اساتید پیشنهادی:

برنامه ریزی شخصی برای یادگیری زبان انگلیسی

زینب ناصری
زینب ناصری
دوشنبه, 23 آذر 2019

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 13371

برنامه ریزی شخصی برای یادگیری زبان انگلیسی

همه ما معنای لغت Abandon رو میدونیم حتی اگه به زبان انگلیسی مسلط نباشیم، این یعنی حداقل کتاب 504 رو بارها شروع کردیم و کنار گذاشتیم! 

اشکال کار کجاست؟ 

تا به حال از خودتون پرسیدید: چطور باید زبان انگلیسی رو یاد بگیرم؟ و نقش برنامه ریزی شخصی برای یادگیری زبان چیست؟

فکر کردن درمورد هدفتان از یادگیری انگلیسی

روی مهم ترین هدف هایتان تمرکز کنید و آنها را یک جایی یادداشت کنید! برای یادگرفتن زبان انگلیسی باید حسابی عرق بریزید، اما اگر به فرصت های جدیدی که با یادگرفتن انگلیسی در اختیارتان قرار میگیرد فکر کنید مطمئن میشوید ارزشش را دارد. یادگیری زبان انگلیسی بدون درجا زدن وقتی ممکن است که اراده ما قوی باشد.

اگر بگوییم دانش زبان انگلیسی درهای دنیا را به روی شما باز میکند و هزینه های زدگی شما را کاهش میدهد اصلا اغراق نکردیم! مردم دنیا مطالب بسیار متنوع و مفیدی را روی اینترنت به زبان انگلیسی به اشتراک میگذارند و سایت هایی مثل یوتیوب منابعی عالی برای خودآموزی هستند. جالب است بدانید Julius Yego برنده مدال طلای پرتاب نیزه در المپیک گذشته با اینکه به امکانات پیشرفته و مربی های ورزشی دسترسی نداشت، با کمک منابع آموزشی ورزشی یوتیوب موفق شد اولین مدال طلای المپیک را برای کشورش به ارمغان بیاورد!

به علاوه به این فکر کنید که با یادگرفتن زبان انگلیسی میتوانید با فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف آشنا شوید، و دیدگاه های خودتان را با دنیا در میان بگذارید.
 

استاد آنلاین زبان


تعیین سطح شوید!

بعد از تعیین سطح شدن جدی تر پیگیر یادگیری انگلیسی میشوید، چرا؟ چون تعیین سطح هم اولین بازخورد شما از استاد زبان انگلیسی خودتان است تا بفهمید کجای کار هستید.

وقتی تعیین سطح شوید دیگر یک هدف بزرگ و خیلی سخت به نظر نمیرسد چون میفهمید باید روی چه زمینه هایی از زبان انگلیسی بیشتر کار کنید و میتوانید این مهارت ها را هم به بخش های کوچکتر تقسیم کنید، مثلا توانایی Writing با ساختن جملات ساده شروع و به essay و یا حتی نوشتن داستان های کوتاه و بلند ختم میشود.

اگر بعد از تعیین سطح معلوم شود سطح شما اولیه و متوسط است (سرخورده نشوید، چون معمولا سطح شما پایین تر از چیزی است که خودتان فکر میکنید!)، حتما برای آموزش زبان انگلیسی باید از یک مدرس زبان کمک بگیرید اما در سطح های پیشرفته دیگر میتوانید خودتان برنامه جامعی بریزید و در کنار مطالعه شخصی یا self-study، برای یادگیری سریع تر از استاد زبان صرفا بازخورد بگیرید و با او مشورت کنید.

یادگیری انگلیسی مکالمه آموزش زبان انگلیسی

بعد از تعیین سطح که نقطه آغاز سفر شماست، دیگر میتوانید پیشرفتتان را اندازه بگیرید. اگر بدانید پیشرفت میکنید دیگر به خودتان سرکوفت نمیزنید و  یاد میگیرید که به جای گفتن جمله های منفی مثل :"من اصلا استعداد یادگیری زبان رو ندارم" به خودتان بگویید:"باید بیشتر تلاش کنم!".

بهترین منابع آموزش انگلیسی را انتخاب کنید

کتاب های آموزش زبان که سنتی ترین منابع یادگیری زبان انگلیسی هستند، دو دسته کلی دارند: کتاب های مناسب برای تدریس در کلاس و کتاب های خودآموز. کتاب های خودآموز برای زبان آموزان با سطح بالاتر از متوسط مناسب هستند. بسته به اینکه کودک باشید یا بزرگسال، کتاب های مختلفی برای فراگیری زبان موجود هستند، کتاب های مفیدی که احتمالا با آن‌ها آشنا هستید عبارتند از:

کتاب های آکسفورد: کتاب های آموزش گرامر آکسفورد، کتاب های آکسفورد ورد اسکیلز، کتاب داستان های سطح بندی شده آکسفورد، فرهنگ لغت تصویری آکسفورد Oxford Picture Dictionary

فرهنگ لغت انگلیسی لانگمن Longman Dictionary

کتاب های خودآموز انگلیسی کمبریج: Grammar In Use، Vocabulary In Use

کتاب های American English Files

کتاب های Effortless English

کتاب های مفید Top Notch English

کتاب های لغات 504Words و 1100Essential Words

در گذشته منابع آموزشی زبان به کتاب های کاغذی و پادکست های رادیو بی بی سی محدود می شدند، اما امروزه تنوع و تعداد ویدیوها، سایت ها و کلاس های آموزش زبان آنلاین با گذشته قابل مقایسه نیست.

بیشتر شدن تعداد گزینه ها ممکن است یک زبان آموز را گیج کند، اما قبل از هزینه کردن حتما از استاد زبان خودتان درمورد منابع آموزش انگلیسی که به شما توصیه خریدشان را میکند سئوال بپرسید، تا ویژگی های هر کتاب و متد آموزش استادتان دستتان بیاید.

برنامه ریزی یادگیری انگلیسی یادگیری زبان

متدهای آموزشی اپلیکیشن آموزش زبان تیکا با گزینش کردن بهترین بخش های منابع مختلف و به روز تالیف شده اند، و مدرسین زبان تیکا نیز با کمال میل ویژگی های منابع مختلف را برای شما توضیح داده و در برنامه ریزی برای استفاده از آنها به شما کمک میکنند.

به جای اینکه همه حجم اینترنت خودتان و زمان خودتان را صرف دانلود کردن همه کتاب های انگلیسی موجود بکنید، بعد از تحقیق و مشورت به یک یا دو منبع مشخص اکتفا کنید.

منابع آنلاین و محتواهای صوتی و تصویری زیادی در اینترنت وجود دارند که گشت و گذار بین آن ها وسوسه انگیز به نظر میرسد، اما در عمل هیچ چیز جای تمرین مداوم را نمیگیرد!

اگر بتوانید زمانی که در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر میگذرانید را مدیریت کنید، حسابی از هم نسل های خودتان جلو می افتید! دنبال کردن مطالب آموزشی در شبکه های اجتماعی هم میتواند برای یادآوری هدفتان به شما کمک کند، پس پیج اینستاگرام تیکا را دنبال کنید.

اهداف واقع بینانه کوتاه مدت و بلند مدت برای یادگیری انگلیسی تعیین کنید
قبل از اینکه دست به قلم شوید تا برنامه روزانه چهار ساعت مطالعه فشرده زبان انگلیسی را برای خودتان ببندید، لطفا اول برنامه روزانه معمولتان را بنویسید، اگر 8 ساعت میخوابید و 8 ساعت هم سر کار هستید، برای انجام دادن همه کارهای دیگرتان فقط 8 ساعت وقت میماند!

نوشتن برنامه روزانه باعث میشود محدودیت های خودتان دستتان بیاید، حالا تعیین کنید چه ساعت هایی در روز بازده بالایی دارید و چقدر وقت مرده دارید. برای شروع برای یک هفته برنامه ریزی کنید و هدف کوچکی هم برای هر روزتان تعیین کنید، مثلا یادگرفتن پنج لغت و یک ساختار جمله انگلیسی. در هر روز و آخر هر هفته هم زمانی را برای مرور مطالبی که آموخته اید کنار بگذارید. بعد از هفته اول، دیگر با عادت های خودتان آشنا میشوید و میتوانید یک برنامه واقع بینانه و موثر بریزید.

پیشرفت زبان خودتان را اندازه گیری کنید

اگر همراه با یک کلاس آموزشی یا یک استاد زبان خصوصی پیش میروید، استادتان در فواصل منظم و با روش های مختلف پیشرفت شما را اندازه گیری میکند و به شما بازخورد یا همان feedback میدهد، اگر شما یک زبان آموز فعال باشید باید حسابی قدر این بازخوردها را بدانید!

 خودتان هم میتوانید پیشرفت خودتان را با گرفتن کوئیز های کوچک، مرور کردن فلش کارت های قدیمی و یا حتی دوباره تماشا کردن فیلم های انگلیسی زبان مورد علاقه تان با زیرنویس انگلیسی اندازه گیری کنید (برای دانلود زیرنویس انگلیسی، عبارت English subtitles را به اسم فیلم مورد نظرتان اضافه و جست و جو کنید). اگر پیشرفتتان کافی نیست، مطلب چرا در یادگیری زبان پیشرفت نمیکنیم در بلاگ آموزش زبان تیکا میتواند کمکتان کند.

بهترین منابع آموزش انگلیسی، یادگیری زبان


 

هنگام برنامه ریزی برای یادگیری زبان انعطاف پذیر باشید

شرایط زندگی شما هیچ وقت یکسان باقی نمی ماند، پس شما هم باید بتوانید برنامه ریزی خودتان برای یادگیری زبان را مدام تغییر دهید. وقتی تعطیلات از راه میرسد و وقت آزاد بیشتری پیدا میکنید یا وقتی که روزهای آخر سال است و سرتان خیلی شلوغ میشود هم این اصل را فراموش نکنید: رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود!

یک تقویم قشنگ برای خودتان بگیرید و هر روزی که زبان انگلیسی را تمرین کردید علامت بزنید، تا یک زنجیره از روزهای پربار پشت سر هم درست شود! سعی کنید این زنجیره را تحت هر شرایطی حفظ کنید، حتی اگر شده با پنج دقیقه مطالعه در روز یا مرور کردن مطالب روز گذشته.

آموزش زبان انگلیسی را تبدیل به یک فرآیند "درونی" کنید!

به نظر شما زبان چیست؟ فقط یک راه برقراری ارتباط؟ اگر کمی درمورد زبان فکر کنید متوجه میشوید موقع فکر کردن در واقع دارید از زبان استفاده میکنید! زبان ساختار شگفت انگیزی است که به ما کمک میکند به افکار خودمان نظم بدهیم و آن ها را با دیگران در میان بگذاریم، برای همین است که ارسطو انسان را حیوان ناطق مینامد.

برای همین است که بهترین راه یادگرفتن زبان این است که خودتان را عادت بدهید به انگلیسی فکر کردن. ابتدا ممکن است با ترجمه انگلیسی جملات فارسی شروع کنید، اما کم کم ذهن شما به استفاده کردن از لغات و گرامر انگلیسی عادت میکند و دیگر به طور خودکار شروع میکنید به تمرین کردن مکالمه انگلیسی با خودتان! فرض کنید یک دوست انگلیسی زبان خیالی دارید و فکر های خودتان را برای او توضیح دهید، به زبان خیلی ساده! مثلا

I am reading about learning English. It is interesting!

به موسیقی های انگلیسی گوش دهید و متن موسیقی های مورد علاقه تان را حفظ کنید. در اپلیکشین آموزش زبان تیکا میتوانید از قابلیت زیرنویس انگلیسی و فارسی برای موزیک ها و فیلم ها به طور رایگان استفاده کنید.

 

نتیجه گیری

برنامه ریزی کردن برای یادگیری زبان انگلیسی اولین قدم و شاید سخت ترین مرحله است، چون شاید ندانید باید از کجا شروع کنید و شاید به خاطر تجربه های ناموفق گذشته تان حس سرخودگی و ناامیدی داشته باشید، اما اگر با کمک یک استاد زبان باتجربه و با واقع بینی برنامه ریزی کنید، اصلا غیر ممکن نیست، به علاوه ما در تیم آموزش زبان تیکا میتوانیم در این کار به شما کمک کنیم.

 

 

استاد زبان آنلاین-تدریس خصوصی
برنامه ریزی شخصی برای یادگیری زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات

user-image

سارا غفاری

مقاله بسیار خوبی بود ممنون :)

27 شهریور 2020