اساتید پیشنهادی:

یادگیری انگلیسی رایگان و سریع، با مدیریت حافظه

زینب ناصری
زینب ناصری
سه‌شنبه, 24 آذر 2019

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 4718

یادگیری انگلیسی رایگان و سریع با مدیریت حافظه

مولوی میگوید: "آب کم جو تشنگی آور به دست، تا بجوید آبت از بالا و پست"

ما هرروز با زبان انگلیسی سر و کار داریم، اما به ندرت کلمات یا جملاتی که میشنویم را به خاطر میسپاریم. چرا؟

مغز شما مرتب تر از چیزی است که فکرش را بکنید. فرض کنید حافظه بلندمدت شما یک کتابخانه است که هر دسته از اطلاعات در آن جای مشخصی دارند، اما اطلاعات تصادفی، پراکنده مختلف دیداری و شنیداری که هر روز در معرض آن ها قرار میگیرید توی این قفسه ها گذاشته نمیشوند. اگر میخواهید زبان انگلیسی یاد بگیرید، باید اول برای این اطلاعات جای مشخصی تعریف کنید، یعنی یک قفسه جدید به اسم "مهارت زبان انگلیسی"، که با همه قفسه های دیگر در ارتباط باشد.

نکته مهم درمورد کتابخانه حافظه شما این است که کتاب های آن اگر با بقیه کتاب ها ارتباط موضوعی-مفهومی نداشته باشند و مدت طولانی هم مورد استفاده قرار نگیرند، دور انداخته میشوند. به همین دلیل است که بیشتر مطالبی که برای کنکور یا شب امتحان خواندید فراموش میکنید. مغز برای اینکه اطلاعات را در خودش نگه دارد باید متقاعد شود که این اطلاعات مهم هستند!

حالا چطور مغز را متقاعد کنیم زبان انگلیسی را به خاطر بسپارد؟
 

قانون اول: مغز فقط مطالب ضروری را به خاطر میسپارد

یکی از مشکلاتی که در آموزش زبان انگلیسی و سایر زبانها به شکل رسمی وجود دارد این است که نخستین درسهای آموزش زبان انگلیسی در اکثر کتابها با مراجعه به فرودگاه و هتل و تاکسی و پاس کنترل و … آغاز می‌شود.

این درحالی است که ما به ندرت به این مکالمات نیاز داریم. به همین دلیل، این مکالمات خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند.

برای اینکه به مغزتان نشان بدهید: ببین، من واقعا نیاز دارم این مطلب را یاد بگیرم! یک دفترچه زیبا تهیه کنید که راحت در جیب جا شود، و خاطرات روزانه و مطالبی که به کار یا درس شما مربوط میشود را در آن یادداشت کنید. اگر انگلیسی کلمه ای را نمیدانید آن را به فارسی بنویسید، (گرچه حتی اگر 300 کلمه پایه و ابتدایی را بدانید میتوانید تعداد بیشماری جمله ساده و کاربردی بسازید- یادتان باشد در مدرسه تعداد خیلی بیشتری از 300 کلمه انگلیسی آموخته اید، پس اگر سعی کنید آن ها را یاد بگیرید احتمالا برای شما سخت و ناآشنا نیستند)

مثلا فرض کنید معادل کلمه فارسی کار پاره وقت را نمیدانید، پس جمله "برادرم یک کار پاره وقت در آرایشگاه مردانه دارد" را به این صورت بنویسید:

My brother has a Kare-Parevaght in the barber shop

این روش باعث می شود مغز شما یک جای خالی برای معادل انگلیسی این کلمه در کتابخانه مغز شما باز کند، و خیلی گوش به زنگ و جدی دنبال پیدا کردن معنی این لغت باشد تا جای خالی را پر کند!

روش های یادگیری زبان انگلیسی میتواند به شما کمک کند تکنیک های بیشتری یاد بگیرید.

یادگیری سریع زبان انگلیسی


از اشتباه کردن بترسید، اما فقط در حدی که مغزتان تنبل نشود، نه در حدی که هیچ وقت از زبان انگلیسی دست و پا شکسته تان استفاده نکنید! اشتباه کردن باعث میشود مغز شما درس بگیرد.

