اساتید پیشنهادی:

تحصیل رایگان در کدام کشورها ممکن است؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 9 فروردین 2023

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 15 دقیقه

تعداد بازدید : 1209

تحصیل رایگان

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور، مهاجرت کنید، خوب است بدانید امکان تحصیل رایگان در بسیاری از دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان وجود دارد. تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها به معنای تحصیل بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست. معمولاً تمامی دانشگاه برای ثبت نام شهریه دریافت می‌کنند و هزینه زندگی در شهرهای مختلف را باید در نظر گرفت.

شاید فکر کنید برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل در دانشگاه‌های خارجی نیاز به‌ پرداخت شهریه زیاد، استفاده از بورسیه و یا کار دانشجویی دارید؛ اما دانشگاه‌های زیادی هستند که می‌توانید با هزینه مناسب در آن‌ها به تحصیل بپردازید. این دانشگاه‌ها اکثر دانشگاه‌های دولتی هستند که امکان تحصیل رایگان یا شهریه کم تنها به زبان رسمی همان کشور ممکن است. دانشگاه‌های خصوصی در کشورهای مختلف رایگان نبوده و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه‌ها ممکن است.

 تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان

دانشگاه‌های آلمان از همه دانشجویان بومی و بین‌المللی به یک اندازه شهریه دریافت می‌کنند. مقدار شهریه به‌قدری پایین است که به‌نوعی تحصیل رایگان محسوب می‌شود. یکی از الزامات تحصیل رایگان در این کشور تسلط به زبان آلمانی است. دانشگاه‌های آلمان در هر ترم ۱۲۰ تا ۲۵۰ یورو هزینه از دانشجو دریافت می‌کنند که صرف امور دانشجویی و اداری می‌شود. تنها در بخش جنوب غربی آلمان دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. در این ایالت از آلمان دانشجویان غیراروپایی باید هر ترم ۱۵۰۰ یورو و یا سالانه ۳۰۰۰ یورو شهریه بپردازند.

اقتصاد قدرتمند و سیستم آموزشی قوی باعث شده است بسیاری از دانشجویان به فکر ادامه تحصیل در کشور آلمان باشند. البته ازآنجایی‌که دانشگاه‌های آلمان همیشه به دنبال بهبود سیستم آموزشی خود هستند امکان دارد در آینده نزدیک برای دانشجویان بین‌المللی شهریه در نظر بگیرند. بیش از ۴۰ دانشگاه آلمان در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند. باوجوداینکه تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه‌های آلمان هزینه کمی دارد اما به یاد داشته باشید هزینه زندگی سالانه در آلمان تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال یا ۸۵۰ یورو در ماه می‌رسد. برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان باید ثابت کنید توانایی مالی کافی برای زندگی در این کشور دارید. شهرهای مونیخ و برلین نیز در بین ۳۰ شهر برتر دانشجویی جهان قرار گرفته‌اند.

تحصیل رایگان در فرانسه

هزینه‌های تحصیل در فرانسه به‌اندازه آلمان کم نیست اما بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه دانشجویان بین‌المللی را بدون توجه به ملیت با هزینه کم ثبت‌نام می‌کنند. هزینه ثبت‌نام در دانشگاه‌های فرانسه نسبت به دیگر کشورها کمتر است و دانشجویان اروپایی می‌توانند همانند شهروندان فرانسوی با هزینه کم و ۱۹۰ یورو در سال ثبت‌نام کنند. این در حالی است که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید هزینه‌ای در حدود ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره کارشناسی پرداخت کنند. دوره‌های رایگان یا با شهریه کم تنها در دانشگاه‌های دولتی فرانسه وجود دارد که تنها به زبان فرانسه تدریس می‌شوند.

دولت فرانسه برای حمایت از دانشجویان نخبه خارجی و جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی میزان بورسیه تحصیلی را سه برابر کرده است و از ۷۰۰۰ یورو در سال به ۲۱۰۰۰ یورو رسانده است. این کشور دوره‌های زبان فرانسه را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند... این دوره‌ها به شما فرصت می‌دهد تا مهارت زبان خود را افزایش دهید اما برای شما هزینه خواهند داشت. هزینه تحصیل در دوره‌های پرطرفدار مانند مهندسی و پزشکی نسبت به دیگر رشته‌ها بیشتر است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه فرصت‌های تحصیلی زیادی به زبان انگلیسی وجود دارد اما تحصیل در دانشگاه‌ها خصوصی هزینه بیشتری خواهد داشت. هزینه زندگی در فرانسه نیز ۹۶۰۰ یورو در سال و نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است.

تحصیل رایگان در شمال اروپا

کشورهای شمال اروپا یا کشورهای اسکاندیناوی کشورهایی با اقتصاد قوی و سیستم آموزش پیشرفته هستند. دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد کشورهای اسکاندیناوی هستند که امکان تحصیل به‌صورت رایگان و یا هزینه‌های کم در این کشورها ممکن است.






  • نروژ: نروژ یکی از کشورهای اسکاندیناوی است که امکان تحصیل به زبان نروژی به‌صورت رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی ممکن ساخته است. برای این کار باید مدرک زبان نروژی ارائه دهید. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی تا ۶۰۰ کرون نروژ است. برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان تحصیل به زبان انگلیسی و به‌صورت رایگان نیز وجود دارد.




  • ایسلند: چهار دانشگاه دولتی در این کشور هزینه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند و هزینه ثبت‌نام در حدود ۶۰۰ دلار آمریکا است.




  • دانمارک، سوئد، سوئیس و فنلاند: امکان تحصیل رایگان در این کشورها برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. این کشورها تحصیل رایگان را تنها برای دانشجویان اتحادیه اروپا اختصاص داده‌اند. به این معنا که دانشجویان خارج از این منطقه باید برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد هزینه پرداخت کنند. البته دانشجویان دکترا استثنا بوده و در صورت پذیرش به‌صورت رایگان و با دریافت حقوق تحصیل می‌کنند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا درصورتی‌که با زبان سوئدی یا فنلاندی آشنا باشند می‌توانند به‌صورت رایگان در این کشورها تحصیل کنند.

هزینه زندگی در کشورهای شمالی اروپا نسبتاً بالا است. این مسئله به دلیل اقتصاد سالم و ارز قدرتمند کشورهای این منطقه است. چهار شهر کپنهاک، هلسینکی، اسلو و استکهلم در بین شهرهای برتر دانشجویی جهان قرار دارند.

دیگر کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا تحصیل با هزینه کم

تحصیل رایگان در کدام کشورها ممکن است؟


اتریش، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، یونان و جمهوری چک از دیگر کشورهای اروپایی هستند که می‌توان یا هزینه مناسب از سیستم آموزشی مناسب آن‌ها بهره برد:​

  • اتریش: اتریش یکی از کشورهایی است که می‌توان با هزینه مناسب در آن تحصیل کرد. دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا باید برای هر ترم ۷۲۶ یورو پرداخت کنند. هزینه زندگی در اتریش نیز در حدود ۱۱۴۰۰ یورو در سال است. شهر وین نیز در رتبه سیزدهم در بین شهرهای دانشجویی قرار دارد.




  • بلژیک: هزینه تحصیل در دانشگاه‌های بلژیک برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نزدیک به ۴۱۷۵ یورو در سال است. این هزینه نسبت به دانشگاه‌های زیادی مقرون‌به‌صرفه است. هزینه زندگی در بلژیک نیز در حدود ۱۱۴۰۰ یورو در سال است. بروکسل پایتخت بلژیک در رتبه ۴۳ بهترین شهرهای دانشجویی جهان قرار گرفته است.




  • جمهوری چک: تحصیل به زبان چک در دانشگاه‌های این کشور رایگان است. تحصیل به زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان بین‌المللی در حدود ۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال هزینه دارد. هزینه زندگی در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر و در حدود ۹۰۰۰ دلار در سال است. شهر پراگ پایتخت چک در رتبه ۳۵ بهترین شهرهای دانشجویی جهان قرار دارد.




  • یونان: دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند به تحصیل رایگان بپردازند یا شهریه کمی بپردازند، می‌توانند کشور یونان را انتخاب کنند. هزینه تحصیل برای دانشجویان اروپایی رایگان و برای دانشجویان خارج از اروپا در حدود ۱۵۰۰ یورو در سال است. هزینه زندگی در یونان نیز نسبتاً ارزان است.




  • ایتالیا: شهریه دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه بوده و در حدود ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است. تحصیل رایگان در ایتالیا ممکن نیست اما در صورت دریافت بورسیه تحصیلی می‌توان به‌صورت رایگان و با شهریه کم در این کشور تحصیل کرد. شهرهای رم و میلان جز بهترین شهرهای دانشجویی جهان هستند.




  • اسپانیا: هزینه تحصیل در اسپانیا برای دانشجویان بین‌المللی و خارج از اتحادیه اروپا در حدود ۷۵۰ تا ۲۵۰۰ یورو در سال است. این هزینه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد بالاتر نیز می‌رود. هزینه زندگی سالانه در اسپانیا ۱۰۸۰۰ تا ۱۳۲۰۰ یورو است. مادرید، بارسلونا و والنسیا شهرهای برتر دانشجویی این کشور هستند.

جهت مطالعه بیشتر:





کشورهای دیگر برای تحصیل رایگان یا هزینه کم

کشورهای دیگری در نقاط دیگر جهان ازجمله آرژانتین، تایوان و هندوستان امکان تحصیل رایگان یا با هزینه کم را دارند.

هندوستان: هزینه تحصیل در هندوستان برای دانشجویان بین‌المللی در حدود ۷۳۰۰ دلار آمریکا در سال است ضمن اینکه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. هزینه‌های زندگی در هند برای دانشجویان بسیار جذاب است و قیمت مواد غذایی و اجاره نسبت به کشورهای اروپایی قابل‌مقایسه نیست. شما می‌توانید یا هزینه ۴۳۰۰ دلار آمریکا در سال در این کشور زندگی کنید.

سخن پایانی

 امکان تحصیل رایگان یا شهریه بسیار پایین تنها در برخی از کشورها ممکن است. این دانشگاه‌ها اکثر دولتی بوده و زبان تدریس در این دانشگاه‌ها به زبان بومی همان کشور است. علاوه بر این هزینه زندگی دانشجویی در بسیاری از شهرهای جهان بسیار بالا بوده و امکان استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی برای همه ممکن نیست. کشور هند یکی از کشورهای آسیایی است که با داشتن دانشگاه‌های معتبر، تدریس به زبان انگلیسی و هزینه زندگی پایین می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل رایگان در خارج از کشور باشد.

در مرکز آموزش رایگان آکادمی آنلاین تیکا می توانید مطالب موردنیاز برای یادگیری زبان را مطالعه کنید.

ا

تحصیل رایگان در کدام کشورها ممکن است؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

چه جالب

17 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

برای زبان آلمانی دوباره کلاس گروهی تشکیل میدین؟

9 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

چه جالب

9 فروردین 2023