اساتید پیشنهادی:

چگونه در 10 روز زبان یاد بگیریم ؟ | چالش یادگیری زبان در زمانی کوتاه

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 26 آذر 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 8115

چگونه در 10 روز زبان یاد بگیریم ؟ | چالش یادگیری زبان در زمانی کوتاه

چالش ها لذت بخش هستند. افراد بسیاری هستند که از انجام چالش های یادگیری زبان لذت می برند. انجام سریع کارها سرگرم کننده نیز هست. و تلاش برای به پایان رساندن کاری بزرگ مثل یادگیری با سرعت هر چه بیشتر، برای بسیاری وسوسه انگیز است.

یکی از چالش های معروف یادگیری زبان چالش Add1challenge است که 90 روز طول می کشد. یک مثال دیگر چالش 6 هفته است. به عنوان یک علاقمند زبان، به راحتی اعتراف می کنم که رویای یادگیری زبان با سرعتی برق آسا را همیشه در سر داشته ام. اما تا به حال شنیده اید که کسی در ده روز یک زبان را فرا بگیرد؟ به نظر غیرممکن می آید، درسته؟ در واقع مثل خیلی چیزهای دیگر وابسته به این است که چگونه به این مسئله نگاه کنید.
 

"در ده روز یک زبان را یاد بگیرید." یعنی چه؟

می توانیم این عدد 10 روزه را به دو روش بررسی کنیم. بیشتر افراد احتمالاً تصور می کنند که منظور از ده روز، ده روز تقویم، یکی پس از دیگری است. از سه شنبه یک هفته تا جمعه هفته بعد !

یادگیری سریع در برابر یادگیری حساب شده:

یادگیری یک زبان –با هر منطقی- در این بازه زمانی مشخصاً اگر نه غیرممکن که بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین شما مجبور خواهید بود که انتخاب کنید که تمرکز خود را روی چه بخشی برای بیشترین میزان پیشرفت خرج کنید. چیزهای زیادی برای مدیریت وجود دارند. باید در پروسه یادگیری خود اولویت خود را مشخص کنید. در غیراینصورت اگر مسئله ای پیش بیاید که برای آن به اندازه کافی تمرین نکرده باشید، دچار مشکل خواهید شد. البته یادگیری سریع به معنی فراموشی سریع نیز هست. مگر اینکه بعد از گذراندن این ده روز به همان سختی روزهای قبل برای حفظ سطح زبان خود تلاش کنید، قادر نخواهید بود در مدت زمان طولانی آنچه را که فراگرفته اید، به خاطر داشته باشید مثل الفبای زبان خارجی. البته تفسیر دیگری نیز می توان از این عدد ارائه داد.

مقاله پیشنهادی : یادگیری زبان بدون درجا زدن!

می توانیم تعداد ساعات بیداری شما در این ده روز را در نظر بگیریم (160 ساعت) و این زمان را در دوره زمانی طولانی تری پخش کنیم. این نوع از یادگیری حساب شده، در رویکردی طولانی مدت می تواند بسیار کارآمدتر عمل کند. داریم در مورد تفاوت روز و شب با دقیقاً همان تعداد ساعت در هر دو موقعیت صحبت می کنیم. اگر این زمان را به شکل 5 ساعت در هفته به مدت 8 ماه پخش کنید، افزایش توانمندی های خود را به شکل محسوسی احساس خواهید کرد. فرض کنید داریم در مورد زبانی مشابه انگلیسی مثل اسپانیایی یا فرانسوی حرف می زنیم. اگر قبل از تمام شدن این دوره ده روزه مچ خود را در حال خواندن روزنامه یا برقراری مکالمه گرفتید، تعجب نکنید.

البته ما فکر کردیم که بهتر است برنامه های بالقوه ای برای هر دو گزینه در نظر بگیریم. ما در اینجا ادعا نمی کنیم که یادگیری یک زبان به صورت کامل و روان در تنها ده روز به هیچ نحوی امکان پذیر است. اما با فرض اینکه در صورت تمایل برای امتحان این برنامه آماده اید، این روش می تواند یک راه معرکه برای شروعی پر قدرت به منظور یادگیری یک زبان جدید باشد. بسته به رویکردی که اتخاذ می کنید و میزان تلاشی که برای آن صرف می کنید، احتمالاً از میزان فراگیری خود در دوره ای ده روزه متعجب خواهید شد. هر کدام از این مسیرها را که انتخاب کنید، -یا حتی اگر هر دو را انتخاب کنید- باید برای آنها برنامه داشته باشید.

 

مقاله پیشنهادی: زبان فرانسه یاد بگیریم یا اسپانیایی؟
 

چالش یادگیری یک زبان در ده روز : از دو دیدگاه 

برای هر کدام از این برنامه ها شما به حداقل یک منبع آموزشی زبان سطح ابتدایی نیاز دارید که به شما امکان کار کردن بر جزئیاتی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت را بدهد. برای این منظور گزینه های بسیاری در دسترس شما وجود دارند. و لازم است که به تناسب اهداف خود از میان آنها یکی را انتخاب کنید. می توانید از ویدئو، تریلر فیلم های سینمایی، موزیک ویدئو، اخبار و گفتگوهای الهام بخش در اینترنت استفاده کنید.

 

یادگیری آنلاین زبان در 10 روز


 

دیدگاه شماره یک: یک زبان را در مدت زمان ده روز به شکلی سریع یادگیرید

در ادامه با آیتم هایی که در یادگیری سریع زبان در 10 روز می توانند به شما کمک کنند اشاره می کنیم.

تصمیم بگیرید که چه چیزهایی برایتان مهم است و برنامه ریزی کنید

اولین قدم در رویکرد سریع، این است که تصمیم بگیرید که کجا می خواهید تقلب کنید. متأسفانه نمی توانید همه چیز را با هم داشته باشید. راهنمای زیر بر روی هدف برقراری یک مکالمه کوتاه با یک فرد بومی بعد از ده روز تمرکز می کند. اگر اهداف مختلفی دارید، می توانید برنامه خود را طراحی کنید یا اینکه مثال زیر را کمی تغییر دهید که با نیازهایتان متناسب باشد. هدف خود را به یاد داشته باشید. صرف وقت بر روی تمرین نوشتن یا هر چه که مرتبط به صحبت کردن و شنیدن نیست، بی فایده است.

اگر می خواهید که عملکرد خوبی داشته باشید، برای ده روز، باید هر ساعت بیداری خود را به این برنامه اختصاص دهید. از آنجایی که دارید با شتاب زیادی مطالب را می آموزید، مهم است که مطالب را به صورت مداوم دوره کنید که تا جای ممکن آنها را در حافظه بلند مدت خود ثبت کنید.

ساختار اصلی را در چند روز ابتدایی کسب کنید

با این زمان کوتاه یادگیری، تقریباً هر چه که در برنامه یادگیری شماست باید سرراست و واضح باشد. زمان زیادی صرف فهمیدن چگونگی عملکرد دستور زبان یا چرایی استفاده از یک حرف اضافه در موردی خاصی نکنید. شما احتمالاً به صحبت کردن بسیار در مورد "he"، "she"، یا "they" نیازی نخواهید داشت. یک مکالمه کوتاه قرار است که فقط در مورد "I" باشد. الگوهای جمله در کتابچه های راهنمای لغت را یادبگیرید. آن وقت می توانید آن جملات را کمی تغییر داده و در آنها از کلمات جدید استفاده کنید. برای مثال، می توانید این جمله را یادبگیرید: "My name is X." از این الگو می توانید به سرعت اینها را نیز بیاموزید: "My name is Y." ، "My name isn’t X. It’s Y." ، "His name is Z." و ...

نکات دستوری اصلی که شما باید در روزهای ابتدایی روی آنها تمرکز کنید اینها هستند:

- گرامر منفی سازی جملات در زبان
- چه طور ضمایر را جابجا کنید.
- چطور جملات را سؤالی کنید (و برعکس)
این نکات گرامری در هر زبانی بسیار مفید و پرکاربرد هستند. از آنها حتی در ابتدایی ترین تعاملات شفاهی نیز استفاده می شود.

 

آموزش آنلاین زبان با اساتید زبان


 

عبارات و جملات ساده را مدام تکرار کنید

چه در شهر Ho Chi Minh در ویتنام باشید و چه در مسکو در روسیه، مردم همیشه چیزهای مشابه اینها می پرسند:

- اهل کجا هستید؟
- چه مدت است که سفر می کنید؟
- چه مدت است که در حال یادگیری زبان هستید؟
- چرا در حال یادگیری این زبان هستید؟
- بعد از اینجا کجا خواهید رفت؟
اگر بتوانید به این 5 سؤال پاسخ دهید، به هر زبانی که صحبت کنید، حرفه ای به نظر می رسید. به تعدادی از سؤالات پرکاربرد فکر کنید –مثل آنها که اشاره شد- هنگامی که برای اولین بار به کسی می گویید که در حال یادگیری زبان هستید، این سؤالات از شما پرسیده می شود. از آن سؤالات و جوابهایشان به عنوان یک قالب اصلی برای یادگیری لغت و دستور زبان استفاده کنید. برای هر موضوعی که یاد می گیرید، به این فکر کنید که چه طور و کی این نکات در مکالمه شما ظاهر می شوند.

قبل از لهجه تأکید خود را بر ساختار و لغت بگذارید

من معمولاً از همان ابتدا توصیه می کنم که زمان زیادی را برای هر چه طبیعی تر شدن لهجه خود صرف کنید. اما این کاری زمانبر است. چیزی که میزان زیادی از آن را در اختیار ندارید. شما قرار است که تمام تلاش خود را برای تطبیق صدایتان با هر آنچه که می شنوید بکنید. اگر در تقلید لهجه استعداد دارید، یا حداقل ریتم صحبت کردن یک فرد بومی را درک می کنید، به هرصورت با هر که صحبت کنید او را تحت تأثیر قرار می دهید.

برای پنج یا شش روز اول در حالیکه خود در حال استفاده از عبارات و جملات مشخصی در مکالمه تصور می کنید، آنها را مدام تکرار کنید. از زمان اضافه خود برای افزایش دایره لغاتتان استفاده کنید. هر چه از تعداد بیشتری لغت برای ابراز نظر خود استفاده کنید، هنگام صحبت کردن در این ده روز احساس بهتری خواهید داشت. در اینصورت، اگر به استفاده از الگوها و عبارات خود وفادار بمانید، ارائه شگفت آوری خواهید داشت. ده روز تمرین زمانی کافی برای ساخت یک مجموعه متشکل از تعداد مشخص و قابل اعتنایی از عبارات حفظ شده به علاوه دستور زبان و لغات لازم به صورت همزمان است.

تقویت مهارت های زبان در مدت زمان کوتاه



 

دیدگاه شماره دو: در مدت زبان ده روز یک زبان را به آرامی یاد بگیرید

اگر برنامه ای که در بالا به آن اشاره شد را دنبال کنید، از پیشرفت خود در ده روز شگفت زده خواهید شد. اما بعد از 30 یا 40 روز چه طور؟ نه زیاد !

یک مشت لغت و عبارت را به یاد خواهید آورد اما بیشتر دانشی را که آموخته اید خیلی زود از دست خواهید داد. با این حال، رویکرد بعدی به شما نشان می دهد که چه طور از زمان به صورتی استفاده کنید که نتایج بلند مدتی را بدست آورید.

160 ساعت را در یک مدت زمان طولانی تر پخش کنید

با پخش کردن دقیق زمان خود، به سادگی از هر جلسه مطالعه چیزهای بیشتری را به یاد می آورید. چرخه طبیعی بیداری و خواب ارتباط نزدیکی با حافظه و یادگیری دارند. پخش ساعات مطالعه در طی روزها و هفته ها حقیقتاً تأثیر بسیاری بر آنچه که در ذهن شما باقی خواهد ماند می گذارد. همچنین یک عادت تازه را نیز کسب می کنید.

در حقیقت می توانید از مزیت تکنولوژی تکرار بلافاصله نیز بهره مند شوید (که ثابت شده سبب بهبود توانایی به یادآوردن اطلاعات در حافظه بلند مدت می شود). می توانید برای استفاده از این تکنولوژی از اپلیکیشن ها و برنامه های مربوط به آن استفاده کنید.

نه، 160 ساعت هنوز زمانی کافی برای تسلط بر یک زبان نیست. اما وفاداری به یک برنامه روتین برای 160 ساعت برای کسب عادت مطالعه زبان کافی است. اگر این ساعات در مدتی طولانی تر توزیع شوند، زمانی کافی برای ایجاد بستر دانشی است که به صورت طولانی مدت در ذهن شما جای خواهد گرفت. در مقابل، اگر این ده روز را به صورت تمام وقت صرف مطالعه زبان کنید، همچنان می تواند جالب و رضایت بخش باشد اما احتمال اینکه دچار خستگی مفرط شوید یا میزان کمی از اطلاعات را در حافظه بلند مدت خود نگه دارید، بسیار زیاد است. پس بیایید ببینیم چگونه می شود این رویکرد را به شکلی هوشمندانه عملی کرد.

