اساتید پیشنهادی:

برترین منابع خواندنی: 6 تا از بهترین کتابهای آموزش زبان چینی مناسب خودآموزی

پرستو غفاری
پرستو غفاری
سه‌شنبه, 10 آبان 2021

دسته بندی : chinese-books

زمان مطالعه : 6 دقیقه

تعداد بازدید : 2283

برترین منابع خواندنی: 6 تا از بهترین کتابهای آموزش زبان چینی مناسب خودآموزی

برترین منابع خواندنی: 6 تا از بهترین کتابهای آموزش زبان چینی مناسب خودآموزی


همه ما می‌دانیم که یادگیری زبان چینی دارد روز به روز محبوب‌تر می‌شود. اما گاهی لازم است که سری به کتابهای آموزشی بزنید. و برای آن وقت لازم است که بهترین منابع را در اختیار داشته باشیم.
فرقی نمی‌کند که در حال مطالعه لغت، کاراکتر و یا chengyu باشید، در هر صورت کتابهای بسیاری وجود دارند که می‌توانید به عنوان مکملی برای آموزش چینی از آنها استفاده کنید.
چرا یادگیری زبان چینی با استفاده از کتاب هنوز مهم است؟
گرچه آموزش آنلاین زبان این روزها متدوال‌ترین روش است اما خواندن کتابها هم مزایای بسیاری دارد و آن به بخش ضروری این مسیر بدل می‌کند.
کتابها بسیار جامع‌تر و تخصصی‌تر از وب‌سایت‌ها هستند.
عامل اولیه اهمیت استفاده از کتاب برای یادگیری زبان چینی این است که بیشتر کتابها بسیار جامع‌تر از وب‌سایت‌های آموزش زبان هستند. در حالیکه وب‌سایت‌ها سعی دارند زبان را به عنوان یک موضوع گسترده آموزش دهند، کتابها (به جز کتابهای درسی متداول) بسیار تخصصی‌تر عمل می‌کنند.
بسیاری از این کتابها به شکل اختصاصی بر روی یک موضوع در سطحی عمیق کار می‌کنند که جای دیگه پیدا نمی‌شود. اینگونه موضوعات شامل دستور زبان چینی، تأثیرات فرهنگی بر زبان و سبک‌ها خواندن و نوشتن خاص می‌شوند.
کتاب‌های تمرین مشخصاً روش آموزشی ملموسی را ارائه می‌کنند.
عامل دیگر اهمیت آموزش زبان به واسطه کتابها –به خصوصی کتابهای تمرین- این است که آنها روشی ملموس برای تعامل زبان‌آموزان با زبان را ارائه می‌کنند.
زبان نوشتاری چینی مشخصاً به تمرین بسیار نوشتار نیاز دارد و برخلاف برنامه‌های آموزشی آنلاین که از یک کیبورد آماده استفاده می‌کنند، کتابهای تمرین زبان‌آموز زا مجبور به نوشتن جوابها و درگیر شدن با زبان بر روی کاغذ می‌کند.
استفاده از کتاب بسیار ساده‌تر است.
عامل نهایی اهمیت این روش مکمل اموزشی، این است که کتابها راحتتر از محصولات دیجیتال قابل حمل هستند. می‌توانید در هواپیما، قطار، ساحل یا در مسیر رفتن به سرکار از آنها استفاده کنید چون نیازی به دسترسی به اینترنت بی‌سیم ندارند.
به همین دلیل خوب است که همیشه یکی از این کتابها را دم دست داشته باشید تا بتوانید از زمان مرده روز استفاده کرده و آن را به یک تجربه مولد اموزشی تبدیل کنید.
از طرف دیگر، استفاده از کتابها به شکل الکترونیک متداولتر شده که به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام سفر به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.
6 تا از بهترین کتابهای آموزش زبان چینی مناسب خودآموزی

