اساتید پیشنهادی:

درمورد آزمون تافل چه می‌دانید؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
چهارشنبه, 11 مرداد 2022

دسته بندی : english-placement-tests

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2006

آزمون تافل

آزمون تافل که در اکثر کشورها به رسمیت شناخته می‌شود و اعتبار بالایی دارد. کسب نمره قبولی در این آزمون به‌منظور اهداف زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلاً برخی از افراد برای تحصیل، کار، مهاجرت و ... باید در آزمون تافل شرکت کنند. این آزمون معمولاً اینترنتی برگزار می‌شود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، بهتر است از قبل در مورد آزمون ها و امتحانات ورودی اطلاعات لازم را کسب کنید.  برای آماده‌شدن مؤثر برای تافل، باید الگوی امتحان تافل را بدانید: ساختار آزمون چگونه است، چه نوع سؤالاتی از شما می‌پرسد، و چگونه می‌توانید در نهایت از این اطلاعات برای کسب نمره بالا در روز آزمون استفاده کنید. د ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص این آزمون به شما ارائه می‌شود.

الگوی کلی آزمون تافل چیست؟

تافل یک آزمون کامپیوتری چهارساعته است که دارای چهار بخش Reading، Listening، Speaking  و Writing  است. شما از یک مهارت اصلی برای هر بخش استفاده خواهید کرد؛ بنابراین در Reading، قسمت‌ها را می‌خوانید و در Listening به کلیپ‌های صوتی گوش می‌دهید، برخی از سؤالات نیاز به استفاده از مهارت‌های متعدد دارند.

تمام بخش‌ها زمان‌بندی شده‌اند. همیشه 20 دقیقه برای Speaking و 50 دقیقه برای Writing خواهید داشت. مدت‌زمان Reading بین 60 تا 80 دقیقه است، درحالی‌که مدت‌زمان Listening بین 60 تا 90 دقیقه است. یک استراحت 10 دقیقه‌ای در وسط آزمون، بین بخش‌های Listening و Speaking خواهید داشت که این استراحت اجباری است. ممکن است در طول آزمون استراحت داشته باشید اما جزو زمان استراحت آزمون محاسبه نمی‌شود.

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان انگلیسی

الگوی امتحان تافل: بخش Reading

اولین بخشی که در آزمون تافل خواهید داشت، بخش Reading است. طول این بخش می‌تواند متفاوت باشد. اگر این بخش 60 تا 80 دقیقه زمان دارد و شامل 36 تا 56 سؤال خواهد بود. شما باید این بخش را با دقت بخوانید و به سؤالات مربوط به آن پاسخ دهید.

هر متن معمولاً حدود 700 کلمه است و در مجموع سه یا چهار متن خواهید داشت. بخش‌ها به موضوعات مختلف دانشگاهی، از تاریخ و هنر گرفته تا علم و روان‌شناسی می‌پردازند. هر قسمت دارای 12 تا 14 سؤال است. شما برای هر قسمت و مجموعه سؤال زمان‌بندی ندارید، بنابراین مهم است که زمان خود را عاقلانه مدیریت کنید.

Reading ابتدا با تعداد امتیازهایی که در هر سؤال به دست می‌آورید، امتیاز داده می‌شود و سپس نمره کلی که از 30 است برای این بخش در نظر گرفته می‌شود. امتیاز Reading خوب بسته به جایی که درخواست می‌دهید متفاوت است، اما معمولاً هر چیزی بالاتر از 22 را می‌توان خوب در نظر گرفت.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با همه آزمون های زبان انگلیسی | کدام آزمون زبان را شرکت کنم؟

انواع سؤالات ریدینگ تافل

سه نوع سؤال Reading وجود دارد: چندگزینه‌ای، نوشتن یک جمله و خواندن برای یادگیری. در زیر به توضیح هر یک از این موارد می‌پردازیم.

سؤالات چندگزینه‌ای

اکثر سؤالات Reading چندگزینه‌ای استاندارد هستند. این سؤالات هرکدام 1 امتیاز دارند و چهار گزینه برای پاسخ به شما ارائه می‌دهند. برای این نوع سؤال، ممکن است مجبور باشید یک کلمه را در متن تعریف کنید یا به سؤالی در مورد محتوا یا شکل متن پاسخ دهید.

نوشتن یک جمله

برای هر بخش از یک سؤال با نوشتن یک جمله 1 امتیاز دریافت خواهید کرد. این سؤال همیشه قبل از سؤال Reading to Learn که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم، قرار دارد. در این قسمت شما باید جمله‌ای که به شما داده می‌شود و چهار گزینه برای آن در نظر گرفته می‌شود. شما باید این جمله را در گزینه درست قرار دهید که بیشترین معنی را داشته باشد.

Reading to Learn

این قسمت شاید یکی از منحصربه‌فردترین انواع سؤالات در تافل باشد. سؤال Reading to Learn از شما می‌خواهد که با کلیک کردن و کشیدن جملات، نکات اصلی متن را در نمودار یا خلاصه مرتب کنید. در هر قسمت فقط یک سؤال Reading to Learn وجود دارد و همیشه در انتهای مجموعه سؤالات آمده است. علاوه بر این، این تنها نوع سؤال Reading است که 2-3 امتیاز دارد.

الگوی امتحان تافل: بخش Listening

مانند Reading، Listening نیز از نظر طول و تعداد سؤالات متفاوت است. این بخش می‌تواند از 60 دقیقه و 34 سؤال تا 90 دقیقه و 51 سؤال باشد. Listening مهارت گوش‌دادن شما به انگلیسی را آزمایش می‌کند. در مجموع، چهار تا شش سخنرانی و دو تا سه مکالمه گوش خواهید داد. هر سخنرانی سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد و دارای شش سؤال است، درحالی‌که هر مکالمه حدوداً سه دقیقه طول می‌کشد و دارای پنج سؤال است. دقت کنید که هر کلیپ صوتی را فقط یک‌بار خواهید شنید.

انواع سؤالات Listening

در این قسمت از آزمون تافل نیز سه نوع سؤال وجود دارد که هرکدام امتیاز خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر این قسمت‌ها را توضیح می‌دهیم.

سؤالات چندگزینه‌ای

این سؤال اصلی چندگزینه‌ای شما و تا حد زیادی رایج‌ترین نوع سؤالی است که در Listening می‌بینید. هر سؤال دارای 1 امتیاز است و دارای چهار گزینه پاسخ که یکی از آنها پاسخ صحیح است.

پاسخ چندگانه (Multiple Answer)

این نوع سؤال مشابه نوع سؤال چندگزینه‌ای است که در آن چهار پاسخ برای انتخاب خواهید داشت. با این حال، شما می‌توانید بیش از یک پاسخ را انتخاب کنید. برای هر یک از این سؤالاتی که به‌درستی پاسخ دهید، 1 امتیاز دریافت می‌کنید.

بازپخش (Replay)

این سؤالات بخشی از کلیپ صوتی را دوباره پخش می‌کنند و سپس یک سؤال چندگزینه‌ای در مورد آن قسمت کلیپ از شما می‌پرسند. این سؤال نیز 1 امتیاز دارد.

الگوی امتحان تافل: بخش  Speaking

اکنون باید از میکروفون استفاده کنید. بخش Speaking تافل کوتاه‌ترین بخش در تافل است که در مجموع فقط 20 دقیقه طول می‌کشد. برای این بخش، شش کار خواهید داشت. در دو کار اول، از شما می‌خواهند که به مدت 45 ثانیه در مورد نظر خود در مورد موضوعاتی صحبت کنید. چهار کار آخر، باید به مدت 60 ثانیه در مورد قسمت‌ها و کلیپ‌های صوتی صحبت کنید.

نمره‌گذاری Speaking متفاوت از بخش‌های Reading و Listening است. هر کار در مقیاس خاصی از 0 تا 4  نمره‌گذاری می‌شود. سپس این نمرات جمع شده و از 30 نمره داده می‌شود. درحالی‌که تعریف نمره Speaking خوب بسته به مدارسی که برای آن درخواست می‌دهید متفاوت است، نمره خوب معمولاً هر چیزی بالاتر از 22 در نظر گرفته می‌شود.

 انواع وظایف Speaking

هر کار Speaking متفاوت است، اما می‌توان آنها را به دو نوع اصلی تقسیم کرد؛  Independent و Integrated که در ادامه درمورد آنها بیشتر توضیح می‌دهیم.

Independent Speaking

این قسمت بر موضوعات آشنا تمرکز می‌کنند که شامل انجام دو کار 1 و 2 است. برای کار اول باید یکی از چندین گزینه و برای کار دوم باید یکی از دو گزینه را انتخاب کنید. برای هر دو کار، یک درخواست را می‌خوانید و سپس 15 ثانیه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید. پس از اتمام آن زمان، 45 ثانیه برای صحبت خواهید داشت. همان‌طور که صحبت می‌کنید، باید نظرات خود را به‌وضوح و با مثال‌ها و دلایل فراوان بیان کنید.

Integrated Speaking

در این قسمت، از شما می‌خواهند که مهارت‌های خواندن و شنیدن خود را با مهارت‌های گفتاری خود ترکیب کنید و شامل چهار کار 4-6 است. برای کارهای 3 و 4، باید یک قطعه را بخوانید، به یک کلیپ صوتی گوش دهید و به سؤالی در مورد قطعه و کلیپ صوتی پاسخ دهید. شما 45 تا 50 ثانیه برای خواندن متن، حدود یک دقیقه برای گوش‌دادن به کلیپ، 30 ثانیه برای آماده‌کردن پاسخ و 60 ثانیه برای صحبت دارید.

برای کارهای 5 و 6، باید به یک کلیپ صوتی گوش دهید و سپس به سؤالی در مورد آن پاسخ دهید. کلیپ صوتی معمولاً حدود دو دقیقه طول می‌کشد و شما 20 ثانیه برای آماده‌کردن پاسخ و 60 ثانیه برای صحبت دارید. هیچ متن خواندنی برای وظایف 5 و 6 وجود ندارد.

لینک مفید:

یادگیری زبان در تیکا

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/english

درمورد آزمون تافل چه می‌دانید؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات