اساتید پیشنهادی:

اسامی غیرقابل شمارش و واحدهای آن ها در انگلیسی

زینب ناصری
زینب ناصری
یک‌شنبه, 15 اسفند 2020

دسته بندی : grammar

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تعداد بازدید : 24103

اسامی غیرقابل شمارش و واحدهای آن ها در انگلیسی

در زبان انگلیسی اسم ها یا noun ها از نظر جمع بسته شدن به دو دسته تقسیم میشوند. اسامی قابل شمارش یا countable و اسامی غیرقابل شمارش انگلیسی یا uncountable. اسامی قابل شمارش واحدهای مشخصی دارند و میتوان تعداد آن ها را با عدد مشخص کرد. اسامی غیرقابل شمارش، مانند مایعات، ممکن است به هر شکل و در هر مقداری وجود داشته باشند. برای جمع بستن این اسم ها و صحبت درمورد آن ها از واحدهای اندازه گیری و شمارش استفاده میکنیم.

برای آشنایی با مفهوم و مثال هایی از لیست اسامی غیرقابل شمارش انگلیسی با جزوه آموزش گرامر صفر تا صد همراه باشید. پیش نیاز یادگیری این درس آشنایی با گرامر جمع بستن انگلیسی است. همچنین باید حداقل تا سطح A1 با زبان انگلیسی آشنا باشید.

واحد شمارش برای شیر در انگلیسی ؟

در زبان انگلیسی برای صحبت کردن درمورد بسیاری از اسامی غیرقابل شمارش، میتوانیم از واحدهای اندازه گیری استفاده کنیم. به این اسامی در زبان انگلیسی measuring units گفته میشود. رعایت این نکته ضروری است! زیرا برخلاف زبان فارسی که شاید استفاده از واحد شمارش و اندازه گیری ضروری نباشد، در انگلیسی این واحدها معنای کلمه را تکمیل میکنند.

واحدهای شمارش در زبان انگلیسی خیلی متنوع تر و استفاده از آن ها رایج تر است. در زبان فارسی نیز از این واحد ها استفاده میشود. برای مثال، "a glass of water" که ترجمه فارسی آن "یک لیوان آب" برای ما کاملا آشناست. واحد شمارش برای شیر و سوپ و ... هم بر اساس نوع ظرف آن ها میتواند مشخص شود.

لیست واحدهای اندازه گیری اسامی غیر قابل شمارش مایع

در زبان انگلیسی از واحدهای حجمی و ظرف ها برای صحبت درمورد مایعات استفاده میشود. اسم مایعات چون غیر قابل شمارش هستند، هرگز جمع بسته نمیشوند. پس به کار بردن s جمع در کنار این اسامی اشتباه است. اما وفتی واحد اندازه گیری بیش از یکی باشد، میتوانیم s جمع را به آن اضافه کنیم. 
مایعات رایج ترین اسامی uncountable یا غیرقابل شمارش انگلیسی هستند. در ادامه جزوه گرامر زبان انگلیسی به مثال های زیر توجه کنید:

A glass of juice
یک لیوان آبمیوه


Two liters of milk
دو لیتر شیر


Fifty bottles of mineral water
پنجاه بطری آب معدنی

واحدهای اندازه گیری food

مواد غذایی معمولا چیزی بین مایع و جامد هستند!  برخلاف میوه ها که معمولا در واحدهای مشخص و از اسامی قابل شمارش هستند، برای آن ها باید از واحد اندازه گیری استفاده کرد. 

خود کلمه food واحد اندازه گیری مشخصی ندارد. و قابل شمارش نیست. برای صحبت درباره food از واحدهایی مانند یک وعده یا یک سهم میتوان استفاده کرد:

  • one portion of food: یک سهم غذا

وقتی مواد غذایی حالت grain یا دانه های ریز - مانند برنج یا rice - را داشته باشند هم غیرقابل شمارشند. دانه های نسبتا درشت تر مانند نخودفرنگی یا pea نیز معمولا غیرقابل شمارشند. وقتی بخواهید از دو دانه نخودفرنگی در بشقاب خودتان حرف بزنید، میتوانید به آن ها s جمه اضافه کنید:

  • There are just two peas in my plate! در بشقاب من فقط دو تا نخودفرنگی است!

لیست اسامی غیرقابل شمارش غذایی

مواد

A can of peas
یک قوطی نخود سبز

A cup of rice
یک فنجان برنج

A bag of beans
یک کیسه/پاکت لوبیا

A pinch of salt
کمی نمک

واحد شمارش کره در زبان انگلیسی

کره یکی از مواد غذایی نیمه جامد است. این مواد را میتوان با بسته بندی یا بر اساس وزن آن ها اندازه گیری کرد.

Two ounce of butter
دو اونس کره

one spoonful of butter

یک قاشق کره

واحد اندازه گیری گوشت در زبان انگلیسی

گوشت معمولا قطعه ای از یک تکه بزرگتر از یک حیوان است! و ما معمولا یک گوسفند یا گاو را درسته نمیخوریم. از این نظر گوشت را مانند نان و شکلات با واحدهایی مانند یک قطعه و ... اندازه میگیریم.


A loaf of bread
یک قرص نان
A slice of bread/cheese/beef
یک برش نان/پنیر/گوشت گاو
A bar of chocolate
یک تخته شکلات

واحد شمارش عسل در زبان انگلیسی

عسل نیز مانند کره با توجه به وزن یا ظرف آن قابل اندازه گیری است.

A jar of honey
یک شیشه عسل

واحد اندازه گیری شیر در زبان انگلیسی

A bunch of grapes
یک خوشه انگور
A dozen of eggs
یک جین (دوازده تا) تخم مرغ
A carton of milk
یک کارتن شیر
A packet of biscuits
یک پاکت بیسکوئیت
A bowl of sugar
یک ظرف شکر

سایر واحدهای اندازه گیری انگلیسی


برخی از اسمی زیر ممکن است قابل شمارش باشند، اما در این حالت نیز s جمع را باید به واحد شمارش آن ها افزود و نه به خود اسم مورد نظر. برای مثال، در اسم two bars of candy، به معنی دو تخته آبنبات، s جمع به واحد شمارش که bar است افزوده میشود.

A bar of soap
یک قالب صابون
A tube of toothpaste
یک تیوپ خمیر دندان
A roll of toilet papers
یک رول دستمال توالت
An item of clothing
یک تکه لباس
A piece of news/advice
کمی خبر/نصیحت

جمع بستن گرامر واحدهای اندازه گیری


همانطور که در مثال های بالا دیدید، برای بیان جملات صحیح میتوانیم حتی در کنار اسامی قابل شمارش نیز از این واحدها استفاده کنیم. Two matches یا a box of matches یک مثال از کاربرد واحدهای اندازه گیری در کنار اسم های قابل شمارش است.


امیدواریم این قسمت از سری آموزش جزوه گرامر زبان انگلیسی برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی بیشتر با گرامر اسامی قابل شمارش و جمع بستن اسم ها در زبان انگلیسی، از سایر مقالات آموزش گرامر صفر تا صد در تیکا بازدید نمایید. 

اسامی غیرقابل شمارش و واحدهای آن ها در انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات