اساتید پیشنهادی:

دنیای تدریس و آموزش زبان از نگاه استاد مریم سیفی نژاد، مدرس برتر زبان انگلیسی

رضا آقامحمد
رضا آقامحمد
سه‌شنبه, 10 دی 2023

دسته بندی : success-story

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 543

دنیای تدریس و آموزش زبان از نگاه استاد مریم سیفی نژاد، مدرس برتر زبان انگلیسی


شاید یافتن یک استاد زبان انگلیسی آنلاین که در کار خود حرفه‌ای و ماهر باشد و تمام جزئیات‌ زبان انگلیسی را بداند، دشوار به نظر برسد، اما نگران نباشید، در آموزشگاه آنلاین زبان تیکا، برای شما امکان آشنایی با اساتید مجرب زبان انگلیسی مانند خانوم مریم سیفی نژاد فراهم شده است.


میشه لطفاً خودتونو معرفی کنید؟

به نام ایزد منان من مریم سیفی نژاد هستم، بیست و پنج سالمه و شش ساله که دارم به صورت حرفه‌ای زبان تدریس می‌کنم. در ابتدا کارم رو با کودکان شروع کردم و الان در سطح های مختلف کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مشغول به کار هستم.


در مورد سوابق و تحصیلات خودتان بیشتر توضیح بفرمایید

نکته قابل توجهی که من می‌تونم در مورد کارم بگم اینه که من در هر شرایطی عاشق کار کردن با بچه‌ها هستم. من کارم رو با تدریس زبان انگلیسی به بچه‌ها شروع کردم همین الان هم که‌ دارم به نوجوانان و بزرگسالان تدریس می‌کنم همیشه یه دونه یا دوتا کلاس شایدم بیشتر با بچه ها کلاس برمی‌دارم. عاشق ارتباط برقرار کردن با بچه‌هام و تو اون لحظه که کلاس با بچه‌ها دارم واقعاً از دغدغه‌هام دور میشم و حال دلم خوب میشه. لیسانس مترجمی زبان هستم؛ ولی خب به مترجمی زیاد علاقه نداشتم و روی به تدریس آوردم و از این انتخاب همیشه و همیشه خوشحال هستم.


چرا تدریس رو انتخاب کردید؟

تدریس رو از گذشته شنیدیم که یکی از شغل های انبیا هستش و خیلی تعریف و تمجیدهای زیادی در موردش شنیدیم؛ ولی باید خود انسان درک کنه که چه حس خوبی داره با کودکان کار کردن و با دیگران ارتباط برقرار کردن. در سن‌های مختلف وقتی که وارد کلاس میشیم با یک شخص جدیدی ارتباط برقرار می‌کنیم یه چیزی بهش یاد میدیم و اون حس خوب رو باید درک کنی تا بفهمی که چرا به تدریس علاقه داری و من این حس خوب رو خوشبختانه در سنین هجده الی نوزده سالگی در کار با کودکان کشف کردم و الان از این بابت خیلی خوشحال هستم.


مدرس برتر زبان انگلیسی


اگر مدرس زبان نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟

من اگر مدرس زبان نمی‌شدم در دوران نوجوانی واقعاً علاقه خاصی به هوافضا داشتم. در سؤال ‌های قبلی اشاره کردم که وقتی با بچه‌ها ارتباط برقرار می‌کنم از دغدغه‌های زندگی دور میشم و حس خوبی می‌گیرم من در ارتباط با ستاره ‌ها و ماه‌ ها هم همین حس رو می‌گیرم و اگر به تدریس روی نمی‌آوردم مطمئناً در شاخهٔ هوافضا و کار با ستاره‌ها ادامه می‌دادم و واقعاً عاشق نگاه کردن به ستاره‌ها هستم.


متد تدریس خودتان رو به طور خلاصه می‌فرمایید؟

من روش کلی برای تدریس دارم که در مورد کودکان، نوجوانان و بزرگسال صدق می‌کنه و همیشه به این روش تدریس می‌بالیدم چون نتایج خیلی خوبی رو در طول تدریس به من داده. یکی اینکه پایهٔ کلاس (speaking) میشه یعنی بر پایهٔ صحبت کردن انگلیسی میریم جلو حتی اگه آموزش هامون خیلی کم باشه باز اون آموزش های کم رو به صورت انگلیسی در کلاس ازشون استفاده می‌کنیم. من شاگردی دارم که (Family Starter) رو تازه تموم کرده؛ ولی پنج دقیقه با هم پانتومیم بازی می‌کنیم؛ ولی با این شاگرد اصلاً فارسی صحبت نمی‌کنم تأکید می‌کنم اصلاً فارسی صحبت نمی‌کنم. کلاس هامون حتماً هر جلسه (Listening) خواهد داشت و اگر هر جلسه نباشه حداقل هفته‌ای یک بار (Listening) داریم و این ها بر اساس سطحی (level) که دانش‌آموز داره متغیر هستش ولی توی همه ‌ی سطح هامون (Listening) خواهیم داشت. موسیقی، پادکست، انیمیشن و (Listening) هایی که مطابق با سلیقهٔ دانش‌آموز هستش. من شعارم اینه که این کلاس برای دانش‌آموزِ و دانش‌آموز باید از این کلاس لذت ببره. مهارت‌های دیگه مثل (Writing)، (Grammar) که من گرامر رو اول توضیح میدم بعد میارم توی متن های مختلف یا فیلم‌های مختلف که لیسنینگ کار می‌کنیم در اون هفته بیرون می کشم جمله رو و برای دانش‌آموز تجزیه‌ و تحلیل می‌کنم که آموزشمون کامل بشه. مثلاً زمان حال کامل رو به صورت گرامری، ساختارش و جمله سازی رو با هم کار می‌کنیم مثل معلمای دیگه ولی نکتهٔ دیگه‌ای که وجود داره همون هفته که انیمیشن پاندای کنگ فو کار رو نگاه می‌کنیم اون جمله رو که من دیدم استوپ می‌کنم و ساختارش رو از دانش آموز میخوام که برای من تجزیه و تحلیل بکنه و بگه که چرا در این جمله این شخصیت کارتونی از این زمان استفاده کرده و اینجوری نتیجه خیلی بهتری می‌گیریم.


یک خاطره جذاب یا خنده‌دار از دوران تدریس خود بگویید

می‌خوام یه خاطره‌ای تعریف کنم که همیشه بهش می‌بالم و از داشتن همچین موفقیتی تو زندگیم خیلی خوشحالم یکی از شاگردان، نزدیک دو سال پیش به من معرفی شدن با نمرهٔ پنج آیلتس و من خیلی ناراحت بودم به خاطر ضعفشون در مهارت اسپیکینگ ولی مهارت رایتینگ خیلی خوبی داشتن و شاگرد قویی بودن ولی از اسپیکینگ همیشه ناراضی بودن من کاری که باهاشون کردم یک ماه و نیم دو ماه کامل هر روز با هم کلاس داشتیم؛ ولی نکته مهم در مورد کلاسشون این بود که من اعتماد به نفس صحبت کردن رو به ایشون دادم که اعتماد به نفس خیلی مهمه از اون لحاظ که بچه‌ای که تازه داره زبان باز می‌کنه گرامر نمیدونه در مورد همهٔ زبان‌ها نه تنها انگلیسی و فقط با یه اشاره‌ی خاصی شروع می‌کنه به صحبت کردن تا میاد به سن هفت یا هشت سالگی می رسه و وارد گرامر میشه. من خیلی تأکید دارم به اهمیت گرامر زبان انگلیسی ولی باید این اعتماد به نفس رو به شاگردان بدیم که صحبت کنند بعد وارد گرامر بشیم این آقا اون زمان اعتماد به نفس حرف زدن نداشت من بهشون این اعتماد به نفس رو دادم که مهارت هاشون رو به نمایش گذاشتن و وقتی اومدن با نمرهٔ شش و نیم و یک و نیم نمره در عرض یک ماه افزایش پیدا کردن شاید خیلی چشمگیر نباشه ولی من بابت این موضوع خیلی خوشحال هستم.


وجه تمایز شما با دیگر اساتید چیست؟

همهٔ معلم‌های زبان انگلیسی در حال بروزرسانی خودشون هستن ما امروزه در یک سطحی از آموزش زبان قرار داریم که همه در حال پیشرفت کردن هستن و متدهای جدید میارن و همه چیز در حال پیشرفت هست و نمی‌تونیم بگیم که این یکی از اون یکی بهتره ولی نکتهٔ متمایز کننده‌ی خود من از بقیه معلما اینه که من هم سطح دانش‌آموزم جلو میرم؛ یعنی یک قدم جلوتر میرم نه بیشتر اگه دانش‌آموز من صفر باشه من یک میگم ما الان دانش‌آموزای بزرگسال خیلی زیادی داریم که در این سن (سی و پنج سالگی، چهل سالگی، پنجاه‌سالگی) می‌خوان مهاجرت کنن یا میخوان وارد بازار کار بشن زبانشون صفرِ و حتی ای بی سی هم بلد نیستن در حدی که معلم میاد از سطح آیلتس بهش کتاب میده ولی اون هنوز حتی حروف هارم نمی‌شناسه و من چرا باید بیام کتاب آیلتس بهش تدریس کنم من میام از سطح خودش شروع می‌کنم و یواش یواش و قدم به قدم، بهش اعتماد به نفس حرف زدن میدم لغت کار می‌کنم و بعد وارد قدم بعدی میشم که این باعث میشه به کلاس جذب بشه و خواهشی که دارم اینه که کاری نکنید که شاگرد ها از کلاس زده بشن یا دور بشن، جذبشون کنید به کلاس و بذارید حال دلشون با زبان انگلیسی خوب باشه.


کوتاه‌ترین زمانی که می‌شود زبان را در حد قابل قبول یاد گرفت چه مدت هست؟

من کاملاً می‌خوام یک جواب متفاوت با معلم‌های دیگه به این سؤال بدم. زبان یه چیزیه که هم قدم با شما در زندگیتون جلو میره و رشد پیدا می‌کنه ولی این تایمی که قراره شما بزارید بستگی به خودتون داره که چقدر از زبان که آموزش دیدید راضی هستید. پیشنهاد من اینه که با زبان دوست باشید با زبان هم قدم باشید، همراه باشید از آموزش لذت ببرید تو کلاس می‌شینید اگه حالتون خوب نیست من شخصاً وقتی میبینم شاگردم حالش خوب نیست سردرد داره روز خوبی نگذرونده موسیقی براش میذارم تا از زبان لذت ببره من خودم الان فارسی دارم صحبت می‌کنم آیا از فارسی صحبت کردنم ناراحتم؟ نه! پس شما هم وقتی دارید انگلیسی صحبت می‌کنید باید از بودن باهاش لذت ببرید وقتی این لذت رو پیدا کردید اون موقع هست که آموزشتون تموم شده و حالا ممکنه یک ماه، دو ماه، یک سال یا دو سال باشه که این بستگی به خودتون داره.


بهترین استاد زبان انگلیسی


یادگیری زبان جدید چه سودی دارد؟

فرصت‌هایی که یک زبان برای شما به بار میاره نه تنها زبان انگلیسی بلکه بقیه زبان‌ها هم هستش. آشنا شدن با یک فرهنگ و سنت جدید برای مثال من خودم سه زبانه هستم زبان ترکی، فارسی و انگلیسی که هر کدوم دنیای خودشون رو دارن وقتی تو یه جمعی هستم که فارسی زبانند می‌خوام یه چیزی رو به یکی بگم که بقیه نفهمند خیلی کار نامناسبی هستش ولی من دوسش دارم برای همین به زبان انگلیسی میگم یا به زبان ترکی میگم و از داشتنش به خودم می‌بالم؛ چون یک مهارت هستش و حس برتری به من میده. شما هم این حس رو از خودتون دریغ نکنید که یک مهارت رو بیشتر داشته باشید. رانندگی رو همه الان یاد می‌گیرن و یک مهارت‌ هست همچنین زبان انگلیسی هم یک مهارته، مهارت هاتون رو توی زندگی زیاد کنید.


شما چه راهکارهایی برای ایجاد تعامل دارید و چطور با این تعامل باعث بازدهی بیشتر زبان‌آموز می‌شوید؟

تعامل برقرار کردن با دانش آموز واقعاً یکی از مشکلاتیه که هر معلمی به این مشکل برمی‌خوره. دانش‌آموزا وقتی وارد کلاس میشن یه گاردی و می گیرن که این گارد گرفتنه نباید باشه بین معلم و دانش آموز و  دانش‌آموز باید بیاد حرف بزنه و برای همینه که در مهارت اسپیکینگ و مکالمه زبان انگلیسی معلما به مشکل بر می‌خورن چون دانش آموز ها اون گارد رو پایین نمیارن و باید به دانش‌آموزتون این اطمینان رو بدین حرفی که بین من و شما هستش فقط اینجا می‌مونه من یک شخص غریبه هستم و شاید بعدها همدیگر رو ندیدیم. بذارید شروع به حرف زدن بکنن بگه که مثلاً خب من امروز با همکارم به مشکل برخوردم سرکار این حرفا رو زدم این حرفا رو شنیدم و بزارید همین حرفا رو به انگلیسی برای شما توضیح بدن بذارید حرف‌هایی که رد و بدل میشه رو انگلیسی بگن ما اگه فقط با کتاب بریم جلو خب توی کتاب نمیاد این مشکلات زندگی و بگه بذارید بچه‌ها در مورد مشکلاتشون، روابطشون و همه چی با شما ارتباط برقرار کنه تا اون گارده رو بیارن پایین و مهارت اسپیکینگشون تقویت بشه. کتاب نمیاد اینا رو به بچه یاد بده که استفاده بکنن این دانش‌آموز وقتی که مهاجرت بکنه یا وقتی که در یک موقعیت قرار بگیره کتاب نداره که بیاد بگه من با این کتاب این جمله رو یاد گرفتم و باید اون شرایط رو براش تداعی کنید و بگذارید تو اون شرایط قرار بگیره و بتونه مهارت‌هاش رو به‌ رخ بیاره و نشون بده که این خیلی مهم هستش.


به نظرتان یادگیری زبان جدید می‌تواند تغییری در زندگی انسان ایجاد کند؟

صد درصد تغییرات خیلی خوبی برای زندگیتون به بار میاره. من الان خودم دارم شروع می‌کنم به یادگیری زبان اسپانیایی و کره‌ای چون زندگی ادامه داره و بیاید از این هوشمون استفاده کنیم از این مهارت‌هامون استفاده کنیم برای یادگیری زبان‌های بیشتر برای آشنا شدن با جامعه‌های دیگه، نمیدونم شما که داری این مقاله رو می خونید کجا قرار دارید و چه شغلی دارید فقط این و میگم که زندگی ادامه داره در این بازه سنی که دارید جلو میرید من خودم بیست و پنج سالمه و سال بعد بیست و شش سالم میشه امسال سه زبانه هستم سال بعد میخوام چهار یا پنج زبانه بشم تا بتونم با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنم و از زندگیم لذت ببرم.


استاد زبان بودن چه حسی برای شما دارد؟

می‌تونم بهتون بگم حسه یه رنگین‌کمونی رو داره که از هر رنگی که می‌گذری وارد یه رنگ دیگه می‌شی من صبح تا شب شاید هشت تا ده تا کلاس داشته باشم و همه اطرافیانم میگن خسته نمیشی یه کارمند صبح میره عصر میاد خسته‌ست تو چیکار می‌کنی؟ ولی نمی‌دونن که هر تایمی که می‌گذره هر شخصی که برای من وارد کلاس من میشه برای خودش حال و هوایی داره. با یکی از شاگردام که اتفاق بدی براش افتاده صحبت می‌کنم ناراحت میشم با یکی از شاگردان که روز خوبی داشته می‌خندم لذت می برم با یکی از شاگردام که امروز جلسه فیلم دیدنه می شینم فیلم نگاه می‌کنم تخمه می‌شکنم از فیلم دیدنمون لذت می‌بریم اصطلاحاشو درمیاریم اون به من کمک می‌کنه من به اون کمک می‌کنم از آموزشش لذت می‌برم و می‌تونم بهتون بگم که درست مثل یه رنگین کمون میمونه که از هر رنگی که می‌گذری یه رنگ بهتری رو می‌بینی و از کارت لذت می‌بری.


سخن پایانی


در پایان امیدواریم این مصاحبه به شما کمک کرده باشد تا انتخاب بهتری برای مدرس برتر زبان انگلیسی داشته باشید. اگر به دنبال یادگیری زبان آنلاین هستید، در آکادمی زبان تیکا تعیین سطح کنید و سپس از بخش اساتید زبان انگلیسی با استاد مریم سیفی نژاد در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با پشتیبانی آموزشگاه زبان تیکا تماس بگیرید.


دنیای تدریس و آموزش زبان از نگاه استاد مریم سیفی نژاد، مدرس برتر زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

رضا آقامحمد

تولید محتوا

من رضا آقامحمد یک فعال در حوزه سئو و گرافیک هستم. تخصص من در تحلیل و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و محتواهای دیجیتال است و همچنین توانایی طراحی لوگوها، بنرها، تصاویر و موارد تبلیغاتی دیگر را دارم. من همواره به دنبال فرصت‌های جدید و چالش‌های جذاب در حیطه کاری خود هستم.

نظرات