اساتید پیشنهادی:

روش آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان همراه با بازی

پرستو غفاری
پرستو غفاری
سه‌شنبه, 3 آبان 2021

دسته بندی : learning-turkish

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 5448

روش آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان همراه با بازی

بهترین روش آموزش زبان ترکی استانبولی به کودک می‌تواند این باشد که او را در ارتباط مستقیم با زبان قرار دهید. اگر امکان سفر به ترکیه را ندارید برای این منظور می‌توانید از آهنگ‌، انیمیشن و برنامه‌های کودک ترکی استفاده کنید. بعد از امتحان کردن چند گزینه، سلیقه فرزند خود را کشف کنید و در آن مسیر او را هدایت کنید.

هیچ وقت برای شروع یادگیری زبان زود نیست. آموزش زبان ترکی استانبولی برای کودکان میتواند باعث ارتقای توانمندی‌های کودک شما شود. بر اساس شواهد بدست آمده از تحقیقات کودکانی که آموزش زبان دوم را از سنین پایین آغاز نموده‌اند، بعدها در دوران دانشجویی و همچنین حرفه‌شان عملکرد بهتری در نوشتار و خوانش خواهند داشت. این کودکان نسبت به همتایانشان در گفتار از دایره لغات وسیع‌تری استفاده می‌کنند. آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان میتواند برای آن ها سرگرم کننده باشد. 

چرا به کودکم ترکی استانبولی بیاموزم؟

علاوه بر دلایل شخصی که می‌تواند شامل مهاجرت به ترکیه یا تحصیل یا تجارت والدین در این کشور باشد، یادگیری زبان ترکی برای کودکان مزایای دیگری را نیز به دنبال دارد. به دلیل همسایگی ایران و ترکیه. مبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی بین این دو کشور برقرار است.

حدود 75 میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند و یادگیری آن موقعیت‌های شغلی و تحصیلی فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ترکیه به لحاظ استراتژیک، جغرافیایی و فرهنگی با اروپا، آسیانه مرکزی و خاورمیانه در ارتباط است.

علاوه بر اینها یادگیری زبان ترکی استانبولی سبب می‌شود از محصولات فرهنگی و سرگرمی شامل فیلم‌ها، سریالها، شعر و موسیقی نیز بهره ببرید.

آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان با کارتون

یادگیری زبان برای کودکان روند ساده‌تری دارد چرا که آنها در زمینه تقلید و تکرار از سنین بسیار کم ورزیده شده‌اند. به راحتی می‌توانند صداهای دشوار را تکرار کنند و جملات را سر هم نمایند. و از آنجایی که کودکان اصولاً موجوداتی کنجکاو به شمار می‌آیند، یادگیری زبان تازه هم شبیه بسیاری از فعالیت‌های دیگر روزمره‌ برایشان لذت‌بخش خواهد بود. شما میتوانید برای آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان فلش کارت هایی با عکس شخصیت های کارتونی و کلمات ترکی استانبولی برای فرزند خود تهیه کنید.

همچنین در جوامع علمی گفته شده که شکل انعطاف‌پذیر ماهیچه‌های دهان کودکان سبب می‌شود تا آنها نسبت به بزرگسالان بتوانند با دشواری کمتری صداها و آواهای تازه را تولید کنند. بر اساس تحقیقات اخیر، کودکان تا سنین 5 سالگی قادرند حدود 2000 لغت را استفاده کنند (به صورت روزانه 2 تا 5 کلمه می‌آموزند) و تا 6 سالگی می‌توانند 14000 کلمه را درک کنند (به صورت روزانه 9 کلمه می‌آموزند). طبق گفته دانشمندان، کودکان تا قبل از دوران بلوغ (13-14 سالگی) قادرند یک زبان خارجی را بدون لهجه فرابگیرند.

فیلم ها و برنامه های تلوزیونی که برای کودکان طراحی شده باشند، بهترین منبع برای آموزش زبان ترکی استانبولی برای کودکان هستند. معمولا در کارتون ها جملات واضح و ساده گفته میشوند تا کودکان بتوانند راحت متوجه آن ها شوند. بچه‌ها عاشق کارتون و موسیقی و بازی هستند. بهتر است که از تمرین‌هایی با چنین بسترهایی استفاده کنیم تا هم از آموزش لذت ببرند و هم سرعت یادگیری بیشتری داشته باشند.

روش های آموزش زبان ترکی استانبولی برای کودکان

قدم اول شناخت زبان‌آموز است. می‌بایست اطلاعاتی از توانایی‌های منحصربفرد کودک به دست آورید. برخی از کودکان حافظه بصری بهتری دارند و برخی صداها را ساده‌تر به خاطر می‌سپرند. بعضی از آنها با کاردستی عملکرد بهتری دارند و برخی دیگر با برنامه‌های کامپیوتری راحت‌ترند. شناخت دقیق از علاقمندی‌های کودک می‌تواند شما را برای پیدا کردن بهترین روش راهنمایی کند.

زبان‌آموزانی که با آنها سر و کار دارید شخصیت‎، سبک یادگیری و ترجیحات متفاوتی دارند. یک استراتژی آموزشی مناسب روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. در عین حال به مدرس امکان ایجاد خلاقیت در امر آموزش را می‌دهد.

تداوم  در  آموزش زبان ترکی با بازی

روزی یک بار : کلید موفقیت تداوم است. مهم است که حداقل یک بار در روز تمرین کنید.

5 تا 30 دقیقه: کودکان برای حفظ سلامت خود می‌بایست فرصت استراحت داشته باشند. اما از دید آموزشی این زنگ تفریح‌ها به کودک شما امکان این را می‌دهد تا اطلاعات بدست آمده را هضم کنند. بسته به سن کودک توصیه می‌شود که مدت زمان آموزش تا حداکثر نیم ساعت قابل قبول است.

بهتر است که محتوای آموزشی به بخش‌های کوتاه تقسیم شده باشد و برای هر درس موضوع خاصی تعریف شود. می‌بایست در این روند صبور باشید.  آموزش زبان ترکی با بازی باعث میشود فرزند شما گذر زمان را کمتر حس کند. 

تکرار عبارات ترکی استانبولی

تکرار: تکرار راهی معرکه برای یادگیری زبان تازه است. به مرور خواهید دید که کودک شما لغات و عبارات تازه را تکرار می‌کند و این نشانه خیلی خوبی است. اجازه دهید تا یک بخش، بازی یا درس یکسان را هر چه دلشان می‌خواهد تکرار کنند. تکرار باعث نتیجه گرفتن می‌شود.

سرگرمی و بازی

جذابیت: یادگیری زبان بیشتر شبیه یک فعالیت اجتماعی است. به کودک خود صبورانه اجازه دهید تا در مورد اتفاقات داستان سؤال بپرسند. چیزهایی را عمداً غلط بگویید و بگذارید شما را مدام اصلاح کنند تا زمانی که شکل صحیح آنها را بگویید. سعی کنید که مکالمه را با کودک خود ادامه دهید. اگر زبان را می‌دانید، از بازی‌های دوزبانه استفاده کنید و برای لذت‌بخش‌تر شدن این روند می‌توانید همراه با کودک آواز بخوانید و تمام خانواده را درگیر این پروسه یادگیری نمایید.

گزارش و بازگویی و تمرین

گزارش: بعد از هر 5 جلسه از روند یادگیری گزارش تهیه کنید. این گزارش می‌تواند شامل تعداد کلماتی باشد که کودک در آن جلسات آموخته، ترانه‌هایی که حفظ کرده و جملاتی که قادر به ساختن است. برای آموزش زبان ترکی استانبولی برای کودکان می‌بایست برنامه زمانی مدونی داشته باشید. جلسات اول را به ارزیابی سرعت آموزشی کودک اختصاص دهید و از آن به بعد برنامه‌ریزی را آغاز کنید.

این گزارشها را با فرزند خود در میان بگذارید و سعی کنید هرچند یکبار آموخته‌هایشان را مورد آزمون قرار دهید. آزمون‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند و به نسبت سن فرزند شما به شکل شفاهی یا کتبی باشند. از آنها بخواهید کم‌کم با کلماتی که آموخته‌اند جمله بسازند و در مراحل بعد به کمک شما داستان‌های کوتاه بنویسند.

روش های تشویق کودکان به یادگیری ترکی استانبولی

تشویق: با استفاده از تکینک‌های آموزشی ادغام شده با بازی، کودکان لذت بیشتری خواهند برد و دیرتر خسته می‌شوند. می‌توانید بعد از تمام شدن هر مرحله از بازی جایزه‌ای هم در نظر بگیرید. مثلاً یک برچسب یا کارت طلایی که با جمع‌آوری آنها تا تعداد مشخصی کودک می‌تواند انتظار یک هدیه هیجان‌انگیز را داشته باشد. این جوایز می‌تواند علاوه بر افزایش علاقه کودک به یادگیری، اطلاعات دریافتی او را در ذهن پایدار کند.

فراموش نکنید که در پایان هر مرحله کودک خود را با گفتن جملاتی مثل "آفرین"، "خیلی خوب بود" و "این یکی رو بهتر از دفعه پیش گفتی" تشویق کنید.

بچه‌ها خیلی زود به شخصیت‌های کارتونی و یا عروسکی علاقمند می‌شوند و شروع به تقلید کردن از آنها می‌کنند. حتی می‌توانید تکیه کلام‌های کاراکترهای برنامه‌های تلویزیونی را در برنامه درسی خود بگنجانید تا توجه کودکتان خیلی زود جلب شود.

شما میتوانید از مطلب نحوه برگزاری آزمون تومر در دوران کرونا نیز دیدن کنید.

چطور خودم در خانه به فرزندانم ترکی یاد بدهم؟

اگر به عنوان آموزگار خودتان ترکی بلد نیستید. توصیه می‌شود که قبل از پیگیری هر درس، مطالب آن را مرور کنید و سعی کنید تمام ابعاد آن را بیاموزید. تلفظ‌ها را تمرین کنید و با لغات جمله بسازید. جملات را تکرار کنید و آهنگ را در صورت امکان حفظ کنید.

هنگام تهیه وسایل آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان از جمله فلش کارت ها، میتوانید از خود کودکان کمک بگیرید. به این شکل شما هم در روند آموزشی کاملاً درگیر خواهید بود و چالش‌های یادگیری زبان را بهتر درک خواهید کرد و می‌توانید کمک بهتری را ارائه نمایید. در تیکا همچنین شما میتوانید برای مهاجرت به ترکیه آماده شوید یا اینکه در کلاس های ترکی استانبولی برای والدین ثبت نام کنید! 

برخی از آواهای زبان ترکی استانبولی بسیار به لهجه آذری نزدیکند. می‌توانید برای تقلید آنها از دوستان آذری زبان خود کمک بگیرید. سعی کنید به آهنگ‌های ترکی گوش کنید و متن ترانه را همزمان با خواننده تکرار کنید. به این شکل نه تنها از ملودی که به گوشتان آشناست لذت می‌برید، بلکه در آموزش تلفظ حروف به فرزند خود موفق‌تر عمل خواهید کرد.

یادگیری زبان در تیکا

یادگیری ساختار زبان دوم ذهن آنها را در زمینه تفکر نقادانه و استدلالی ورزیده می‌کند . به این ترتیب بعد از چند سال مهارت‌های اجتماعی‌شان به وضوح پیشرفته‌تر از هم سن و سالانشان خواهد بود! با مجله تیکا همراه باشید تا بیشتر با آموزش ترکی استانبولی به کودکان آشنا شوید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/turkish
روش آموزش تصویری ترکی استانبولی به کودکان همراه با بازی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

مجید احمدی

مرسی

18 مرداد 2022

user-image

پارسا مهری

دوره های گروهی هم دارید؟

17 مرداد 2022

user-image

پریسا

مدرس ترکی استانبولی کودکان هم دارید؟

17 مرداد 2022

user-image

افشین گلرویی

من خواهرزادم تو آموزشگاه شما آنلاین ترکی رو شروع کرده، خیلی عالیه، بچه ی پا ترک زبان شده واسه خودش

17 مرداد 2022