اساتید پیشنهادی:

اصطلاحات دامپزشکی در انگلیسی

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 7 مهر 2022

دسته بندی : english-vocabulary

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2387

اصطلاحات دامپزشکی در انگلیسی

در دنیای دامپزشکی مانند بسیاری از مشاغل دیگر اصطلاحات و کلماتی وجود دارد که ممکن است معنای آن برای شما نامفهوم باشد. اما برای علاقه مندان به این حرفه و کسانی که قصد دارند تا در این رشته تحصیل کنند، می‌خواهیم اصطلاحات دامپزشکی در انگلیسی را بررسی کنیم. در هر تخصصی نیاز است که  لغات زبان مربوط به ان حوزه را یاد بگیرید. بنابراین اگر مطمئن نیستید که اصطلاحات تخصصی دامپزشکی به چه معناست، جای نگرانی نیست زیرا اینجا نقطه خوبی برای شروع است. فقط کافیست فهرست اصطلاحات رایج دامپزشکی زیر را همراه با توضیحات مختصر و قابل فهم مرور کنید.

دامپزشکی به زبان انگلیسی

دامپزشکی به زبان انگلیسی

برای یادگیری لغات انگلیسی بهتر است که در شرایط ممکن قرار بگیرید. برای یادگیری اصطلاحات دامپزشکی به زبان انگلیسی به جدول زیر مراجعه کنید:

