اساتید پیشنهادی:

حقایق جالب و شگفت‌انگیز درباره زبان آلمانی!

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 27 آبان 2022

دسته بندی : learning-german

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 4928

درباره زبان آلمانی!

 یادگیری زبان جدیدی مانند زبان  آلمانی کار آسانی نیست. هر اسمی در زبان آلمانی دارای جنسیت است. این زبان مملو از ویژگی‌های عجیب‌وغریب و توصیف‌های شاعرانه است که یادگیری آلمانی را به تجربه‌ای جذاب برای دوستداران زبان تبدیل می‌کند. زبان آلمانی شهرت زیادی دارد. نکته جالب اینجا است که زبان آلمانی مادر زبان انگلیسی است یعنی زبان انگلیسی از روی زبان آلمانی ساخته و پرداخته شده است. در این مقاله به برخی حقایق جالب درباره زبان آلمانی می‌پردازیم.

آلمانی را می‌توان در سراسر جهان یافت

بر اساس بررسی‌های انجام شده، زبان آلمانی یازدهمین زبان رایج در جهان است که حدود 1.4 درصد از جمعیت جهان آلمانی‌زبان هستند. ماندارین مقام اول و انگلیسی در رتبه سوم قرار می‌گیرند. نزدیک به 200 میلیون نفر در سراسر جهان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. اگرچه این زبان به اندازه زبان‌هایی مانند اسپانیایی، انگلیسی یا چینی پرکاربرد نیست، اما همچنان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های دنیا است.

چندین کشور غیر از آلمان، آلمانی را به عنوان زبان رسمی خود می‌شناسند. این کشورها عبارت‌اند از: اتریش، بلژیک، سوئیس، لیختن‌اشتاین و لوکزامبورگ. اگر قصد سفر به اروپا را دارید، یادگیری آلمانی می‌تواند تجربه خوبی برای شما رقم بزند.

برای مطالعه بیشتر: یادگیری زبان آلمانی

انگلیسی و آلمانی دو زبان از یک ریشه هستند

زبان آلمانی مانند زبان انگلیسی و هلندی بخشی از زبان‌های آلمانی غربی است. وقتی انگلیسی‌زبانان آلمانی را یاد می‌گیرند، کلمات مشابهی در هر دو زبان پیدا کنند. با این حال مراقب باشید، برخی از کلمات وجود دارند که ظاهر و تلفظ مشابهی دارند اما معانی کاملاً متفاوتی دارند. به عنوان مثال، کلمه آلمانی "gift" به معنای سم است، اما همین واژه در انگلیسی به معنای هدیه است.

اسامی آلمانی با حروف بزرگ نوشته می‌شوند

این مورد یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد زبان آلمانی است. این ویژگی بسیار منحصر به فرد است در حالی که فقط اسم‌های خاص در انگلیسی با حروف بزرگ نوشته می‌شوند، در آلمانی، همه اسم‌ها با حروف بزرگ نوشته می‌شوند. این می‌تواند یک امتیاز برای زبان‌آموزانی باشد که تازه شروع به کار می‌کنند و برای تشخیص اسم‌ها به کمک نیاز دارند.

واژگان آلمانی

زبان آلمانی از حدود 5.3 میلیون کلمه تشکیل شده است. حدود یک سوم از این کلمات در 100 سال گذشته اضافه شده‌اند. این به این معنی است که زبان آلمانی هشت برابر بیشتر از زبان انگلیسی کلمات دارد.

آلمانی دارای سه جنس است

اسم‌های آلمانی دارای سه جنس متفاوت هستند: مذکر، مؤنث و خنثی. در حالی که در گذشته انگلیسی از اسم‌ها جنسیت داشتند، در انگلیسی مدرن به هیچ وجه از جنسیت استفاده نمی‌شود و بیشتر زبان‌ها نیز فقط از دو جنس مذکر و مؤنث استفاده می‌کنند. وجود سه نوع جنسیت متفاوت برای اسم‌ها در زبان آلمانی یکی از حقایقی در مورد این زبان است که یادگیری آن را دشوار می‌کند. فهمیدن جنسیت یک اسم باعث می‌شود که مردم هنگام یادگیری زبان آلمانی دچار سردرگمی شوند.

