اساتید پیشنهادی:

ایتالیایی یاد بگیرید

پرستو غفاری
پرستو غفاری
پنج‌شنبه, 11 فروردین 2021

دسته بندی : learning-italian

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 831

ایتالیایی یاد بگیرید

ایتالیایی یاد بگیرید

 

 

     چگونه ایتالیایی یاد بگیریم

همه ما می دانیم که ایتالیایی زبان عشق است اما آیا می دانید که یکی از مفیدترین زبانها برای یادگیری هم هست؟ ایتالیا قطب تجارت در سراسر اروپاست. که از صنایع قابل توجهش البته البته می توان به آشپزی، خودروسازی و طراحی لباس اشاره کرد که سبب می شود دانستن زبان نه تنها به عنوان دارایی شما برای رشد شخصی به حساب بیاید، بلکه ابزاری مهم برای اعضای اقتصاد جهانی نیز به شمار رود.

علاوه بر مزایای اقتصادی، البته زبان ایتالیایی دروازه ای مهم به روی تاریخ هنری، ادبی، مذهبی و سیاسی سراسر مدیترانه و اروپا می گشاید. چه آثار فاخر ادبی Elena Ferrante را ورقی زده باشید یا اطلاعاتی در مورد زیستنامه نقاش نابغه (اما ترسناک) Caravaggio خوانده باشید یا در تلاش برای پختن برخی از محبوبترین غذاهای ایتالیایی خود باشید، یادگیری زبان ایتالیایی ضروری است.

آیا یادگیری ایتالیایی دشوار است؟

عموماً تصور می شود که یادگیری صحبت کردن به زبان ایتالیایی امری دشوار است اما در واقع ساده تر از آن است که به نظر می رسد. ایتالیایی یک زبان رومنس است. این گروه زبان شناسی همچنین شامل پرتغالی، اسپانیایی و فرانسوی و البته زبان های کوچکتر مثل رومانشی نیز می شود. که یعنی اگر در حال حاضر به یکی از این زبانها صحبت می کنید، در مسیر صحبت کردن به زبان ایتالیایی هم قرار گرفته اید.

بیایید از کلمه "آب-water" برای بررسی تشابهات میان این زبان ها استفاده کنیم. در پرتغالی کلمه معادل "آب" água است. در اسپانیایی، agua است و در ایتالیایی acqua. همه این سه لغت از ریشه مشترک Aquam در زبان لاتین مشتق شده اند. با توجه به اینکه هر کدام از این زبانها قبل از آنکه در دوره استعمار آفریقا، آسیا و آمریکا در جهان پراکنده شوند، در قاره اوراسیا توسعه یافته اند، این موضوع چندان تعجب آور نیست.

با بیش از 25 سال تجربه روزتا استون یک راه متفاوت برای یادگیری زبان است. این سامانه ایتالیایی را نه فقط با کلمات بلکه با عبارات و اصطلاحات استفاده شده در بسترهای مختلف آموزش می دهد. بنابراین شما می توانید در مکالمات دنیای واقعی پیشرفت کنید.

یادگیری الفبای ایتالیایی

برخلاف اسپانیایی و انگلیسی، ملاحظه خواهید کرد که به عموماً جای خالی چند حرف بی صدا احساس می شود: j، k، w، x، و y. این حروف که به ندرت استفاده می شوند، در موقعیت هایی مثل استفاده از زبان انگلیسی در ایتالیایی یا اسامی به کار می روند.

خواهید دید که درست مثل پرتغالی و فرانسوی، تکیه بر برخی حروف الفبای خاص مورد استفاده قرار می گیرد. آیا زبان مادری شما دارای این تکیه ها نیست؟ نگران نباشید! با کمی تمرین خیلی راحت می توانید تشخیصشان دهید. نکته مهم در مورد این تکیه ها-که توسط زبان شناسان به عنوان diacritic شناخته می شوند-  این است که تلفظ هر حرف دیگر در بستر کلمه را تغییر می دهند. زبان ایتالیایی از چندین تکیه استفاده می کند از جمله:

  • The acute accent, é
  • The grave accent, è
  • The circumflex, ê

توجه داشته باشید که circumflex در این زبان، تنها وقتی که دو حرف صدادار ترکیب شده و یک اسم جمع را می سازند، استفاده می شود که به ندرت اتفاق می افتد.

همچنین، لازم به ذکر است که ایتالیایی از دیگر تکیه های رومنس مثل cedilla (مورد استفاده در پرتغالی و فرانسوی برای کلماتی مثل façade و maçã (سیب) یا tilde (مورد استفاده در اسپانیایی و پرتغالی برای کلماتی مثل niño (کودک پسر) و não (نه) استفاده نمی شود.

یادگیری تلفظ ایتالیایی

اگر یادگیری ایتالیایی برایتان تازه است، یکی از اولین ویژگی های این زبان که توجهتان را جلب خواهد کرد ظاهر شدن دو حرف بی صدا است. این مورد را در بسیاری از کلمات پرکاربرد مثل pizza یا anno یا اسم Alessandra می بینیم. اگرچه هر کلمه به شکلی متفاوت تلفظ می شود، قانون کلی برای تلفظ این زوج حروف این است که تأکید را از حرف صدادار پیشین حذف کنیم.

یکی دیگر از ویژگی های مهم تلفظ ایتالیایی مربوط به حرف C می شود. در حالیکه برای مثال در اسپانیایی حرف C گاهی اوقات با صدای s تلفظ می شود، (که el ceceo نامیده می شود و به طرز واضحی با اسپانیایی  ایبریایی متفاوت است) در ایتالیایی به شکل یک "ch" غلیظ تلفظ می شود مثل کلمه انگلیسی "charge".

با این حال، حرف C در بسترهای معنی مختلف هم به شکل متفاوتی تلفظ می شود. می تواند به شکل حرف C انگلیسی –بسیار شبیه به صدای k- در کلمات company، capital، campfire، Caroline، coordination، Compton، capra (بز) ، cannoli و campione (قهرمان).

تا به حال در یک رستوران ایتالیایی یک جور پاستای خوشمزه پر شده با سیب زمینی به نام gnocchi را امتحان کرده اید؟ این پیراشکی نه تنها خیلی دلپذیر است بلکه می تواند در مورد صدای gn در آموزش ایتالیایی چیزهای زیادی به ما یاد دهد. صدای gn از بینی تلفظ می شود. در واقع مشابه صدای ñ در اسپانیایی است. بیایید نگاهی به ترجمه فرانسوی gnocchi نگاهی بیندازیم تا چیزهایی یاد بگیریم:

ایتالیایی= gnocchi

اسپانیایی= ñoqui

gn در این مورد مستقیماً به ñ ترجمه شده است. برای انگلیسی زبانانی که اسپانیایی متوجه نمی شوند، نگاهی به کلمه ی canyon (که به طرز جالبی از کلمه اسپانیایی cañón مشتق شده) بیندازید. ny زبان شما را به جلوی دهانتان منتقل کرده و هوا را به سوی راه تنفسی بینی تان حرکت می دهد.

نکته اضافی: در زبان شناسی، این نوع صدا palatal nasal نامیده می شود. که علاوه بر ظاهر شدن در ny انگلیسی، ñ اسپانیایی و gn ایتالیایی، در nh پرتغالی و دیگر زبان های غیر رومنس مثل کوچو (آمریکای جنوبی)، روهینگیا (میانمار/برمه) و تاگالوگ (فیلیپین) نیز یافت می شود.

تعدادی از عبارات ایتالیایی را بیاموزید

یکی از جالبترین بخش های فرهنگ ایتالیایی، حالت های مستقیم اصطلاحات چه از طریق کلام و چه حرکات بدن است. بنابراین موقع یادگیری زبان ایتالیایی مهم است که تعدادی از اصطلاحات کلیدی را بیاموزید. بیایید به تعدادی از آنها نگاهی بیندازیم.

  • Lei come si chiama?= اسمت چیه؟
  • Mi chiamo Maria = اسم من Maria است.
  • =Lei parla inglese? آیا انگلیسی صحبت می کنی؟
  • = Sì, io parlo inglese بله من انگلیسی صحبت می کنم.

تعدادی از افعال مودال ایتالیایی را بیاموزید

موقع یادگیری زبان ایتالیایی اولین فعلی که باید به خاطر بسپرید، essere و اشکال و موارد استفاده مختلفش است. این کلمه در مورد بسیار زیادی استفاده می شود و یکی از المان های اصلی ساختار جمله است. بیایید چند مثال را بررسی کنیم:

  • Quando è la festa?  = مهمانی چه زمانی است؟
  • Dov’è la festa?  = مهمانی کجاست؟

 نکته اضافی: قبل از اینکه کلمه essere را بررسی کنیم، احتمالاً متوجه چیزی جالب در مورد عبارت دومی شده اید. علامت آپاستروف را میبینید؟ در اینجا به عنوان عاملی برای مخفف کردن استفاده شده ، یک پدیده دستوری که در فرانسوی و انگلیسی هم متداول است. برای مثال، در انگلیسی don’t مخفف do not است. در فرانسوی l’homme مخفف le homme . اگر قصد دارید که زبان ایتالیایی را یاد بگیرید، باید بدانید که گاهی اوقات مصوت های تکراری کوتاه می شوند به این معنی که e انتهای کلمه dove (کجا) در زیر آپاستروف مخفی می شود و از تکرار مصوت ها جلوگیری می کند.

Essere کم و بیش ترجمه to be-بودن است. بنابراین شما می توانید این فعل را در بسیاری از موقیعیت های مختلف در هنگام توصیف کردن یک غذای تازه معرکه که کشف کرده اید یا وقتی در سفرتان به ایتالیا از یک فرد محلی آدرس می پرسید، به کار ببرید.

یک فعل مهم دیگر، که احتمالاً در کتابهای آموزش اصطلاحات زبان دیده اید parlare به معنی "صحبت کردن" است. فرانسوی آموزان احتمالاً تشابه آن با  parlez vous anglais?  به معنی "آیا شما انگلیسی صحبت می کنید؟" را دریافته اند. بیایید نگاهی به صرف این فعل در تعدادی مثال بیندازیم:

  • Parlo = من صحبت می کنم (lo parlo inglese = من انگلیسی صحبت می کنم.)
  • Parli = تو صحبت می کنی (Tu parli inglese = تو انگلیسی صحبت می کنی.)
  • Parla = او (She) صحبت می کند (Lei parla inglese = او انگلیسی صحبت می کند.)
  • Parlano = آنها صحبت می کنند (Loro parlano inglese = آنها انگلیسی صحبت می کنند.)

توصیه: هر وقت که در مورد استفاده از فعل parlare نامطمئن بودید، از این جدول استفاده کنید.

تعدادی از اصلاحات مربوط به احوالپرسی و آداب معاشرت اجتماعی را به ایتالیایی بیاموزید

تأثیر در اولین مراوده در هر فرهنگی بسیار مهم است. بنابراین وقتی که شروع به یادگیری زبان ایتالیایی می کنید، بسیار حائز اهمیت است که عبارات ابتدایی مربوط به احوالپرسی و خداحافظی را بیاموزید. بر خلاف ایالات متحده آمریکا و کانادا اما شبیه اسپانیا و آمریکای لاتین ، سلام و خداحافظی با غریبه ها به خصوص وقتی وارد یک مغازه یا رستوران می شوید بسیار متداول است. انجام ندادن آن در ایتالیا بسیار بی ادبانه محسوب می شود. اینجا به تعدادی از این عبارات اصلی می پردازیم:

  • Buongiorno= سلام / صبح بخیر
  • Buona note = شب بخیر
  • Arrivederci = خداحافظ

غذای ایتالیایی در سراسر دنیا تحسین شده است. بنابراین وقتی که در این کشور هستید، بهتر است هر کدام از غذاهایی که می توانید را امتحان کنید. اما وقتی در یک رستوران هستید، مطمئن شوید تا آداب ایتالیایی را رعایت کنید. در آمریکا، و برخی کشورهای دیگر وقتی غذایی خوشمزه است با دیگران شریک می شویم. اما وقتی در ایتالیا هستید این کار را نکنید. چرا که بسیار بی ادبانه و زمخت به نظر می رسد. همچنین ایتالیایی ها با کارکنان رستوران بسیار محترمانه رفتار می کنند بنابراین حتی اگر آداب انعام دادن در اروپا متفاوت است، همیشه مطمئن شوید که با گارسون خود در حین غذا خوردن باادب و دوستانه رفتار می کنید. درست مثل آمریکا اگر لازم است که توجه گارسون را جلب کنید، به شکلی ظریف دست خود را تکان دهید اما در رستوران آنها را بلند صدا نکنید.

عبارات ابتدایی مورد استفاده در رستوران:

  • Lo vorrei una birra, per favore= من یک آبجو می خوام، لطفاً.
  • Lo vorrei del vino rosso, per favore = من شراب قرمز می خوام، لطفاً.
  • Vorrei il conto, per favore = من صورت حساب رو می خوام، لطفاً.
  • No, accettiamo solo contanti= نه، ما فقط پول نقد قبول می کنیم.

به صورت روزانه تلفظ ایتالیایی را تمرین کنید

اگر قصد دارید تا مثل یک فرد ایتالیایی صحبت کنید، هر روز در هرجا که هستید، در خانه، ماشین، یا در حال صحبت کردن با یکی از معلم های زبانتان تمرین کنید. به این شکل می توانید اعتماد به نفس لازم برای انجام مکالمه را بدست آورید حتی اگر کیلومترها از ایتالیا دور هستید.

خود را در ارتباط مستقیم با زبان قرار دهید. از طریق سفر یا اینترنت

نیاز به گفتن نیست که سفر به ایتالیا در مسیر آموزش شما می تواند یک تجربه آموزشی کلیدی باشد. از طریق ملاقات با افراد محلی، آشنایی با سنت هایشان و صحبت کردن ایتالیایی به صورت روزانه شما خواهید توانست تا با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید و لذت بیشتری ببرید. البته، سفر بین المللی همیشه در اختیار همه نخواهد بود. اگر در این گروه افراد جا دارید، نگذارید که ناامیدتان کند. در عصر اینترنت راههای بسیاری برای تجربه ایتالیایی از خانه وجود دارد.

وقتی که مشغول کارکردن با یک معلم خصوصی نیستید، گزینه های بسیار دیگری برای صحبت کردن ایتالیایی وجود دارد. ویدئوهای ایتالیایی زبان ها در یوتیوب را تماشا کنید، و از این طریق می توانید نکات ظریف لهجه و اصطلاحات آنها را بیاموزید. فیلم های ایتالیایی ببینید و به آهنگ های ایتالیایی گوش کنید و یا آخرین اخبار ایتالیا و همچنین اتحادیه اروپا را دنبال نمایید.

 

ایتالیایی یاد بگیرید

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات