اساتید پیشنهادی:

دنیای تدریس و آموزش زبان را از نگاه استاد پرهام منشی، مدرس پدیده زبان آلمانی ببینیم!

رضا آقامحمد
رضا آقامحمد
جمعه, 13 دی 2023

دسته بندی : success-story

زمان مطالعه : 14 دقیقه

تعداد بازدید : 626

دنیای تدریس و آموزش زبان را از نگاه استاد پرهام منشی، مدرس پدیده زبان آلمانی ببینیم!

شاید یافتن یک استاد پدیده زبان آلمانی که در کار خود حرفه‌ای و ماهر باشد و تمام جزئیات‌ زبان آلمانی را بداند، دشوار به نظر برسد، اما نگران نباشید، در آموزشگاه آنلاین زبان آلمانی تیکا، برای شما امکان آشنایی با اساتید مجرب زبان آلمانی مانند استاد پرهام منشی فراهم شده است.


میشه لطفاً خودتونو معرفی کنید؟

من پرهام منشی هستم 18 سال سن دارم و حدود یکسال است که تدریس زبان آلمانی را شروع کرده ام .در حوزه موسیقی به ساز سنتور علاقه زیادی دارم و در مرحله پیشرفته زیر نظر اساتید بزرگ ایران در حال اموزش هستم علاوه براین نیز رشته ورزشی و حرفه ای من بستکبال می باشد.


در مورد سوابق و تحصیلات خودتان بیشتر توضیح بفرمایید

تا جایی که یاد دارم من از سن 6 سالگی به یادگیری زبان انگلیسی مشغول شدم و همراه با دروس مدرسه زبان انگلیسی را در اموزشگاه های مختلفی تا مقطع advance گذارندم ناگفته نماند حوالی 13 الی 14 ساله بودم که برای شناخت خودم به یک مرکز مشاوره استعداد یابی مراجعه کردم و گفتند هوش هنری ، ورزشی و تجربی بالایی دارم و در زمینه یادگیری زبان ها نیز استعداد زیادی دارم لذا از 14 سالگی به پیشنهاد پدر عزیزم زبان المانی را در برخی از مؤسسات زبان آزاد شروع کردم و بعدا در انجمن فرهنگی ایران اتریش (ÖKF) به فراگیری زبان المانی تا سطوح C1 C2 ادامه داده ام همچنین توانستم مدرک تست داف در سال 2020 و مدرک B2 را در سال 2021 اخذ کنم و در ضمن دو کتاب هم درحوزه زبان المانی تالیف کرده ام که در مرحله گفتگو با ناشرین برای چاپ می باشد.

 
چرا تدریس رو انتخاب کردید؟

من همیشه از خودم سؤال می‌ پرسیدم که چرا می‌خواهی معلم شوی؟”، “انگیزه ات از معلم شدن چیه” خوب من دلایل خاص خودم را داشتم که اگه صادقانه آن ها را با شما در میان بزارم میشه گفت:
چون علاقه‌مند به زبان المانی هستم و دوست دارم این زبان را نیز به دیگر افراد آموزش دهم و در آن ها نسبت به این رشته ایجاد علاقه کنم.
درضمن فکر می‌کنم روحیات مناسبی برای شغل معلمی دارم. صبر، خوش خلقی، مسئولیت پذیری، روحیه همکاری و احترام به دیگران از جمله ویژگی های من هستند که در شغل معلمی به نظرم بسیار ضروری است و به همین دلیل خودم را مناسب این شغل می دانم.
با این شغل دائماً در حال یادگیری و تغییر هستم. دوست دارم با کلیه نسل های جامعه ارتباط برقرار کنم و تأثیر مثبتی در زندگی آن ها داشته باشم. البته ناگفته نماند من هم از آنها انرژی فراوانی دریافت می‌کنم.


اگر مدرس زبان نمی‌شدید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟

امسال در کنکور زبان المانی شرکت کردم و جزو رتبه های برتر در سطح کشور شدم و برنامه من این هست که این رشته را در دانشگاه نیز ادامه بدم همچنین به رشته فیزیوتراپی و موسیقی هم نیز علاقه مندم.