شباهت آلمانی و انگلیسی

زبان آلمانی تقریباً 60 درصد شبیه به زبان انگلیسی است. در حالی که این مزیت می‌تواند به یادگیری زبان آلمانی کمک کند، اما این شباهت گاهی دردسرساز می‌شود زیرا بسیاری از کلمات در این دو زبان املا و تلفظ یکسان دارند اما معنای آنها کاملاً متفاوت است. به همین خاطر زیاد پیش می‌آید که زبان‌آموزان کلمات را به اشتباه به کار ببرند. در زیر به برخی از این کلمات اشاره می‌کنیم:

واژه

معنای واژه در انگلیسی

معنای واژه در آلمانی

Gift

هدیه

سم

Handy

سودمند، پرکاربرد

تلفن همراه

برخی از کلمات آلمانی ترجمه مستقیم ندارند

برخی از واژه‌های آلمانی هستند که هیچ ترجمه‌ای برای آنها در هیچ فرهنگ لغتی یافت نمی‌شود و معنای آنها را از طریق تجربه درک خواهید کرد. برای مثال به کلمات زیر توجه نمایید:

  • Schadenfreude

 به معنای لذتی است که با تماشای رنج دیگران تجربه می‌شود. این واژه از کلمه Shaden به معنی آسیب‌زدن و Freude به معنای شادی گرفته شده است.

  • Innerer Schweinehund

به صدای درونی اشاره دارد که ما را تشویق می‌کند تا زمانی که مسئولیت داریم آرامش داشته باشیم و هیچ کار دیگری انجام ندهیم.

بسیاری از کلمات هیجان‌انگیز مانند این کلمات وجود دارد که نشان می‌دهد زبان آلمانی منحصر به فرد است.

دنگلیش به رشد خود ادامه می‌دهد

Denglish اصطلاحی است که برای توصیف کلمات ترکیبی آلمانی - انگلیسی استفاده می‌شود. این واژه‌ها از طریق تعامل فرهنگ‌های انگلیسی‌زبان و آلمانی‌زبان متولد می‌شوند و بیشتر در نسل‌های جوان‌تر دیده می‌شوند. برای مثال "die Aircondition" به معنای تهویه مطبوع است یا "der McJob" به معنای یک شغل کم‌درآمد است. لیست گسترده‌ای از کلمات وجود دارد که توسط آلمانی‌ها ایجاد شده و انگلیسی‌زبانان بومی را کمی سردرگم می‌کند.

در آلمانی کلمات واقعاً طولانی هستند!

آلمانی‌ها اغلب از کلمات مرکب استفاده می‌کنند. در ظاهر، این واژه‌ها می‌توانند ترسناک باشند. برای مثال، این هیولا 63 حرفی را در نظر بگیرید:

rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz

در واقع، این کلمه دیگر استفاده نمی‌شود زیرا  استفاده از آن غیرمنطقی است. این کلمه به معنای "قانونی برای واگذاری نظارت بر برچسب‌گذاری گوشت گاو" است.

با این حال، تعداد زیادی از کلمات ترکیبی دیگر وجود دارند که به طور منظم مورد استفاده قرار می‌گیرند. "Das Vaderland" یا کشور بومی ترکیبی از Der Vader (به معنی پدر) و Das Land (به معنی سرزمین) است. مثال دیگر، der Handschuh، است که به معنای کفشِ دست است و درواقع به دستکش اشاره دارد؛ بنابراین، در حالی که اندازه کلمه ممکن است طولانی باشد اما وقتی کلمه را تجزیه می‌کنید، درک آن آسان‌تر است.

تلفظ‌های چالش‌برانگیز برای افراد غیربومی

یادگیری یک زبان جدید از همان ابتدا با تمام گرامر، نحو و واژگان چالش‌برانگیز است. اما تلفظ آلمانی نیز می‌تواند بسیار دشوار باشد. هیچ‌چیز بیش از چند کلمه آلمانی که به نظر می‌رسد فقط آلمانی‌ها قادر به تلفظ آنها هستند، بر این موضوع مهر تأیید نمی‌زند. به کلمات زیر دقت کنید:

  • Eichhörnchen : سنجاب
  • Streichholzschächtelchen : یک قوطی کبریت کوچک

آلمانی ضرب‌المثل‌های عجیب‌وغریب و خنده‌دار دارد

برخی از ضرب‌المثل‌های آلمانی جالب ما عبارت‌اند از:

  • Alles hat ein Ende، nur die Wurst hat zwei

(هر چیزی یک انتهایی دارد، فقط سوسیس دو انتها دارد)

من و لذت‌بخش‌ترین جمله،

  • Das ist nicht dein Bier!

(این آبجو شما نیست!) که به معنی "به شما ربطی ندارد! " است.

آلمانی "زبان نویسندگان و متفکران" است

آلمانی اغلب به عنوان زبان Dichter und Denker یا نویسندگان و متفکران شناخته شده است. به عنوان مثال، یوهان ولفگانگ فون گوته بزرگ - نویسنده حماسه فاوست - یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های ملی آلمان به حساب می‌آید. دیگر متفکران برجسته توتونی کانت، مارکس، هومبولت و نیچه هستند.

آلمانی دارای کلماتی است که در انگلیسی وجود ندارند

یکی از بهترین ویژگی‌های زبان آلمانی مهارت آن در ایجاد کلمات جدید و خاص است که حالات و احساسات را کامل‌تر از کلمات انگلیسی بیان می‌کند. برای مثال، Schadenfreude احساس شادی ناشی از بدبختی دیگران را توصیف می‌کند. Torschlusspanik ترسی را که با افزایش سن و درک این موضوع که زمان در حال سپری شدن است، به طور کامل خلاصه می‌کند و احساس نیاز برای دستیابی به یک هدف یا انجام کاری قبل از اینکه خیلی دیر شود را برمی‌انگیزد.

آلمانی عاشق اسم‌های مرکب است

اگر یک کلمه طولانی و ترسناک آلمانی می‌بینید وحشت نکنید زیرا احتمالاً می‌تواند به اسم‌های کوچک‌تر و ساده‌تر تجزیه شود. آلمانی عادت دارد از کلمات موجود کلمات جدیدی بسازد، به عنوان مثال کلمه hand که همان کلمه "دست" در انگلیسی است به کلمه آلمانی Schuhe (کفش) ملحق می‌شود تا اسم Handschuhe به معنای "کفش دست" یا دستکش ایجاد شود.

لهجه آلمانی بسته به جایی که هستید به‌ شدت تغییر می‌کند

به هر کجای آلمان که بروید، با گویش خاصی روبرو خواهید شد که احتمالاً کلاس آلمانی شما را برای فهم همه آنها آماده نکرده است. به عنوان مثال، لهجه و گویش باواریایی که حتی به شوخی گفته می‌شود «گویشی آلمانی که حتی آلمانی‌ها هم نمی‌فهمد».

برای مطالعه بیشتر در مورد "جملات ضروری برای سفر به آلمان" روی عبارت کلیک کنید.

یادگیری زبان آلمانی در تیکا

آلمانی توسط بیش از 120 میلیون نفر در اتریش، آلمان، لیختن‌اشتاین، لوکزامبورگ، سوئیس و در بخش‌هایی از بلژیک، شمال ایتالیا و شرق فرانسه صحبت می‌شود. این زبان یک زبان کلیدی در اتحادیه اروپا و اقتصادهای جدید اروپای مرکزی و شرقی است. بر اساس آمارهای منتشر شده از مرکز آموزش‌وپرورش، در سال 2015 حدود 15.4 میلیون نفر در دوره‌های آلمانی در مدارس، دانشگاه‌ها یا مؤسسات زبان شرکت کردند. علاوه بر این، آلمانی جز ده زبان محبوب جهان است.

برای مهاجرت به آلمان میتوانید از راه های مختلف تحصیلی یا کاری یا سرمایه گذاری استفاده کنید. داشتن دانش زبان آلمانی یک ضرورت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد منابع یادگیری زبان آلمانی و یا بهترین کشورها برای مهاجرت، با مجله رایگان آموزش زبان تیکا همراه باشید.

یادگیری زبان آلمانی در تیکا

 

حقایق جالب و شگفت‌انگیز درباره زبان آلمانی!

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

یکتا کاویانی فر

چجوری کلاس بگیرم ؟

30 آبان 2022

user-image

پریسا

کلاس گروهی برای زبان آلمانی دارین؟

30 آبان 2022

user-image

زهرا طهماسبی

من خیلی از اساتید آلمانی تیکا راضی ام واقعا خیلی روان و با حوصله توضیح میدن ؛ به همه علاقه مندان همیشه تیکا رو پیشنهاد می کنم عالی هستید عالی

28 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

استادی دارین که زبون به این سختی رو راحت یاد آدم بده؟

28 آبان 2022