"Fundamentals of Chinese Characters (Yale University Press)"
این کتاب احتمالاً بهترین راهنمای موجود آموزش کاراکترهای چینی است. همزمان با آموزش معنی هزاران کاراکتر، چیزهای خیلی بیشتری نیز از آن یادخواهید گرفت. هدف کتاب تقسیم کردن هر کاراکتر به المان‌های جزئی و بعد ساخت پایه دانش زبان‌آموز از تاریخ و معانی عمیق‌تر این کاراکترها در هر فصل است.
هم رادیکالهای زبان چینی و هم المان‌های آوایی پیچیده آن به طور گسترده به همراه فهرست‌ها و جداول مرجع در این کتاب بررسی شده‌اند. برای ساده کردن زندگی زبان‌آموز، کتاب به موضوعات کلی‌تر تقسیم شده تا شما بتوانید کاراکتر بخش های معین را مطالعه و مرور کنید.
این کتاب مشخصاً بسیار مفید است چرا که این امکان را به زبان‌آموزان می‌دهد تا کاراکترها را با اشیا و مفاهیم واقعی مرتبط کنند که نکته بسیار مهمی است. البته کمی جلوتر لازم است تا برای حفظ کردن کاراکترها از رادیکالها و المانهای آوایی استفاده کنید. این روش به خاطر سپردن برای 500 کاراکتر اول بسیار مفید هستند و روند آموزش را ساده‌تر می‌نمایند.

"Modern Mandarin Chinese Grammar: A Practical Guide (Modern Grammars)"
کتاب بعدی این فهرست تنها مرجع مورد نیاز شما برای یادگیری دستور زبان چینی است. این کتاب تمام قواعد، پیچیدگی‌ها و الگوهای آنها را آموزش می‌دهد. قواعد دستوری به فصل‌های ساده‌تر تقسیم شده‌اند تا زبان‌آموزان بتوانند به سرعت پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند (اما پس چرا اینطوری نوشته می‌شود؟"
از دیگر محسنات این کتاب این است که فهرست دقیقی دارد به طوری که گویی دارید از یک دیکشنری دستور زبان استفاده می‌کنید. خواننده به راحتی می‌تواند قاعده مورد نظرش را پیدا کند و آن را فرابگیرد.
کتابی مثل این اهمیت زیادی دارد چرا که دستور زبان را در سطحی عمیقتر از یک کتاب درسی معمولی یا وب‌سایت آموزشی توضیح می‌دهد. کتابهای دیگری هم برای تدریس دستور زبان وجود دارند اما آن را تنها به شکلی سطحی بررسی می‌کنند چرا که معتقدند برای زبان‌آموز مناسب‌تر است. این رویکرد بعدها می‌توانند سبب گیج شدن زبان‌آموز شود. بنابراین کتابی مثل "Modern Mandarin Chinese Grammar" برای یادگیری عمیق تر دستور زبان ضروری است.
"Times: Newspaper Reading Course of Advanced Chinese"
برای زبان‌آموزان سطح متوسطه و پیشرفته، یکی از بزرگترین نقاط عطف رویایی این است که بتوانند روزنامه‌های چینی را بخوانند. روزنامه تایمز یکی از راههای رسیدن به این رویاست.این دوره با استفاده از مقاله‌های یک روزنامه واقعی، دروس منظم و تمرین‌های مرتبط، به شما کمک می‌کند که بتوانید فراتر از عناوین، مطالب نوشته شده در مقالات را هم درک کنید.
عموماً هر فصل مختص یک موضوع خبری خاص است و زبان‌آموز را به خواندن چند مقاله مرتبط، یادگیری لغات تازه و پاسخ سؤالات مربوط به متن دعوت می‌کند.
دلیل اینکه خواندن روزنامه به کتاب آموزشی مخصوص خود نیاز دارد این است که متن روزنامه‌های چینی با دیگر شکل‌های نوشتاری این زبان متفاوت است. مقالات از لغات پیچیده‌تر، نظم غیرمتداول و ساختارهای دستوری خاص استفاده می‌کنند تا اطلاعات را به شکلی متراکم منتقل کنند. این مشخصه خواندن این گونه مقالات را برای زبان‌آموز دشوارتر می‌کند و می‌بایست به شکلی مجزا آموزش اده شود.
"Abridged Chinese Classic Series: The Besieged City"
در حالیکه بقیه کتابها مستقیماً به آموزش می‌پردازند، این یکی سرگرم‌کننده هم هست. کتاب به عنوان نسخه ساده شده داستان کلاسیک "Besieged City " می‌تواند انتخاب خوبی برای شروع خواندن رمان به زبان چینی باشد. اگرچه دستور زبان و لغات استفاده شده در داستان ساده‌ شده‌اند، اما قصه کلی در مورد مرد جوانی است که با ازدواجی سنتی در دهه 1930 درگیر است. جالب و بامزه!
از آنجایی که کتاب برای پیشرفت در مهارت خواندن طراحی شده، می‌تواند به عنوان مرجعی برای تقویت لغات و درک مطلب مورد استفاده قرار گیرد. علاوه برا اصل داستان، هر فصل به همراه فهرستی از لغات نامتداول ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند که معنی متن را بهتر درک کنید. لغات پیچیده اضافه‌تر در قسمت پاورقی هر صفحه به تفضیل توضیح داده شده‌اند. و نه تنها به شما لغات تازه را می‌آموزند بلکه باعث می‌شوند راحت‌تر بتوانید بخوانید.
بعلاوه، هر فصل بر اساس بستر روایی کتاب یک آزمون دارد، و زبان‌آموزان به راحتی می‌توانند خود را امتحان کنند تا مطمئن شوند که محتوای کتاب را خوب فهمیده‌اند. توجه کنید که تمام لغات و توضیحات به زبان چینی نوشته شده‌اند بنابراین می‌بایست سطح زبانی شما برای خواندن کتاب حداقل متوسط باشد.
"500 Common Chinese Idioms: An Annotated Frequency Dictionary"
یادگیری اصطلاحات چینی یا به عبارت دیگر Chengyu یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های زبان چینی است. این کتاب یکی از مفصل‌ترین فهرست‌های اصطلاحات است که می‌توانید پیدا کنید. و بنابراین هر زبان‌آموز می‌بایست که آن را داشته باشد. کتاب نه تنها شامل معنی تحت‌اللفظی 500 اصطلاح متداول چینی می‌شود، بلکه به پیشینه، مترادف و مخالف آنها هم نگاهی می‌اندازد. همچنین در مورد چگونگی استفاده از هر کدام هم اطلاعات مفصلی ارائه شده و برای یادگیری استفاده آنها چند مثال نیز در اختیار خواهید داشت.
در حالیکه کتاب‌های درسی متداول چند اصطلاح chengyu آموزش می‌دهند، معمولاً معنی آنها را به قدر کافی توضیح نمی‌دهند. بعلاوه، حتی زمانی که یک دوره کتاب اموزشی را به پایان می‌رسانید، تنها درصد کمی از اصطلاحات متداول را خواهید آموخت. بنابراین این کتاب یک منبع آموزشی بسیار مهم است.
"Niubi!: The Real Chinese You Were Never Taught in School"
بخشی از زبان چینی که به ندرت در کتاب‌ها یا منابع آنلاین آموزشی کلاسیک تدریس می‌شود، چینی عامیانه است. درست مثل هر زبان دیگر، زبان چینی شامل لغات عامیانه بسیاری می‌شود که معمولاً ابتذال، اشتباهات دستوری یا عدم اطلاع نویسنده موقع آموزش از قلم می‌افتند. با این وجود مهم است که بسیاری از این کلمات عامیانه را یاد بگیریم. این کتاب بدون شک جامع‌ترین منبع آموزشی زبان عامیانه چینی موجود در بازار است. کتاب شامل توضیح سرراست هر اصطلاح به زبان انگلیسی می‌شود و در مورد چگونگی استفاده از آن اطلاعاتی را ارائه می‌نماید.
نکته دیگر اینکه کتاب با لحنی شاد نوشته شده و با تصویرگری شوخ و بامزه‌ای همراه است. بنابراین آموزش با این کتاب می‌تواند تجربه بسیار مفرحی باشد.

هر کدام از این کتاب‌ها می‌توانند به عنوان مکملی برای آموزش سنتی زبان چینی به کار گرفته شوند. با کارکردن با آنها شما می‌توانید مهارت زبان چینی خود را سریع‌تر تقویت کنید و درک بسیار دقیقتری از این زبان داشته باشید.
پس منتظر چه هستید؟ چند تا از اینها را انتخاب کرده و کار را شروع کنید!

 

 

برترین منابع خواندنی: 6 تا از بهترین کتابهای آموزش زبان چینی مناسب خودآموزی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات