اساتید پیشنهادی:

هزینه مهاجرت به روسیه و روش دریافت تابعیت این کشور

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 12 اسفند 2021

زمان مطالعه : 20 دقیقه

تعداد بازدید : 1407

هزینه مهاجرت به روسیه و روش دریافت تابعیت این کشور

هزینه مهاجرت به روسیه نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. با این حال دریافت تابعیت این کشور میتواند کمی سخت باشد. مدیریت روند مهاجرتی مشکل قابل توجهی برای مسئولین روسیه است. در طی بیست سال گذشته، این کشور شاهد رشد میزان مهاجرت بوده که بیشتر آنها هم از طرق قانون انجام شده اند.

مسیرهای دریافت تابعیت: فدراسیون روسیه

برنامه های اجرایی دولت به همراه تغییر مستمر قوانین به هدف ساز و کارهای کنترل مهاجرت و کاهش تعارضات میان روس های بومی و خارجی ها انجام می شوند. قوانینی برای ورود افراد در جستجوی کار به روسیه تنظیم شده است. بیشتر کارگران میهمان بر اساس قرارداد کاری خود می بایست برای ویزای مناسب اقدام نمایند. مدت زمان اعتبار ویزا معمولاً متناسب به طول مدت استخدام آنهاست. و صدور ویزاها سهمیه استخدام خارجی هاست که به صورت سالیانه توسط دولت فدرال تعریف می شود. کارگران میهمان نمی توانند به صورت داوطلبانه کارفرمای خود را عوض کنند.

شرایط زندگی در روسیه

به جز نیروی کار بسیار ماهر، کارگران موقت واجد شرایط دریافت اقامت دائم، رفاه عمومی و اجازه ورود دیگر اعضای خانواده نخواهند بود. کارفرمایان مسئول موافقت با مهاجرت نیروهای خود و خروج آنها از روسیه بعد از اتمام دوره استخدامشان هستند. برای افرادی که جهت ورود به روسیه نیاز به ویزا ندارند، برنامه های قانونی متفاوتی وجود دارد.

مهاجرت غیرقانونی جرمی است که می تواند به زندانی شدن منجر شود. کارفرمایانی که از نیروی کار مهاجر غیرقانونی استفاده می کنند، در صورت شناسایی می بایست جریمه سنگینی را پرداخت نمایند. سرویس مهاجرت فدرال بر اجرای قانون و شرایط مهاجرت روسیه در این کشور نظارت می کند. نیروهای حفاظت از مرزها برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی در مرزهای ملی کشور گماشته شده اند.

هزینه استخدام کارمندان

به منظور کسب مجوز، یک کارفرما می بایست درخواستی را ارائه دهد. این درخواست می بایست توسط مسئولین محلی شایسته تأیید شوند تا ثابت شود برای استخدام نیروی کار خارجی نیازی وجود دارد. پیش نویس یک توافق نامه کاری می بایست نوشته شده و کارفرما مبلغی معادل 150 دلار آمریکا را بپردازد. کارفرمایانی که مجوزهای لازم برای استخدام کارگران میهمان را دریافت کرده اند، باید انعقاد قرارداد با کارگر میهمان را تا یک ماه پس از دریافت مجوز به سرویس مهاجرتی فدرال اطلاع دهند.

هزینه های زندگی در روسیه و هزینه مهاجرت به روسیه نسبتا کم است. در این تصویر یک سوپرمارکت روسی میبینید.


شرایط ویزای کاری روسیه

دفاتر محلی سرویس مهاجرتی فدرال برای کارفرمایان مجوزهای کاری تهیه می کند که برای هر کارگر میهمان صادر می شوند. این مجوز به شکل یک کارت پلاستیکی مدرک اصلی است که حق تبعه خارجی برای کار در روسیه را تأیید می کند. همچنین مدرک اصلی مورد استفاده برای اثبات اقدام برای ویزای تبعه خارجی است. اتباع خارجی به عنوان کارگران میهمان که سهمیه سالانه را دریافت می کنند، نمی توانند در طی مدت قراداد کاری خود کارفرمایشان را تعویض کنند و بعد از اتمام تاریخ قراداد واجد شرایط استخدام شدن توسط کارفرمایی دیگر نیز نیستند.

هزینه مهاجرت به روسیه

واحد پول روسیه روبل است. برای گرفتن ویزای این کشور شما به حدود 160 دلار نیاز دارید. هزینه های زندگی در روسیه و در شهرهای بزرگ به طور کلی از شهرهای اروپایی پنجاه درصد کمتر است. برای مثال هزینه زندگی در مسکو 77% کمتر از نیویورک است. یک حقوق عادی در مسکو برابر با 66000 روبل و یا 1000 دلار است.

عمده هزینه مهاجرت به روسیه شما برای اجاره خانه خواهد بود. کرایه یک خانه یک اتاق خوابه در مرکز مسکو حدود 50000 روبل خواهد بود. کرایه در سایر مناطق مسکو و در در سایر شهرها کمتر خواهد بود.

هزینه های بهداشت و درمان

مراقبت های بهداشتی رایگان برای ساکنان روسیه در دسترس است. با این حال بهداشت عمومی به بی نظم بودن، کمبود بودجه و دشواری در مسیریابی شهرت دارد. علاوه بر این، بیمه درمانی اجباری پوشش محدودی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، بسیاری از مهاجران تصمیم به گرفتن بیمه درمانی خصوصی در روسیه می گیرند. بسیاری از شرکت ها در بسته های استخدامی خود بیمه درمانی ارائه می کنند. از این جهت شرایط زندگی در روسیه برای ایرانیان نسبتا آشناست!

 

هزینه های مدرسه

در روسیه تا سن 7 سالگی مهدکودک توسط دولت برای والدین فراهم میشود. همچنین مدارس دولتی برای همه ساکنان روسیه چه شهروندان و چه مهاجران رایگان هستند. استاندارد تدریس در مدارس دولتی بالاست اما زبان تدریس صرفا روسی است. شما میتوانید با صرف هزینه بیشتر فرزند خود را به مدارس بین المللی که در شهرهای بزرگ در دسترس هستند بفرستید. از این جهت هزینه مهاجرت به روسیه میتواند برای شما افزایش یابد.

برای مطالعه بیشتر: آموزش الفبای روسی

آمار مهاجرت به روسیه

طبق اطلاعات بانک جهانی، روسیه بعد از ایالات متحده آمریکا دومین کشور مهاجر پذیر در جهان با داشتن تعداد 12.3 میلیون مهاجر که به دلایل اقتصادی به این کشور آمدند، شناخته می شود. سرویس مهاجرت فدرال فدراسیون روسیه، آژانس دولتی مسئول روند مهاجرتی گزارش کرده که 9.1 میلیون کارگر میهمان در سال 2012 در روسیه استخدام شده اند که بیشترشان اهل جمهوری سابق شوروی، چین، آسیای جنوب شرقی، جنوب صحرای آفریقا و اروپای شرقی بودند. حدود یک چهارم کارگرانی که از کشورهای دارای تفاهم نامه با روسیه به صورت قانونی به این کشور مهاجرت کرده اند، نیروی کار غیرماهر در ساختمان سازی و صنایع معدن و خدمات سرایداری هستند. حدود 35% مهاجرین در شهر مسکو سکونت دارند.

در این تصویر یک خیابان مسکو را میبینید. نوشته تصویر: حمل و نقل عمومی در ورسیه زیرساخت خوبی دارد.


معایب مهاجرت به روسیه

بخش مهاجرت فدراسیون روسیه برنامه مدونی به هدف دعوت از مهاجرین و اسکان آنها ندارد. اولین سیاست رسمی مهاجرت توسط دولت در سال 2002 تعیین شد که هدف از آن توزیع منطقی و امن جمعیت با هدف توسعه اقتصادی کارآمد و حذف تفاوت های اقتصادی و اجتماعی منطقه ای بود. مفهوم اخیراً پذیرفته شده سیاست مهاجرتی دولت تا سال 2025 به هدف تقویت کنترل بر مهاجرت و مهاجرین و ساده سازی روند مهاجرتی برای کارگران قانونی تبیین شد. به طور کلی با توجه به فاصله زیاد بین ایران و روسیه، هزینه مهاجرت به روسیه از نظر جابه جایی نیز زیاد است.

هزینه مهاجرت به روسیه: مراحل کسب تابعیت

شما برای گرفتن ویزای طلایی میتوانید یک سرمایه گذاری 135000 دلاری در روسیه انجام دهید. این سرمایه گذاری باید در یک کسب و کار باشد و 10 فرد روس را استخدام کند. همچنین نوع بهتری از این ویزا با سرمایه گذاری 400000 دلاری در روسیه ممکن است.

صدور حق شهروندی توسط قانون فدرال مربوط به شهروندی فدراسیون روسیه مصوب تاریخ 31 می 2002 اجرا می شود. قانون معیار های jus soli و jus sanguinis را برای کسب حق شهروندی روسی همراه با زمینه سازی برای کسب این حق اعمال می کند. قانون برای کسانی که با فدراسیون روسی جهت دریافت حق شهروندی در ارتباطند، گزینه های مختلفی را ارائه می دهد. علاوه بر شناسایی شهروندی بر اساس محل تولد، اصالت و ثبت نام ، قانون به افراد بالای 18 سال که ظرفیت قانونی لازم برای دریافت تابعیت روسیه را دارند نیز امکان دریافت حق شهروندی را اعطا می کند.

دید روسیه نسبت به مهاجران

به طور کلی کشورهای بلوک شرق نسبت به غرب دید بسته تری به مهاجرت دارند. با این حال مواردی مثل آشنایی شما به زبان روسی و فرهنگ روسیه میتواند شرایط زندگی در روسیه برای ایرانیان را بهتر کند. همچنین با توجه به اختلاف قیمت ریال به روبل، در ابتدا ممکن است هزینه مهاجرت به روسیه از کشورهای مانند ترکیه بیشتر باشد.

چالش ها

از نظر دولت مهاجرت بی نظم نیروی کار و استفاده از کارگرانی که به صورت غیرقانونی به روسیه آمده اند، مشکلی قابل توجه است. طبق اطلاعات سرویس مهاجرت فدرال بین سه تا پنج میلیون از افراد خارجی به صورت غیرقانونی در روسیه کار می کنند. این مسئله فشار زیادی بر دولت و مردم این کشور در زمینه مسائل اجتماعی، درمان، اقامت و استخدام وارد می سازد. بعلاوه، آژانس های اجرای قانون مرتباً افزایش تعداد جرائمی که توسط خارجی ها ارتکاب می شوند را گزارش می کنند.

در سال 2012 دفتر دادستان کل کشور میزان 2682 مورد نقض قوانین از سمت مهاجرین را گزارش کرد. و هر ماه نزدیک به 2000 کارگر مهاجر که به صورت غیرقانونی در روسیه حضور دارند، از این کشور اخراج می شوند.

سخن نهایی

برای مهاجرت به روسیه میتوانید از راه های مختلف تحصیلی یا کاری یا سرمایه گذاری استفاده کنید. داشتن دانش زبان روسی یک ضرورت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد منابع یادگیری زبان روسی و یا بهترین کشورها برای مهاجرت، با مجله آموزش زبان رایگان تیکا همراه باشید.

 

هزینه مهاجرت به روسیه و روش دریافت تابعیت این کشور

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

حسین محسنیان

135 هزار دلار! چه خبره!اگه داشتم همینجا میموندم

6 تیر 2022

user-image

پارسا مهری

حداقل درآمد چقدر باید باشه ؟

6 تیر 2022

user-image

عارفه سالاریه

خیلی مطلب خوبی بود، شرایط مهاجرت تحصیلی رو هم کاش توضیح میدادید.

4 تیر 2022