 

مدرس پدیده زبان آلمانی


متد تدریس خودتان رو به طور خلاصه می‌فرمایید؟

برای اینکه یک استاد بتواند زبان آلمانی را به زبان آموزان یاد بدهد باید روش های مختلفی را استفاده کند من به شخصه از روش شبیه سازی محیط آلمانی استفاده می‌کنم. در این روش زبان آموز باید مدام با استفاده از چیز هایی که یاد گرفته است به آلمانی صحبت کند در این روش استاد نه تنها آموزش دهنده نیست؛ بلکه یک پارتنر برای گفت و گو هم هست. در این روش دانش آموزان مدام با استاد صحبت می‌کنند و اشکالاتشان رفع می‌شود و نحوه درست استفاده از قواعد را نیز یاد می‌گیرند. البته من علاوه بر روش بالا به معرفی اپلیکیشن های زبان المانی، فیلم های آموزشی، موسیقی، منابع کمک آموزشی مانند جزوه و... مسیر یادگیری را برای زبان آموزان روشن تر می‌کنم. در اکثر موارد هم از روش های خلاقانه و ایجاد محیطی پر انرژی برای زبان آموزان آن ها را تشویق به یادگیری می‌کنم. بعضی اوقات در کلاس درس نیاز به کمی استراحت وجود دارد این نیاز را با انجام گفت و گو های دونفره و ایجاد یک نمایش با محوریت موضوع درس انجام می‌دهم.


یک خاطره جذاب یا خنده‌دار از دوران تدریس خود بگویید

کلاً من سعی می‌کنم که فضای کلاس همواره فضایی صمیمی برای یادگیری باشد و با زبان‌آموزان خوش و بش انجام می‌دهم و از روزمرگی آن ها می‌پرسم و.... . برای من تمامی ساعات کلاس خاطرات خوش هستند.

 
وجه تمایز شما با دیگر اساتید چیست؟

به نظرم یک استاد زبان تا حد امکان باید منظم باشد و کلاس را در یک ریتم مناسب جلو ببرد؛ اما بعضی مواقع مشکلات ناخواسته‌ای به وجود می‌آید که باعث به‌هم‌ریختگی برنامه‌ها می‌شود. حال اینکه استاد زبان با این قضایا چگونه برخورد می‌کند دقیقاً آن چیزی است که او را از بقیه متمایز می‌کند.
هنر استاد زبان این است که بتواند هم نظم کاری را رعایت کند و هم بی‌نظمی‌هایی که به دلایل شرایط محیطی یا هر چیز دیگری به وجود آید را نیز به نحوی رفع‌ورجوع نماید.
به‌صورت کلی تسلط مدرس بر جو کلاس هم یکی از عوامل حرفه‌ای شدن یک مدرس است، یک مدرس اگر بتواند بر کلاس مدیریت خوبی داشته باشد و در یک‌راه منطقی و عقلانی کلاس را کنترل کند می‌تواند به‌سادگی بر زبان‌آموزان تأثیر بگذارد و به محبوبیت خوبی هم بین سایر مدرسین هم دانش‌آموزان برسد.

 
کوتاه‌ترین زمانی که می‌شود زبان را در حد قابل قبول یاد گرفت چه مدت هست؟

در واقع جواب این سؤال می‌تواند کمی دشوار باشد. در کل زبان آلمانی جزو زبان های سخت به حساب نمی آید، هر چند زبان راحت و آسانی نیز نیست. طبق تجربیات مؤسسات مختلف و خود زبان آموزان در سرتاسر دنیا، سختی یا آسانی همیشه در قیاس با یکدیگر مشخص می‌شود. زبان آلمانی در مقایسه با زبانی مثل زبان اسپانیایی یا زبان ایتالیایی زبان سختی است. اما در مقایسه با زبانی مثل زبان عربی یا زبان روسی زبان آسانی به حساب می آید. در کل چنین زبانی را می توان در درجه متوسط از نظر زبان های دیگر دانست. لیکن یادگیری بعضی از زبان های خارجی برای ما فارسی زبانان سخت تر از کسانی است که زبان مادری متفاوتی دارند. به طور واضح، یادگیری زبان آلمانی برای انگلیسی زبانان بسیار راحت تر از ماست. چرا؟ چون بسیاری از ساختارهای گرامری و لغات مشابهی با آلمانی دارند.

طبق مطالعات انجام شده: در مورد یادگیری زبان آلمانی تا سطح متوسط حدود ۱۸۰ ساعت زمان نیاز دارد هر چند عوامل بسیاری ممکن است این ساعات را تغییر دهند. مثل وقتی که می گذارید یا علاقه و انگیزه شما.
به طور کلی اگر در کلاس های مختلف حضور پیدا کنید و روزانه ۳ الی 5 ساعت تمرین کنید، ممکن است حدود 8 الی9 ماه طول بکشد تا به سطح متوسط برسید.

یکی از دلایل اصلی این که زبان آلمانی آنقدر که تصور می‌کنید سخت نیست این است که زبان‌های آلمانی و انگلیسی از یک خانواده هستند و شباهت بسیاری به هم دارند.
زبان‌های آلمانی و انگلیسی از خانواده زبان‌های هند و اروپایی هستند که در واقع زیر مجموعه زبانهای ژرمانیک (زبانهای آلمانی، هلندی، انگلیسی و غیره) می‌باشند.
حدود ۴۰٪ از واژگان آلمانی شبیه واژگان انگلیسی هستند، این می‌تواند خبر خوبی برای انگلیسی زبانان باشد!
تلفظ کلمات در آلمانی ساده‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید است و دستور زبان هم با توجه به قوانین ساده‌ی موجود چندان دشوار نیست.
بیشترین سختی این زبان برای ما فارسی زبانان، در بخش گرامر و تلفظ این زبان است
اما به این نکته بسیار مهم توجه کنید که اگر زبانی را دوست دارید، در انتخاب آن شک نکنید؛ چون علاقه داشتن به هر زبانی، یادگیری آن را بسیار آسان می‌کند.
بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که زبان آلمانی دشوار است.
در حالی که، تلفظ واژگان آلمانی از واژگان انگلیسی راحت‌تر است.
در زبان انگلیسی، بعضی حروف بدون هیچ منطق خاصی صداها را تغییر می‌دهند. در زبان آلمانی این‌طور نیست.
برای یادگیری تلفظ آلمانی باید ابتدا الفبای آن را بیاموزید.
با یادگیری تلفظ حروف، تقریباً می‌توانید هر کلمه‌ای را تلفظ کنید.
در ابتدا لازم نیست به خودتان سخت بگیرید، کافی است هر طور که می‌توانید آن را تلفظ کنید سپس با تمرین و تکرار تسلط کافی را به دست خواهید آورد.
به طور کلی اگر در کلاس های مختلف حضور پیدا کنید و روزانه ۳ ساعت تمرین کنید، ممکن است حدود ۱۴ ماه طول بکشد تا به سطح متوسط برسید.


استاد پدیده زبان آلمانی


یاد گرفتن زبان آلمانی چه فرصت هایی را برای زبان آموز ها فراهم می کند؟

اصولاً در کلاس‌ها با موضوع اینکه برای چی به دنبال یادگیری زبان المانی هستید بسیار مواجه شده ام و به جواب های متفاوتی رسیده ام که نشان دهنده اهداف و انگیزه متفاوت هر یک از دانش آموزان می‌باشد. هدف از یادگیری زبان المانی برای هر فردی با توجه به شرایط و برنامه هایی که برای زندگی خود در نظر گرفته است، متفاوت می‌باشد.
یادگیری هر مهارتی برای ما بدون نتیجه نمی‌باشد. اگر زمان و وقت خود را برای یادگیری و تسلط بر روی زبان المانی قرار می‌دهید مطمئن باشید که در نهایت برای شما مزایا و فرصت‌های بسیاری را ایجاد و فراهم خواهد کرد. فرصت ها و کارهایی که با یادگیری زبان آلمانی می‌توان انجام داد، شامل:


• فرصت های و موقعیت های شغلی بیشتر.
• امکان ترجمه و مکالمه با افراد خارجی در هر کجای دنیا.
• کسب درآمد از طریق روش های مختلف حتی تدریس آلمانی به صورت خصوصی یا در آموزشگاه های زبان و…آموزش زبان آلمانی به صورت آنلاین در مؤسسه تیکا
• امکان تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه های آلمانی زبان
• دسترسی به بهترین محتواهای اینترنتی و دسترسی به مقالات خارجی (زبان المانی دومین زبان از لحاظ تولید محتوا در دنیاست)
• امکان مسافرت به کشورهای المانی زبان
یادگیری آسان زبان‌های دیگر از جمله زبان انگلیسی و...
• به دست گرفتن پروژه های مختلف.
• افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در زبان آموزان.
لذت بردن از فرهنگ زبانی و فرهنگ مردم آن کشور.
هوشیارتر کردن و افزایش توانایی های ذهنی.


شما چه راهکارهایی برای ایجاد تعامل دارید و چطور با این تعامل باعث بازدهی بیشتر زبان‌آموز می‌شوید؟

در تعریف یک استاد زبان که می‌خواهد تعامل سازنده با زبان آموز داشته باشد از آن دسته نکاتی است که هر کسی از آن تعریف خودش دارد و اگر بخواهیم ویژگی های یک مدرس زبان خوب را یک جا بیاوریم، شاید همه در یک مصاحبه نگنجند چرا که حرفه تدریس به صورت همزمان هم اجتماعی و هم روانی است. از ابعاد عاطفی، جسمی، عملی، رفتاری، تجربی، فرهنگی، و شخصی که می‌تواند در ویژگی های یک استاد زبان خوب مؤثر باشد نیز نباید غافل شد.
همه افراد دوست دارند در شغل خودش موفق و عالی باشند. به نظر من حرفه تدریس یکی از بهترین و هیجان انگیزترین و پر استرس ترین شغل های جهان است یک استاد زبان حرفه ای، بایستی بتواند که از ابتدا تا پایان فرآیند تدریس خود، آگاهانه برنامه ریزی و تصمیم گیری ‌کند. ضمناً یک استاد زبان خوب همچنین با همه نوع زبان آموز روبرو میشه و بایستی بتواند در افرادی که نسبت به یادگیری زبان آلمانی انگیزه و علاقه ندارند را به وجد بیاورد. به نظر من این توانایی را می‌توان یک هنر دانست و مهم‌ترین ویژگی و تمایز یک استاد زبان خوب با سایر اساتید می‌باشد.
من به نقل قول از اساتید زبان مطرح در کشور می‌توانم به پنج راهکار برای ایجاد تعامل سازنده اشاره کنم.


• خودشون را به روز نگه دارند.
(یک مدرس زبان باید در مورد موضوعات دیگری هم معلومات کافی داشته باشد و اطلاعات او تنها محدود به حیطة درس و تدریس نشود. حواس مدرس بیشتر به یادگیری زبان آموز باشد تا اتمام جدول درسی و مطمئن شود زبان آموزان وقتی از کلاس خارج می شوند به خوبی مطالب آن روز را یاد گرفته باشند.)
• از آموزش های چند رسانه ای حتی المقدور استفاده کنند.
(آموزش زبان آلمانی نباید فقط دنبال کردن مطالب کتاب باشد بلکه دیدن فیلم، اختصاص زمانی به مکالمه و استفاده از واژگان جدید در مکالمه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و برای دانش آموزان نیز جذاب تر می باشد. آموزش کلمات هم با بازی ها و شیوه های مختلف از روش های ساده کار آمد تر خواهند بود )
• سعی کنند با دانش آموزان خود شون صمیمی باشند.
(آنها را به اسم کوچک صدا کند تا محیطی دوستانه ایجاد شود طوری که زبان آموز حتی اگر با مشکلی مواجه شد، بتواند آن را با مدرس خود در میان بگذارد و در کلاس به خوبی حضور داشته باشد. اگر زبان آموزان مدرس خود را دوست داشته و با او احساس راحتی و صمیمیت کنند، علاقه ی بیشتر به آن درس پیدا خواهند کرد.)
• حتماً به دانش آموزتان اعتماد به نفس و انگیزه بدهید.
احساس ترس در یادگیری زبان به سرعت باعث دل زدگی زبان آموزان می‌شود و مدرس می تواند کمک بسیاری در حسی که زبان آموزان به یادگیری زبان پیدا می‌کنند، داشته باشد. شخصیت آنها مورد احترام است. حتماً برای کوچک ترین جمله و کاری که درست و کامل انجام می دهند آنها را تشویق کنید و رضایت خود را از کارشان یا نوشته آنها نشان دهید. دقیق به صحبت ها و نوشته های آنها توجه کنید و اشتباهات آنها را یادداشت کنید.
ضمناً به طور آشکار از زبان آموزانی که توجه بیشتری به درس و قوانین کلاس دارند، قدردانی و تشکر کنید. این کار به خود شما هم انرژی زیادی می‌دهد.
• مسلط و منظم در کلاس حاضر شوید.
اصولاً تسلط بر موقعیت و شرایط کار آسانی نیست، یک مدرس زبان خوب باید بتواند کلاس را مدیریت کند و کنترل کاملی بر کلاس داشته باشد. این بدین معناست که مدرس می بایست شرایط را به‌درستی درک و تحلیل کند. منظم ولی در عین حال منعطف باشید.


به نظرتان یادگیری زبان جدید می‌تواند تغییری در زندگی انسان ایجاد کند؟

به صورت کلی:


یادگیری هر زبانی راهی برای موفقیت است.
یادگیری زبان موجب می‌شود دوستان جدیدی را پیدا کنید.
یادگیری زبان موجب می‌شود فرهنگ های جدید را بشناسید.
یادگیری زبان باعث افزایش درک شما از جهان
• افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند، مهارت های حافظه، حل مسئله، تمرکز بیشتر، توانایی چند وظیفه ای و مهارت شنیداری بهتری دارند.
• درواقع یادگیری زبان دوم می‌تواند درهایی را به روی شما بگشاید که قبلاً بسته بودند. وقتی به زبان مادری دیگران صحبت می‌کنید می‌توانید راه های بهتری برای غنی سازی زندگی و تجارت خود، پیدا کردن دوستان جدید و کاوش بهتر در جهان ایجاد کنید.


استاد زبان بودن چه حسی برای شما دارد؟

به نظر من تدریس زبان بخصوص زبان آلمانی یک هنر و عشق است. یک استاد زبان خوب حکم یک هنرمند را بایستی داشته باشد که با رفتار، ظاهر، تیپ شخصیتی و گفتار و نحوة تدریسش یک قاب هنرمندانه و زیبا می‌سازد. حتی با پوشیدن یک لباس زیبا و ظاهری آراسته می‌توان بر دانش‌آموزان تأثیر فوق‌العاده‌ای گذاشت.
در پایان یک جمله اضافه کنم که از استادهای خودم بارها شنیده‌ام بیان کنم
"معلمی فقط یک شغل نیست، بلکه معلّمی یک عشق و یک انتخاب است."


سخن پایانی


​در پایان امیدواریم مصاحبه استاد پدیده ماه مهر به شما کمک کرده باشد تا انتخاب بهتری برای مدرس پدیده زبان آلمانی داشته باشید. اگر به دنبال یادگیری زبان آنلاین هستید، در آکادمی زبان تیکا تعیین سطح کنید و سپس از بخش اساتید زبان آلمانی با استاد پرهام منشی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با پشتیبانی آموزشگاه زبان تیکا تماس بگیرید


دنیای تدریس و آموزش زبان را از نگاه استاد پرهام منشی، مدرس پدیده زبان آلمانی ببینیم!

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

رضا آقامحمد

تولید محتوا

من رضا آقامحمد یک فعال در حوزه سئو و گرافیک هستم. تخصص من در تحلیل و بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها و محتواهای دیجیتال است و همچنین توانایی طراحی لوگوها، بنرها، تصاویر و موارد تبلیغاتی دیگر را دارم. من همواره به دنبال فرصت‌های جدید و چالش‌های جذاب در حیطه کاری خود هستم.

نظرات