خودتان را در موقعیت هایی قرار بدهید که بتوانید از زبان انگلیسی صحبت کنید، برای مثال در شبکه های اجتماعی با افراد انگلیسی زبان یا حداقل افرادی که به زبان انگلیسی یا ترجمه انگلیسی مسلط هستند دوست شوید و چت و یا تماس صوتی داشته باشید.

یکی از دلایلی که با وجود پیشرفت تکنولوژی و وجود ده ها اپلیکشن دیشکنری انگلیسی رایگان هنوز هم استفاده از فرهنگ لغت های کاغذی به زبان آموزان توصیه میشود، همین زمان طولانی تری است که صرف ورق زدن صفحات کتاب تا رسیدن به کلمه مورد نظر میکنید. اگر فرهنگ لغات شما یک فرهنگ لغت خوب مثل Oxford learners’ dictionary باشد، در مدخل هر کلمه به کلمات هم خانواده و هم آیند های آن (کالوکیشن ها) هم برمیخورید. ما به شما توصیه میکنیم که حتما هم خانواده ها و مثال های هر کلمه را بخوانید تا هر لغت انگلیسی به صورت یک شبکه مفهومی در ذهن شما ثبت شود.

مطلب برنامه ریزی شخصی برای یادگیری زبان انگلیسی هم برایتان مفید خواهد بود.

یادگیری زبان


 

قانون دوم: مغز فقط مطالب مرتبط را حفظ میکند

کلمه relevant به معنی مرتبط، در انگلیسی به موضوعات و مباحثی که ارزش مورد توجه قرار گرفتن را دارند اطلاق میشود. مثلا درمان اعتیاد یک موضوع relevant به منظور از بین بردن خشونت خانگی است.

در واقعیت نیز اهمیت هر موضوع به این بستگی دارد که چقدر به موضوعات مهم برای شما ارتباط داشته باشد.

برای همین است که عبارات ترانه های مورد علاقه تان را به راحتی به خاطر میسپارید. حالا اگر بخواهیم از این قانون برای یادگیری زبان استفاده کنیم باید سعی کنید از زبان انگلیسی در زمینه های سرگرمی، شغلی و تحصیلی که برای شما مهم یا جذاب هستند استفاده کنید. این تمرین لینک های مختلفی بین اطلاعات زبان انگلیسی و سایر اطلاعاتی که به خوبی در حافظه بلند مدت شما ثبت شده اند میسازد، و احتمال فراموش کردن زبان انگلیسی برای شما خیلی کمتر میشود.

برای اینکار هم میتوانید از دفترچه خودتان کمک بگیرید. مثلا فرض کنید ساختار جمله گذشته خیالی (گذشته ای که در حقیقت اتفاق نیفتاده است) را مدام فراموش می کنید، برای یادگرفتن چنین مواردی بالای هر صفحه چند جمله با استفاده از این ساختار بسازید و بقیه صفحه را خالی بگذارید:

اگر در دانشگاه قبول شده بودم، امسال فارغ التحصیل می شدم.

If I had been admitted to the university, I would be graduated this year

شاید کمی دشوار به نظر برسد، اما نکته مثبت این نوع تمرین این است که واقعا شما را درگیر میکند، برای همین باعث میشود خیلی سریع متوجه نقاط ضعف خودتان بشوید. اگر یک مربی زبان انگلیسی یا استاد زبان داشته باشید و یا در کنار تدریس زبان در یک کلاس از این روش استفاده کنید بازده شما به بالاترین حد ممکن میرسد، چون یک استاد زبان انگلیسی خبره میتواند اشتباهات شما را اصلاح کند و حتی پیشنهادهایی برای بهتر شدن تمرین زبان به شما بدهد. تیم تدریس زبان انگلیسی تیکا با مجموعه کاملی از اساتید خبره در خدمت شماست.

یادگیری زبان انگلیسی ،آموزشگاه مجازی زبان انگلیسی



 

قانون سوم: هرچه یاد گرفته اید را تکرار کنید !