انگلیسی فارسی توضیح
Abdominocentesis ابدومینوسنتز به قرار دادن یک سوزن در حفره شکم برای خارج کردن مایعات گفته می‌شود.
Abscess آبسه آبسه تجمع موضعی چرک است که معمولا با عفونت همراه است.
ACE inhibitor مهارکننده ACE آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ترکیبی به نام آنژیوتانسین I را به آنژیوتانسین II تغییر می‌دهد. آنژیوتانسین II یک منقبض کننده قوی عروق خونی است. بنابراین، مهارکننده‌های ACE  در گشاد کردن عروق خونی اثر دارند، زیرا آنژیوتانسین II کمتر تولید می‌شود.
ACTH هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شود و غده فوق کلیوی را تحریک می‌کند تا کار کند.
Active immunity ایمنی فعال مصونیت زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی حیوان به محرکی مانند ویروس یا باکتری واکنش نشان می‌دهد و آنتی بادی‌ها و سلول‌هایی تولید می‌کند که از بیماری ناشی از باکتری یا ویروس محافظت می‌کند.
Acute حاد به یک شروع ناگهانی و به طور کلی شدید گفته می‌شود.
Addisons disease بیماری آدیسون بیماری آدیسون به عنوان هیپوآدرنوکورتیکیسم نیز شناخته می‌شود و یک بیماری است که در نتیجه کاهش ترشح کورتیکواستروئید از غده فوق کلیوی ایجاد می‌شود.
Adrenergic آدرنرژیک ارتباط بین اعصاب و عضلات که از اپی نفرین به عنوان "پیام رسان" استفاده می‌کند. تحریک آدرنرژیک باعث افزایش ضربان قلب، تعریق و افزایش فشار خون می‌شود.
Adulticide بزرگسال کشی دارویی که برای از بین بردن اشکال بالغ یک انگل فرموله شده استفاده می‌شود.
Albino آلبینو به حیوانی گفته می‌شود که به دلیل نداشتن توانایی ساخت رنگدانه چشمانش آبی کم رنگ یا صورتی است.
Alopecia آلوپسی به ریزش مو یا طاسی گفته می‌شود.
Alveoli آلوئول به نواحی میکروسکوپی کوچکی که در آن تبادل واقعی اکسیژن و دی اکسید کربن به داخل و خارج خون انجام می‌شود آلوئول و کیسه آلوئولی نیز گفته می‌شود.
Aminoglycoside آمینوگلیکوزید دسته‌ای از آنتی بیوتیک‌ها که با تداخل در سنتز پروتئین باکتریایی در باکتری عمل می‌کنند که منجر به مرگ باکتری می‌شود. آنتی بیوتیک‌های موجود در این گروه عبارتند از جنتامایسین (جنتوسین)، کانامایسین، نئومایسین، استرپتومایسین، توبرامایسین و آمیکاسین. بسیاری از این آنتی بیوتیک‌ها به خوبی در سیستم گوارشی حیوانات جذب نمی‌شوند، بنابراین اغلب به صورت تزریقی یا موضعی استفاده می‌شوند.
Anabolic steroid استروئید آنابولیک نوعی استروئید است که باعث تقویت بافت‌ها، مانند ماهیچه‌ها می‌شود.
Anamnestic response پاسخ آنامنستیک پاسخ ایمنی سریعی است که بیشتر توسط حیوانی که قبلاً با آن آنتی ژن خاص مواجه شده است ایجاد می‌شود. سلول‌های حافظه مسئول این پاسخ کارآمدتر هستند. همچنین "پاسخ ثانویه" نیز نامیده می‌شود.
Anaphylaxis آنافیلاکسی آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک نادر، تهدید کننده زندگی و فوری به چیزی است که خورده یا تزریق شده است. اگر درمان نشود منجر به شوک، نارسایی تنفسی و قلبی و مرگ می‌شود.
Androgen آندروژن هورمونی که صفات جنسی مردانه را تولید می‌کند، مثلاً تستوسترون.
Angiotensin-converting-enzyme inhibitor مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین مهارکننده ACE دارویی است که باعث کاهش عملکرد این آنزیم خاص می‌شود. آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ترکیبی به نام آنژیوتانسین I را به آنژیوتانسین II تغییر می‌دهد. آنژیوتانسین II یک منقبض کننده قوی عروق خونی است. بنابراین، مهارکننده‌های ACE اثر گشاد کردن عروق خونی دارند، زیرا آنژیوتانسین II کمتر تولید می‌شود.
Anisocoria انیزوکوریا وضعیتی است که در آن مردمک‌های چشم اندازه یکسانی ندارند.
Anterior قدامی در مقابل قسمت دیگری از بدن یا به سمت سر حیوان قرار می‌گیرد.
Anthelmintic ضد کرم دارویی که انواع خاصی از کرم‌های روده را از بین می‌برد. به آن کرم زدا نیز گفته می‌شود.
Anticholinergic آنتی کولینرژیک قطع ارتباط بین اعصاب و عضلات خاص بدن از جمله عضلات دستگاه گوارش و قلب. این اعصاب، اعصاب پاراسمپاتیک نامیده می‌شوند و کارهایی مانند منقبض کردن مردمک چشم، تحریک انقباضات ماهیچه‌های روده و کاهش ضربان قلب انجام می‌دهند. بنابراین، داروهای آنتی کولینرژیک باعث گشاد شدن مردمک، کاهش انقباضات روده‌ها و افزایش ضربان قلب می‌شوند.
Anticholinesterase آنتی کولین استراز دارویی که آنزیم استیل کولین استراز را مسدود می‌کند و منجر به تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک می‌شود.
Anticoagulation ضد انعقاد به توقف فرآیند لخته شدن خون گفته می‌شود.
Anticonvulsant ضد تشنج دارویی است که برای پیشگیری یا کاهش شدت تشنج استفاده می‌شود.
Antifungal ضد قارچ داروهایی که برای کشتن یا مهار رشد قارچ‌ها (جمع قارچ) تجویز می‌شوند.
Antigen آنتی ژن ساختار مولکولی روی سطوح ذرات مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها. این ساختار توسط بدن به عنوان "بیگانه" شناخته می‌شود و بدن را تحریک می‌کند تا پروتئین‌های خاصی به نام آنتی بادی تولید کند تا این مهاجم خارجی را غیرفعال کند.
Antiprotozoal ضد تک یاخته عاملی که تک یاخته‌ها را که موجودات تک سلولی مانند ژیاردیا هستند می‌کشد.
Antiseptic ضد عفونی کننده ماده‌ای است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، اما آن‌ها را از بین نمی‌برد.
Antispasmodic ضد اسپاسم عاملی که اسپاسم عضلانی را تسکین یا کاهش می‌دهد. عضله می‌تواند شامل «عضله صاف» باشد که نوعی ماهیچه در روده است که باعث انقباض آن‌ها و حرکت غذا از طریق سیستم گوارشی می‌شود.
Anuria آنوریا وضعیت نارسایی کامل در عملکرد کلیه‌ها به طوری که ادرار تولید نمی‌شود.
Aplastic anemia کم‌خونی آپلاستیک یک بیماری جدی که در آن گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها به مقدار کافی تولید نمی‌شوند.
Urinary retention احتباس ادرار وضعیتی که در آن مثانه در طی فرآیند ادرار کردن خود را از شر تمام ادرار موجود در خود خلاص نمی‌کند.
Urticaria کهیر کهیر ایجاد تورم‌های کوچکی است که ممکن است خارش داشته باشد. معمولاً ناشی از یک واکنش آلرژیک است.
Uveitis یووئیت به التهاب چشم گفته می‌شود.
Vaccine failure شکست واکسن اصطلاحی که اغلب برای توصیف وضعیتی به کار می‌رود که در آن حیوانی که در برابر بیماری واکسینه شده است همچنان به این بیماری مبتلا می شود. در حقیقت، معمولاً هیچ مشکلی با واکسن وجود ندارد، اما به دلایلی، سیستم ایمنی بدن حیوان به اندازه کافی به آن واکنش نشان نمی‌دهد.
Vasculitis واسکولیت التهاب رگ‌های خونی.
Vasodilator وازودیلاتور عاملی که باعث گشاد شدن یا افزایش قطر رگ‌های خونی می‌شود.
Vena cava ورید اجوف یکی از دو ورید بزرگ که خون را به دهلیز راست قلب می‌رسانند. ورید اجوف جمجمه خون را از ناحیه سر، پاهای جلویی و بالای قفسه سینه به قلب می‌آورد. ورید اجوف دمی (یا خلفی) خون را از نواحی شکم و پاهای عقبی به قلب می‌برد.
Vent تهویه دهانه بیرونی کلوآکا، که یک گذرگاه رایج برای مدفوع، ادرار و تولید مثل است.
Ventricular arrhythmia آریتمی بطنی یک بیماری قلبی است که در آن قلب به دلیل سیگنال‌هایی که از بطن‌ها می‌آیند (حفره‌های قلب که خون را پمپ می‌کنند) نامنظم و یا با سرعت غیرطبیعی می‌تپد.
Viscerocutaneous احشایی جلدی مربوط به اندام‌های داخلی و پوست است.
Viscosity ویسکوزیته ضخامت یک سیال، به عنوان مثال، ملاس، چسبناک‌تر از آب است.
Vital signs علائم حیاتی نشانه‌های زندگی که نبض، تنفس و دما هستند.
Volvulus ولولوس پیچ خوردگی معده یا روده که اغلب باعث قطع خون رسانی به آن می‌شود.
Vomeronasal organ اندام وومرونازال اندام حسی که "ارگان جاکوبسون" نیز نامیده می‌شود و فرمون‌ها را تشخیص می‌دهد.
Warm-blooded خونگرم داشتن دمای بدن نسبتاً بالا که به صورت داخلی تنظیم می‌شود و مستقل از دمای محیط است. پستانداران و پرندگان خون گرم هستند.
Wart زگیل به رشد خوش خیم ناشی از ویروس گفته می‌شود.
Wasting اتلاف از دست دادن توده عضلانی به دلیل کاهش مصرف غذا یا افزایش سرعت متابولیسم.
Window of susceptibility پنجره حساسیت دوره زمانی در زندگی یک حیوان جوان که در آن آنتی‌بادی‌های مادر برای محافظت در برابر بیماری خاصی بسیار کم است، اما آنقدر زیاد است که به واکسن اجازه نمی‌دهد تا کار کند و ایمنی ایجاد کند.

لینک های مفید:

یادگیری زبان در تیکا

در این مقاله به معرفی و بررسی اصطلاحات انگلیسی در دامپزشکی پرداختیم. با خواندن و دانستن این اصطلاحات می‌توانید مانند افراد حرفه‌ای هنگام خواندن مطالب علمی متوجه بسباری از کلمات و اصطلاحات متداول این حرفه شوید.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان در تیکا

اصطلاحات دامپزشکی در انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

حسین محسنیان

عالی

16 مهر 2022

user-image

پارسا مهری

میشه از اصطلاحات رشته های دیگه مثل مارکتینگ هم بنویسید؟

13 مهر 2022

user-image

الهام طالبی

اصطلاحات بیزینسی رو هم بگید لطفا

11 مهر 2022