اساتید پیشنهادی:

تفاوت آیلتس و تافل در چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
پنج‌شنبه, 25 آبان 2022

دسته بندی : english-placement-tests

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 750

تفاوت آیلتس و تافل

 اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، بهتر است از قبل در مورد آزمون ها و امتحانات ورودی اطلاعات لازم را کسب کنید. نمرات آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی برای قبولی در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی‌زبان بسیار ضروری است. تمامی افراد غیر بومی برای دریافت مدرک زبان انگلیسی معتبر باید در این آزمون‌ها شرکت کنند. در بین آزمون‌های مختلفی که برای سنجش زبان انگلیسی وجود دارد، آیلتس و تافل جز محبوب‌ترین‌ها هستند. هر دوی آنها مهارت‌های خواندن، نوشتار، شنیداری و گفتار داوطلبان را در قالب‌های مختلف ارزیابی می‌کنند.

اگر برای اثبات مهارت‌های زبان انگلیسی خود نیاز به شرکت در آزمون دارید، تافل و آیلتس دو تا از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود هستند. اما سؤال اینجاست که این دو آزمون چه تفاوت‌هایی با هم دارند. در این مقاله به توضیح و بررسی ویژگی‌های این دو آزمون و تفاوت آنها با یکدیگر می‌پردازیم.

تافل چیست؟

تافل (Test of English as a Foreign Language) یک آزمون مهارت زبان انگلیسی است که توسط ETS، همان سازمانی که GRE (امتحانی برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد) و چندین آزمون دیگر را توسعه می‌دهد، برگزار می‌شود. نسخه‌های مختلفی از تافل وجود دارد، اعم از حضوری یا آنلاین.

برای مطالعه بیشتر: آزمون های زبان انگلیسی

فرمت تافل

تافل در مجموع 3.5 ساعت طول می‌کشد و شامل چهار بخش است. بین بخش‌های Listening و Speaking ده دقیقه استراحت وجود دارد. برای هر بخش، نمره‌ای بین 0 تا 30 دریافت خواهید کرد. سپس این نمرات با هم جمع می‌شوند، به این معنی که نمره کل تافل شما از 0 تا 120 خواهد بود.

محتوای تافل

همان‌طور که در بالا گفته شد، تافل شامل چهار بخش است که هر کدام حوزه متفاوتی از مهارت‌های انگلیسی شما را آزمایش می‌کند. در زیر یک مرور مختصر از آنچه در هر بخش باید انتظار داشت آمده است:

ریدینگ تافل

برای Reading، سه یا چهار قسمت از متون دانشگاهی وجود دارد که زبان‌آموزان باید آنها را بخوانند و به سؤالات مربوط به آنها پاسخ دهند. متن‌ها از کتاب‌های درسی دانشگاهی هستند. سه نوع سؤال در این بخش وجود دارد: چندگزینه‌ای استاندارد، سؤالاتی که زبان‌آموزان باید یک جمله را در نقطه مناسب در یک پاراگراف وارد کنند، و سؤالاتی که زبان‌آموزان باید به درستی اطلاعات را در نمودار یا جدول مرتب کنند.

لیسنینگ تافل

بخش Listening دارای چهار تا شش بخش است که هر کدام مجموعه‌ای از سؤالات را دنبال می‌کنند. هر قسمت شامل مکالماتی است که زبان‌آموزان در زندگی روزمره تحصیلی با آن‌ها مواجه می‌شوند، مانند یک سخنرانی کلاسی یا بحث بین دو دانشجو یا یک دانشجو با استاد. سؤالات چندگزینه‌ای هستند.

اسپیکینگ تافل

دو قسمت اول، تکالیف گفتاری مستقلی هستند که در هنگام پاسخ دادن، از ایده‌ها، نظرات و تجربیات خود زبان‌آموز استفاده می‌پرسند. در دو قسمت دیگر زبان‌آموزان باید بخوانند، گوش دهند و سپس صحبت کنند. در دو بخش آخر زبان‌آموزان ملزم هستند که به یک فایل صوتی گوش کنند و سپس صحبت کنند.

رایتینگ تافل

بخش Writing دو قسمت دارد: نوشتن یکپارچه و نوشتن مستقل. برای نوشتن یکپارچه، زبان‌آموزان یک فایل صوتی کوتاه می‌شنوند و یک قطعه کوتاه را می‌خوانند. سپس آنها 20 دقیقه فرصت دارند تا اطلاعاتی را که از این دو منبع به دست آورده‌اند خلاصه کنند و بنویسند. طول متن پاسخ باید بین 150 تا 225 کلمه باشد.

برای Independent Writing به زبان‌آموزان موضوعی داده می‌شود و باید نظر خود را در مورد آن موضوع بیان کنند. نوشته باید واضح باشد و با مثال‌ها پشتیبانی شود. به زبان‌آموزان 30 دقیقه زمان داده می‌شود و معمولاً باید حداقل 300 کلمه بنویسند.

چه مؤسساتی نمرات تافل را می‌پذیرند؟

بیش از 9000 مؤسسه در سراسر جهان نمرات تافل را می‌پذیرند. در مورد مدارس در ایالات متحده، اکثر مدارس اظهار داشتند که نمرات تافل را به نمرات سایر آزمون‌های زبان انگلیسی ترجیح می‌دهند.

آیلتس چیست؟

آیلتس (International English Language Testing System) یکی دیگر از آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی است که به طور مشترک متعلق به شورای بریتانیا و IDP است.

دو نسخه از آیلتس وجود دارد: آیلتس آکادمیک و آیلتس آموزش عمومی. آیلتس آکادمیک برای افرادی است که برای تحصیلات عالی یا یک حرفه درخواست می‌دهند. آموزش عمومی آیلتس برای افرادی است که برای تحصیلات متوسطه یا افزایش تجربه کاری به کشورهای انگلیسی‌زبان سفر می‌کنند.

فرمت آیلتس

کل زمان آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه است. آیلتس دارای چهار بخش مشابه تافل است، اگرچه این ترتیب بخش‌ها در این دو آزمون متفاوت است. در آیلتس، برای هر بخش از 0 تا 9 نمره دریافت خواهید کرد. نمره کلی شما میانگین نمرات چهار بخش است و از 0 تا 9 خواهد بود.

بر خلاف تافل که باید همه قسمت‌ها را هم‌زمان امتحان دهید، برای آیلتس، در صورت تمایل می‌توانید بخش Speaking را تا یک هفته قبل یا بعد از سایر بخش‌ها شرکت کنید (زمان اسپیکینگ خود را هنگام ثبت نام در آزمون مشخص می‌کنید).

محتوای آیلتس

در این بخش به بررسی قسمت‌های مختلف آیلتس می‌پردازیم:

لیسنینگ آیلتس

چهار فایل صوتی برای شما پخش می‌شود (دو فایل با موضوع اجتماعی و زندگی روزمره، یکی در زمینه آموزشی، و دیگری یک سخنرانی دانشگاهی است). بعد از هر فایل صوتی 10 سؤال وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید. انواع مختلفی از سؤالات از جمله سؤالات چندگزینه‌ای، برچسب‌گذاری نمودار، تکمیل جمله و پاسخ کوتاه وجود دارد.

ریدینگ آیلتس

برای Reading، سه قسمت وجود دارد که هر کدام حدود 10 تا 15 سؤال دارد. متن‌ها از کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها گرفته شده است. آنها ممکن است سبک‌های مختلفی مانند روایی، توصیفی یا استدلالی داشته باشند. مانند بخش Listening، سؤالات Reading دارای فرمت‌های مختلفی از جمله سؤالات چندگزینه‌ای، برچسب‌گذاری نمودار، تکمیل جمله و پاسخ کوتاه خواهند بود.

رایتینگ آیلتس

دو قسمت در بخش Writing وجود دارد. برای تکلیف 1، زبان‌آموزان باید یک نمودار یا جدول را با کلمات خود توصیف کنند. آنها باید حداقل 150 کلمه بنویسند. توصیه می‌شود که زبان‌آموزان حدود 20 دقیقه برای این کار وقت بگذارند.

برای تکلیف شماره 2، موضوعی به زبان‌آموزان ارائه می‌شود که باید دیدگاه خود را درباره آن بنویسند. آنها باید حداقل 250 کلمه در مورد این موضوع، به سبک نوشتاری آکادمیک بنویسند. توصیه می‌شود 40 دقیقه برای این سؤال وقت بگذارند. برای هر دو کار، زبان‌آموزان از نظر وضوح نوشتار، دامنه واژگان، املا و دستور زبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اسپیکینگ آیلتس

برای اسپیکینگ آیلتس، با یک نفر مصاحبه شفاهی خواهید داشت. پاسخ‌های شما ثبت خواهد شد. این بخش از سه قسمت تشکیل شده است:

قسمت 1: مصاحبه‌کننده از زبان‌آموز سؤالات روزمره در مورد کار، خانواده، تحصیل و علایقشان می‌پرسد.

قسمت 2: مصاحبه‌کننده کارتی با موضوعی که دانشجو باید در مورد آن صحبت کند به دانشجو می‌دهد. به زبان‌آموز یک دقیقه فرصت داده می‌شود تا آماده شود، سپس باید دو دقیقه درباره موضوع داده شده صحبت کند و در آخر نیز باید به یک یا دو سؤال مصاحبه‌گر پاسخ دهد.

قسمت 3: زبان‌آموز و مصاحبه‌کننده به بحث در مورد موضوع ارائه شده در قسمت 2 به مدت چهار تا پنج دقیقه ادامه خواهند داد.

چه کسانی نمرات آیلتس را می‌پذیرند

مانند تافل، نمرات آیلتس توسط بیش از 9000 مؤسسه در سراسر جهان پذیرفته می‌شود. آیلتس به اندازه تافل برای زبان‌آموزانی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایالات متحده هستند پذیرفته نمی‌شود و در خارج از کشور مانند انگلستان و استرالیا محبوب‌تر است.

تافل در مقابل آیلتس

تفاوت آیلتس و تافل

اکنون یک نمای کلی از هر دو آزمون دارید. سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که پس کدام آزمون را باید شرکت کنم؟ در زیر چهار سؤال وجود دارد که باید از خود بپرسید. در مورد هر سؤال به دقت فکر کنید تا به تصمیم درستی برسید.

مدارسی که به آنها علاقه دارید کدام امتحان را می‌پذیرند؟

این مهم‌ترین نکته است زیرا اگر دانشگاهی که به آن علاقه دارید نمرات آزمونی را که شرکت می‌کنید قبول نکنند، هیچ‌چیز دیگری مهم نیست. هر دو آزمون تافل و آیلتس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. تافل بیشتر توسط مؤسسات آمریکایی پذیرفته می‌شود، در حالی که آیلتس در اکثر جاها پذیرفته می‌شود.

به طور کلی، اکثر مدارس ایالات متحده که مورد بررسی قرار گرفتند، اظهار داشتند که نمرات تافل را به نمرات سایر آزمون‌های زبان انگلیسی ترجیح می‌دهند.

کدام امتحان بهتر نقاط قوت شما را ارزیابی می‌کند؟

هر دو آزمون آیلتس و تافل حوزه‌های یکسانی را ارزیابی می‌کنند. اما روش آنها در ارزیابی شما دقیقاً یکسان نیست. در زیر پنج مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های تافل و آیلتس آورده شده است. در حین خواندن آنها، به این فکر کنید که کدام یک از آزمون‌ها برای نقاط قوت شما مناسب‌تر از دیگری است. اگر مطمئن نیستید، می‌توانید برای هر آزمون یک تست تمرینی بدهید و ببینید با کدام یک احساس راحتی بیشتری دارید.

تفاوت 1: سؤالات چندگزینه‌ای در مقابل پاسخ کوتاه

یک تفاوت کلیدی بین آزمون‌ها این است که برای بخش Reading و Listening، شما باید پاسخ‌های خود را برای بسیاری از سؤالات آیلتس خودتان بنویسید، در حالی که تمام گزینه‌های پاسخ در تافل به شما داده می‌شود. همه سؤالات تافل در این بخش چندگزینه‌ای نیستند، اما اکثر آنها این‌گونه هستند.

به عنوان مثال، هر دو امتحان دارای سؤالاتی هستند که در آنها باید فهرستی از رویدادها یا مراحل را به درستی مرتب کنید. در تافل، مراحل از قبل به شما داده شده است و فقط باید آنها را به ترتیب مناسبی قرار دهید. برای آیلتس، باید مراحل را خودتان بنویسید و به درستی آنها را مرتب نمایید.

اگر ترجیح می‌دهید سؤالات چندگزینه‌ای بیشتری داشته باشید که در آنها فقط باید از لیست گزینه‌ها پاسخی را انتخاب کنید، ممکن است با تافل احساس راحتی بیشتری کنید.

تفاوت 2: آنلاین در مقابل حضوری

تقریباً همه کسانی که برای آزمون تافل می‌خوانند، آزمون خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. شما مجاز به یادداشت برداری بر روی کاغذ هستید، اما تمام پاسخ‌های رسمی شما باید در رایانه ثبت شود. از سوی دیگر، آیلتس هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری برگزار می‌شود.

اگر در تایپ کردن سریع‌تر از نوشتن هستید یا دستخط نامرتبی دارید یا کامپیوتر را به آزمون کاغذی ترجیح می‌دهید، ممکن است آزمون تافل را ترجیح دهید. اما اگر ترجیح می‌دهید پاسخ‌های خود را بنویسید و با آزمون‌های آنلاین احساس راحتی نمی‌کنید، ممکن است آزمون آیلتس برایتان آسان‌تر باشد.

تفاوت 3: متون مورد استفاده برای بخش Reading

بخش Reading برای هر دو آزمون تافل و آیلتس دارای چندین قسمت است که هر کدام یک سری سؤالات را ارائه می‌کنند. با این حال، دو آزمون از انواع مختلفی از متون استفاده می‌کنند. آیلتس از متون آکادمیک و همچنین بخش‌هایی از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کند. تافل فقط از متون آکادمیک استفاده می‌کند، به این معنی که متن‌های آن اغلب متراکم‌تر هستند و واژگان و مفاهیم چالش‌برانگیز برای درک بیشتر هستند. اگر به مهارت‌های ریدینگ انگلیسی خود اطمینان ندارید، ممکن است بخش ریدینگ آیلتس برایتان آسان‌تر باشد.

تفاوت 4: گفتار مبتنی بر رایانه در مقابل مصاحبه شفاهی

در تافل، بخش Speaking، مانند سایر بخش‌های آزمون، از طریق کامپیوتر انجام می‌شود. سؤالات ضبط شده را می‌شنوید و با میکروفون صحبت می‌کنید تا پاسخ خود را بدهید. در آزمون آیلتس، با یک انسان واقعی مکالمه خواهید داشت.

این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در بحث آیلتس و تافل است. برخی افراد صحبت‌کردن با یک شخص واقعی را اعصاب خردکن تر می‌دانند و تافل را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر گفتگوی واقعی با یک فرد را آسان‌تر و طبیعی‌تر می‌دانند.

همچنین بخش Speaking در تافل همیشه سومین بخش امتحان است، در حالی که با آیلتس می توانید تا یک هفته قبل یا بعد از بقیه آزمون در این بخش شرکت کنید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند امتحان را در یک جلسه تمام کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند امتحان را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنند.

تفاوت 5: طول متن رایتینگ

در هر دو آزمون شما باید دو مقاله برای بخش Writing بنویسید. با این حال، آیلتس 60 دقیقه به شما فرصت می‌دهد تا 400 کلمه بنویسید، در حالی که تافل فقط 50 دقیقه به شما فرصت می‌دهد اما نوشتن حدود 500 کلمه را توصیه می‌کند. برای هر دو امتحان، شما همچنان می‌توانید مقالات خود را ارسال کنید، حتی اگر این تعداد کلمات را برآورده نکنند، اما احتمالاً به دلیل نداشتن پاسخ جامع، امتیاز از دست خواهید داد. اگر نوشتن به زبان انگلیسی مشکل است و زمان زیادی از شما می‌گیرد، ممکن است بخش رایتینگ آیلتس برای شما راحت‌تر باشد.

کدام آزمون ارزان‌تر است؟

در نهایت، هزینه هر آزمون ممکن است عامل دیگری باشد که باید در انتخاب آزمون در نظر بگیرید. هر دو آزمون معمولاً حدود 200 تا 250 دلار هزینه دارند، اما بسته به کشوری که در آن امتحان می‌دهید، هزینه‌های متفاوتی دارند.

جهت مطالعه بیشتر: آیلتس بگیریم یا تافل؟

یادگیری زبان در تیکا

تافل و آیلتس دو آزمون متداول با ارزیابی مهارت زبان انگلیسی هستند. هر دو آزمون چهار حوزه یکسان را ارزیابی می‌کنند: مهارت خواندن، مهارت شنیداری، مهارت صحبت‌کردن و مهارت نوشتار، اما آزمون‌ها از نظر قالب و روشی که مهارت‌ها را آزمایش می‌کنند متفاوت است.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان در تیکا

تفاوت آیلتس و تافل در چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

یکتا کاویانی فر

کدوم سخت تره

30 آبان 2022

user-image

پریسا

کدومش به درد میخوره؟

30 آبان 2022

user-image

زهرا اخوان

مرسی مرسی من خیلی دنبال همچین اطلاعاتی بودم سپاسگزارم

27 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

عالی ممنون

27 آبان 2022