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم، اگر از دانسته هایتان استفاده نکنید، کتابدار مغز شما آن ها را کنار میگذارد یا در بهترین حالت آن ها را در قسمت آرشیو مغز شما انبار میکند! برای همین دیگر نمیتوانید آن ها را راحت به یاد بیاورید.

درمورد قانون تکرار هم بهتر است یادتان باشد که شنیدن تکرار جملات انگلیسی در خواب، جز مختل کردن مغزتان هنگام استراحت هیچ تاثیری در یادگیری شما ندارد! هیچ کدام از افرادی که زبان انگلیسی را به طور روان صحبت میکنند و قادرند جملات صحیح و خلاقانه ای تولید کنند به شما متد آموزش انگلیسی در خواب را توصیه نخواهند کرد.

اگر یک محرک صوتی یا تصویری بدون هیچ معنایی تکرار شود، مغزتان دیگر خودش را درگیر آن نمیکند و آن را نادیده میگیرد، همانطور که در حالت عادی صدای تیک تیک ساعت را نادیده میگیرد.

آیا متد آموزش زبان انگلیسی نصرت کارآمد است؟

پایه و اساس متد آموزش زبان انگلیسی نصرت هم در ظاهر همین اصل بود: تکرار و تکرار و تکرار، دلیل محبوبیت روش هایی این چنینی این است که زبان آموز امیدوار است بدون درگیر کردن 100% هوش و حواس خود و به طور جادویی زبان انگلیسی را یاد بگیرد. البته نقطه ضعف متد آموزش زبان انگلیسی نصرت خسته کننده بودن و منفعل شدن زبان آموز است.

خب حالا که یادگرفتن انگلیسی در خواب با تکرار غیرممکن است، چه باید کرد؟

حتما میتوانید متد ما را حدس بزنید: بعله، باید بروید سراغ دفترچه قشنگ خودتان! هرروز و یا حداقل آخر هر هفته صفحه هایی که بالای آن ها با استفاده از یک ساختار یا یک کلمه جدید جمله ای ساخته اید را مرور کنید، و زیر هر جمله یک جمله جدید با استفاده از همان ساختار یا کلمه بسازید. مثلا برای ساختار گذشته خیالی، یک جمله جدید بنویسید:

اگر میدانستم او آدم بدی است، با او دوست نمیشدم.

If I had known that he was a bad person, I would not befriend him
 

تدریس زبان انگلیسی بدون گرامر

یکی دیگر از روش هایی که برای تدریس زبان و مکالمه انگلیسی تبلیغ میشود و مورد استقبال هم قرار گرفته است، تدریس انگلیسی بدون گرامر است.

مدرسی که به شما وعده یادگرفتن انگلیسی بدون دستور زبان را میدهد یا قرار است به شما دستور حفظ کردن لیست لغات را بدهد و در نتیجه وقت شما را تلف کند، و یا برخلاف ادعای ظاهری خود به تدریس گرامر زبان انگلیسی هم میپردازد، اما با روشی کاربردی.

 اگر مورد دوم درمورد استاد زبان شما صدق کند، میتوان گفت این روش برای شروع خوب و کاربردی خواهد بود، چون واحد یادگیری زبان باید جمله باشد و نه کلمه، و دستور زبان هم با یاد گرفتن راه و رسم جمله سازی اتفاق می افتد.

حالا که قوانین به حافظه سپردن یک زبان را میدانید، بهتر است از همین حالا شروع کنید. خیلی زود یادگیری زبان برای شما تبدیل به یک سرگرمی میشود، مخصوصا اگر اپلیکیشن آموزش زبان آنلاین تیکا را نصب کنید. ویدیو و موزیک انگلیسی همراه ترجمه انگلیسی .به فارسی از جمله قسمت های رایگان اپلیکشن ما هستند که مدتی طولانی شما را مشغول میکنند و میتوانند ایده های زیادی برای جمله سازی به شما بدهند. همچنین مرکز یادگیری زبان رایگان تیکا در خدمت شماست.

 

 

استاد زبان انگلیسی
یادگیری انگلیسی رایگان و سریع، با مدیریت حافظه

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات