اساتید پیشنهادی:

آزمون PTE چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 19 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 1351

آزمون PTE

آزمون PTE یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است و نام آن مخفف عبارت Pearson Test of English است. این آزمون مخصوص کسانی است که قصد دارند در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهند. آزمون پی تی ای همان‌طور که از نامش پیداست توسط موسسه Pearson که یک موسسه معتبر درزمینه زبان انگلیسی است برگزار می‌شود.

آزمون PTE به ادعای موسسه پیرسون در سراسر جهان معتبر است و دانشگاه‌های زیادی این مدرک را قبول دارند. برخی از دانشگاه‌های معتبری که این مدرک این آزمون را می‌پذیرند دانشگاه ییل و بیزینس اسکول هاروارد هستند.

انواع آزمون PTE کدم‌اند؟

آزمون PTE مانند رقیب اصلی خود یعنی IELTS دارای دو ماژول یا دو نوع است. پی تی ای جنرال و پی تی ای آکادمیک دو نوع اصلی این آزمون هستند. آزمون PTE مانند بسیاری از آزمون‌های زبان دیگر چهار مهارت گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

رشته‌های مختلف آزمون PTE کدم‌اند؟

آزمون PTE دارای دو نوع اصلی آکادمیک و جنرال است. نوع آکادمیک برای پذیرش در دانشگاه‌ها انگلیسی زبان  است و تا ۲ سال اعتبار دارد. نوع جنرال برای سنجش دانش زبان بوده و تاریخ انقضا ندارد. این آزمون تنها به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. دامنه نمرات در این آزمون بین ۱۰ تا ۹۰ است.

زمان برگزاری آزمون PTE در سال ۲۰۲۳

زمان برگزاری آزمون پی تی ای در سایت این آزمون درج شده است. نوع آکادمیک این آزمون ۶ تا ۸ بار در سال برگزار می‌شود. ولی نوع جنرال تنها در ماه‌های دسامبر، می و ژوئن برگزار می‌شود. مدت زمان برگزاری این آزمون نیز 3 ساعت است.

مراکز برگزاری آزمون PTE

آزمون پی تی ای در نمایندگی‌های معتبر موسسه پیرسون در سراسر جهان برگزار می‌شود. این آزمون نماینده‌ای در ایران نداشته و برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه ازجمله امارات، ترکیه یا جمهوری آذربایجان بروید. در حال حاضر آزمون PTE در ۵۰ کشور و ۲۰۰ مرکز آزمون برگزار می‌شود. از کشورهایی که این آزمون را برگزار می‌کنند می‌توان به استرالیا، چین، هند، اتریش، آذربایجان، ترکیه، بحرین، آلمان، آمریکا، انگلستان و ... اشاره کرد.

شرایط شرکت در آزمون PTE

نوع آکادمیک آزمون PTE مهم‌ترین و رایج‌ترین نوع آن است و همه افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. این نوع آزمون برای دریافت ویزای استرالیا و نیوزلند و تحصیل در ۵۰ کشور انگلیسی‌زبان کاربرد دارد. نوع جنرال برای افرادی است که قصد دارند دانش زبان انگلیسی خود را بسنجند و برخی از سفارت‌ها این مدرک را برای صدور ویزا می‌خواهند. نوع Young Learners همان‌طور که از نامش پیداست مخصوص کودکان و نوجوانان است. این آزمون برای بچه‌های ۶ تا ۱۳ ساله برگزار می‌شود و هدف آن فقط آشنایی بچه‌ها با آزمون PTE است.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون PTE

برای آشنایی بیشتر با نحوه ثبت‌نام در آزمون پی تی ای بهتر است به سایت این موسسه مراجعه کنید. ثبت‌نام آکادمیک از طریق سایت PTE و نوع جنرال از طریق سیستم EdExcel Online System انجام می‌شود. علاوه بر هزینه آزمون باید هزینه ثبت نام و ترجمه را نیز در نظر گرفت.

هزینه آزمون PTE

هزینه آزمون PTE طبق واحد پول کشوری است که آزمون در آن برگزار می‌شود. به‌عنوان‌مثال اگر آزمون در ترکیه برگزار شود هزینه آزمون ۸۸۰ لیر ترکیه است. در کشور استرالیا هزینه آزمون ۳۷۵ دلار است و ثبت‌نام با تأخیر نیز ۳۹۵ دلار استرالیا است.

شانس قبولی در آزمون PTE

شانس قبولی آزمون برای افرادی بیشتر است که علاوه بر دانش زبان در کلاس‌های آمادگی آزمون شرکت کرده باشند. مرور نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی و مطالعه منابع آزمون در موفقیت بسیار مؤثر است.

بخش‌های مختلف آزمون PTE

آزمون PTE آکادمیک مانند آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. این چهار بخش شامل صحبت کردن (Speaking)، گوش کردن (Listening)، نوشتن (writing) و خواندن (reading) است. البته بخش‌های مختلف این آزمون کاملاً شبیه آیلتس نبوده و این چهار مهارت به‌صورت ترکیبی در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

  • بخش صحبت کردن آزمون PTE: این بخش از چند قسمت کوچک‌تر تشکیل شده است.
  • Read Aloud: در این بخش باید یک متن کوتاه را از روی کاغذ با صدای بلند بخوانید.
  • Repeat Sentence: در این بخش باید جملاتی که برای شما پخش می‌شود را تکرار کنید.
  • Describe Chart: باید درباره نموداری که می‌بینید صحبت کنید.
  • Re-tell Lecture: به یک سخنرانی گوش‌داده و درباره آن صحبت کنید.
  • Answer short question: باید به سؤالات پرسیده شده جواب کوتاه بدهید.
  • بخش گوش کردن در آزمون PTE
  • در بخش summarize spoken: بعد از گوش دادن به یک سخنرانی در ۱۰ دقیقه با کمک ۵۰ تا ۷۰ کلمه درباره آن بنویسید.
  • Choose single answer: بعد از شنیدن صحبت‌ها، بهترین پاسخ را بدهید.
  • Fill in the Blanks: باید متن ناقص را با کلمات مناسب پر کنید.
  • Highlight correct summary: بعد از گوش کردن به متن صوتی پاراگرافی را که بهترین توصیف را دارد انتخاب کنید.
  • Select a missing Word: بعد از گوش دادن به متن صوتی، جملات ناقص را با کلمه مناسب کامل کنید.
  • Highlight incorrect words: هم‌زمان با گوش دادن به فایل صوتی باید متن نوشتاری را بررسی کرده و کلمات اشتباه را پیدا کنید.
  • Write From Dictation: باید جملاتی که پخش می‌شود را به شکل درست بنویسید.
  • بخش خواندن (Reading)
  • Choose single Answer: بعد از خواندن یک متن به سؤالات چهارگزینه‌ای پاسخ دهید.
  • Re-order Paragraphs: باید چند پاراگراف را به شکلی مرتب کنید که به یک متن درست تبدیل شود.
  • Fill in the blanks: جای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. بخش دیگر نیز پر کردن متن با جملات درست است.
  • بخش نوشتن (writing)
  • Writing Esaay: متنی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه‌ای در پاسخ به سؤالاتی که از شما پرسیده می‌شود بنویسید. در این بخش ۱۰ دقیقه زمان دارید.
  • 2-      Summarize Text: باید متن داده‌شده را در یک جمله یا حداکثر ۷۵ کلمه خلاصه کنید به شکلی که تمام پیام متن رسانده شود.

منابع موردنیاز آزمون PTE

آزمون پی تی ای توسط موسسه پیرسون برگزار می‌شود و منابع رسمی این آزمون نیز توسط همین موسسه معرفی می‌شوند. منابع اصلی این آزمون کتاب‌های The official guide to APTE Academic و PTE Practice Test Plus هستند که توسط همین موسسه منتشر شده‌اند. در کتاب راهنمای رسمی آزمون زبان پی تی ای تمامی مراحل این آزمون با جزئیات بیان شده است. در کتاب تمرین پی تی ای نیز نمونه سؤالات زیادی به همراه پاسخ برای تمرین بیشتر آورده شده است. تمامی پاسخ‌ها با تجزیه‌وتحلیل کامل بیان‌شده است تا شما بتوانید پاسخ درست را پیدا کنید.

از دیگر منابع آزمون PTE می‌توان کتاب PTE Academic test Builder را نام برد که توسط موسسه مک میلان منتشر شده است این کتاب نمونه سؤالات و توضیحات تکمیلی آن‌ها را ارائه می‌کند.

نمونه سؤالات آزمون PTE های برگزارشده

برای دسترسی به نمونه سؤالات قبلی این آزمون می‌توانید از چند روش استفاده کنید. اولین کار دسترسی به نمونه سؤالات قبلی در سایت‌های آموزش زبان است. دومین کار شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون PTE در ایران است. استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی و منابع این آزمون نیز مؤثر است. سایت PTE و PTE Practice نیز نمونه سؤالات این آزمون را دارند.

شرایط مهاجرت با آزمون PTE

آزمون PTE نسبت به آزمون‌های تافل و آیلتس جوان‌تر است اما اعتبار بالایی دارد. نوع آکادمیک این آزمون در بیش از ۵۰ کشور انگلیسی‌زبان اعتبار دارد. متقاضیانی که قصد پذیرش از این دانشگاه‌ها را دارند با شرکت در این آزمون می‌توانند پذیرش بگیرند. نتیجه این آزمون تا ۲ سال اعتبار دارد.

پذیرش با آزمون PTE در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان

یکی از آزمون‌های معتبر برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان آزمون PTE است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا ، نیوزیلند، استرالیا، آمریکا و هزاران برنامه آموزشی در سراسر جهان مدرک پی تی ای را می‌پذیرند.

با آزمون PTE به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

مدرک PTE آکادمیک برای اخذ اقامت کشورهای استرالیا و نیوزلند اعتبار دارد. اداره مهاجرت استرالیا مدرک PTE را برای همه انواع ویزاهایی که نیاز به اثبات مهارت زبان دارند، می‌پذیرد.

آزمون‌های مشابه آزمون PTE برای پذیرش مشاغل مختلف

دو آزمون تافل و آیلتس از آزمون‌های مشابه آزمون پی تی ای هستند. این آزمون‌ برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر و دریافت ویزای کار نیز اعتبار دارد.

کلاس‌های آزمون PTE در ایران

کلاس‌های آزمون PTE در ایران در آموزشگاه‌های زبان معتبر به‌صورت خصوصی و نیمه‌خصوصی، آنلاین، حضوری و فشرده برگزار می‌شود. در این آموزشگاه‌ها با بهره‌گیری از اساتید مجرب و آخرین منابع آزمون علاوه بر حل نمونه سؤالات، اشکالات زبان‌آموز برطرف شده و آمادگی لازم برای شرکت در آزمون به دست می‌آید.

تجربه‌های افراد از آزمون PTE

تجربه‌های افراد از آزمون PTE نشان می‌دهد مدیریت زمان نقش مهمی در موفقیت در این آزمون دارد. مدت‌زمان آزمون ۳ ساعت است و حل نمونه سؤالات آزمون قبلی نقش مهمی در بالا بردن سرعت عمل دارد. بهتر است قبل از آزمون به‌خوبی با منابع آزمون آشنا شوید تا با نحوه طراحی سؤال در هر بخش آشنا شوید.

جهت مطالعه بیشتر:

اساتید آمادگی آزمون PTE تیکا

اساتید آمادگی آزمون PTE تیکا با دسترسی به بهترین و آخرین منابع آزمون و تجربه و مهارتی که در این زمینه دارند به شما کمک می‌کنند که نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برای برطرف کردن نقاط ضعف برنامه‌ریزی مناسب انجام می‌شود.

کلاس‌های آمادگی آزمون PTE در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون PTE در تیکا با توجه به نیازهای متقاضی و با استفاده از بهترین منابع کمک آموزشی در این زمینه برگزار می‌شود. برای شرکت در این دوره آموزشی نیز باید ابتدا توسط اساتید این آموزشگاه تعیین سطح شوید تا با برنامه‌ریزی درست و دقیق به هدف مطلوب که همان موفقیت در آزمون است برسید.

 آموزشگاه زبان تیکا شما را د مسیر رسیده به قبولی در آزمون های بین المللی همراهی می کند.

یادگیری زبان در تیکا

آزمون PTE چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

این آزمون داخل ایران برگزار میشه؟

25 فروردین 2023

user-image

زهرا طهماسبی

ممنون خیلی اطلاعات خوبی بود

23 فروردین 2023

user-image

زهرا طهماسبی

کلاس گروهی برای آمادگی این آزمون برگزار می کنید؟

23 فروردین 2023

user-image

عارفه سالاریه

اطلاعات مفیدی بود، لذت بردم، ممنون

21 فروردین 2023