پیشنهاد می کنم مقاله برنامه ریزی شخصی برای یادگیری زبان را مطالعه کنید

به صورت مشخص، ساعات خود را در طی 4-8 ماه و هفته ای 5-10 ساعت توزیع کنید

مطالعه 5-10 ساعت برای بیشتر افراد حتی افرادی که درگیر مسئولیت های بسیاری هستند، قابل دستیابی است. یک برنامه منظم 45 دقیقه در روز، 5 ساعت در هفته را برای شما ممکن می کند. بنابراین به هدف خود یعنی 160 ساعت در 6 ماه خواهید رسید. البته 45 دقیقه در روز برای افراد پرمشغله به نظر زیاد می رسد. اما سه جلسه 15 دقیقه ای یا یک جلسه 30 دقیقه ای و یک مرور 15 دقیقه ای چطور؟ اینها بهترین دوره های زمانی برای مطالعه هستند.
 

رزرو کلاس آنلاین زبان

 

اهداف خود را مشخص کنید

یک دوره آموزشی می تواند به فردی دیگر امکان تعیین اهدافتان را برای شما به صورت بخش به بخش بدهد. با این حال، شما همچنان اهداف شخصی خود را پس ذهن خود خواهید داشت. –طراحان دوره آموزشی لزوماً از افراد توقع وفاداری به یک برنامه فشرده را ندارند. برای کسب بیشترین مزیت از 160 ساعت، باید در مورد آنچه می خواهید به دست آورید، با خود روراست باشید.

حداقل، شما می توانید و باید توانایی این را داشته باشید که خود و آنها که می شناسید را توصیف کنید. کاری که انجام می دهند، آنچه که دوست دارند یا از آن بیزارند و جایی که زندگی می کنند. شما باید قادر باشید که قیمت اجناس را بپرسید و لغاتی عمومی که احتمالاً در هنگام سفر و بازدید از مکانی که زبان مقصد در آن صحبت می شود، با آنها سر و کار خواهید داشت را بدانید. این اهداف دست یافتنی هستند. و موفقیت در کسب این توانایی ها در طول زمان شما را به آنچه آموخته اید مفتخر خواهد کرد.

از جلسات کوتاه مطالعه بهره مند شوید

یک منبع قابل اطمینان که شما را با یک سرعت یادگیری خوب حفظ کند، پیدا کنید. دست و پا زدن بی هدف برای پیدا کردن راه های یادگیری مفید نخواهد بود. به خصوص وقتی که در تلاشید تا از زمان محدود خود بیشترین میزان بهره را ببرید. بهتر است که ابزار مورد نظر خود را راه اندازی کنید. که به راحتی چند نوبت در روز به اپلیکیشن مورد نظر یادگیری زبان خود وارد شوید یا بخش بعدی کتاب آموزشی را شروع کنید. به نگاه کردن به نمایشگر علاقه ای ندارید؟ هدفون های خود را بردارید و از دروس صوتی استفاده کنید.

این جلسات کوتاه مدت به قدر کافی کوتاه هستند که شما را متمرکز نگه دارند (هیچ سرتکان دادنی از سر کسالت در یک جلسه ارائه در کار نیست.) از طرفی دیگر آنها به قدر کافی بلند هستند که به شما فرصت درونی کردن زبان را بدهند. یادگیری زبان برای بسیاری از افراد یک کار است. اما برای خیلی از ما لذت بخش نیز هست. من شخصاً از یک چالش با زمان محدود شبیه آنها که اینجا معرفی شد، لذت می برم.

لزوماً مهم نیست که یکی از این دیدگاه ها عملاً کارآمدتر از دیگری باشد. باز شدن ذهن شما به چیزهای جدید و از راه های جدید همه مفهوم یادگیری است.

شما علاقه مندان به یادگیری زبان می توانید در سایت آموزشگاه آنلاین زبان تیکا به صورت آنلاین و از راه دور به یادگیری زبان دلخواه خود بپردازید . کافیست در صفحه اساتید زبان ، استاد زبان موردنظر خود را انتخاب کنید و در روز و ساعت موردنظر خود در کلاس آنلاین شرکت کنید.

 

آموزش آنلاین زبان

 

چگونه در 10 روز زبان یاد بگیریم ؟ | چالش یادگیری زبان در زمانی کوتاه

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات