تکنولوژی و فناوری، غیر قابل انکار است. اما نمی‌توان این موضوع را نیز نادیده گرفت که فرایند یادگیری زبان‌های خارجی گاهی واقعاً خسته‌کننده است. به عنوان یک زبان‌آموز باید از ترفندهایی استفاده کنیم که ما را در مسیر یادگیری به سرانجام برساند. در این مقاله سعی کردیم این ترفندها را با زبان ساده برایتان شرح دهیم.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان های خارجی در تیکا

 

چگونه به زبان خواندن علاقمند شوم؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

زهرا اخوان

مرسی خیلی عالی بود ، واقعا مقایسه کردن خودمون با دیگران اولین مانع پیشرفت هست

19 آذر 2022

user-image

لیلا فارغ

قدم اول چی هست؟کجا میتونم تعیین سطح شوم؟

19 آذر 2022

user-image

سعیده

برای یادگیری چطوری اقدام کنم؟

19 آذر 2022

user-image

الهام طالبی

حالا اگه به همه زبونا علاقه داریم ولی وقت برای یادگیری نداریم چ کنیم؟

19 آذر 2022