اساتید پیشنهادی:

گواهی سوء پیشینه برای مهاجرت

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 19 دی 2022

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 5465

گواهی سوء پیشینه

به طور کلی  مهاجرت کار آسانی نیست. مهاجرت نیازمند گذراندن پروسه بسیار طولانی و سختی است. برای لازمه انجام این کار تهیه یک سری اسناد و مدارک است. یکی از مهم‌ترین اسنادی که برای طی نمودن مسیر مهاجرت باید ارائه نمایید، گواهی عدم سو پیشینه(سابقه) است. شاید بپرسید سو پیشینه داشتن به چه معنا است؟ در پاسخ باید بگوییم سو سابقه داشتن به معنای ارتکاب جرم کیفری در گذشته است. البته خوش‌بختانه در ایران خیلی از جرائم در گواهی سو پیشینه ذکر نمی‌شوند یا پس از مدتی پاک می‌شوند. برای استعلام یا دریافت گواهی سو سابقه باید از طریق سامانه ثنا اقدام نمایید. در این مقاله به اهمیت داشتن گواهی عدم سو پیشینه در فرایند مهاجرت خواهیم پرداخت.

دریافت گواهی سو سابقه برای مهاجرت

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره نمودیم برای آن که فرایند مهاجرت به خارج به درستی طی شود باید یک سری مدارک مهم را به سفارت کشور مقصد ارائه نمایید. یکی از مهم‌ترین مدارکی باید ارائه کنید، گواهی عدم سو پیشینه است. این گواهی حاوی این مطلب است که سابقه کیفری شما به عنوان فردی که قصد مهاجرت دارید در چه وضعیتی قرار گرفته است. البته نکته مهم نیست که برخی جرائم برای مدت زمان محدودی در گواهی سو سابقه باقی می‌مانند و پس از گذشت آن زمان حذف می‌شوند. برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه به دو صورت حضوری و غیر حضوری می‌توانید اقدام نمایید. به این صورت که:

برای دریافت گواهی عدم سو سابقه به صورت حضوری باید به یکی از مراکز پلیس 10+ مراجعه نمایید و با ارائه مدارک شناسایی خود از جمله شناسنامه، کارت ملی و غیره و انجام انگشت‌نگاری گواهی را دریافت نمایید.

برای دریافت گواهی عدم سو سابقه به صورت غیر حضوری تنها کافی است به سامانه ثنا مراجعه نمایید. این روش بسیار متداول‌تر از روش حضوری است.

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سو سابقه

گواهی سوء پیشینه برای مهاجرت

برای دریافت این گواهی برای سفارت‌هایی که در داخل کشور واقع شده‌اند، باید مدارک زیر ارائه شوند:

  1. اصل شناسنامه و کپی آن
  2. اصل کارت ملی و کپی آن
  3. کامل کردن فرم درخواست برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه
  4. چند قطعه عکس ۴*۳ (بدون عینک و بدون آرایش)
  5. کد پستی ۱۰ رقمی به همراه آدرس دقیق پستی
  6. اصل پاسپورت و کپی صفحه ابتدایی آن
  7. پرداخت هزینه‌های مربوطه که نزدیک به ۲۷ هزار تومان است.

چرا برای مهاجرت به گواهی عدم سو سابقه نیاز داریم؟

اگر قصد مهاجرت دارید، از شما انتظار می‌رود که از لحاظ اخلاقی و شخصیتی در سطح نسبتا خوبی قرار داشته باشید. گواهی عدم سو سابقه درواقع در اثبات رعایت استانداردهای شخصیتی و اخلاقی به کار می‌رود. این گواهی ثابت می‌کند شما در هیچ کار مجرمانه‌ای شرکت نداشته‌اید.

مدارک مورد نیاز برای افراد مقیم کشور خارجی

  1. فتوکپی پاسپورت در هنگام اقامت در ایران
  2. فتوکپی مجوز اقامت در ایران به همراه شماره پاسپورت و محل صدور آن
  3. فتوکپی صفحات گذرنامه با ویزای ایرانی
  4. دریافت فرم‌های مربوط به انگشت‌نگاری از آژانس‌های معتبر

گواهی عدم سو سابقه برای ایرانیان خارج از کشور

گاهی پیش می‌آید که برخی از ایرانیان که در کشورهای خارجی مقیم هستند، نیاز به گواهی عدم سو پیشینه ایران داشته باشند. باید توجه کنید که اگر به مدت حداقل ۶ ماه در یک کشور زندگی کنید باید گواهی عدم سو سابقه آن کشور را داشته باشید؛ بنابراین اگر حداقل شش ماه در ایران زندگی کرده باشید، این امکان وجود دارد که به گواهی عدم سو سابقه ایرانی نیاز پیدا کنید.

ایرانیان خارج از کشور برای دریافت این گواهی ابتدا باید در سامانه میخک (mikhak.mfa.gov.ir) ثبت نام نمایند و اطلاعتشان را به طور دقیق وارد نمایند. در مرحله بعد یک کد رهگیری دریافت خواهند کرد که باید آن را به یکی از نمایندگی‌های کشور ایران در کشور مقصد بدهند و انگشت‌نگاری شوند. سپس اطلاعات فرد متقاضی به ایران فرستاده می‌شود و در مرحله آخر یک گواهی عدم سو پیشینه برای فرد ارسال می‌گردد.

گواهی عدم سو سابقه برای سفارت کانادا

دریافت گواهی عدم سو سابقه برای سفارت کانادا پروسه سخت و پیچیده‌ای نیست. کافی است به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید و گواهی مورد نظر را پس از چند روز دریافت کنید. پس از آن که گواهی را دریافت کردید، باید آن را از طریق دارالترجمه به زبان انگلیسی ترجمه نمایید.

برای مطالعه بیشتر شما: مهاجرت از طریق ویزای جستجوی کار

 گواهی عدم سو سابقه برای سفارت آمریکا

یک خبر خوش اینکه برای دریافت ویزای کشور آمریکا. نیازی به ارائه گواهی عدم سو پیشینه نیست. البته نکته قابل توجه این جا است که ممکن است این شرایط بر اساس نوع ویزایی که تقاضای دریافت آن را دارید، متفاوت باشد؛ بنابراین دریافت گواهی عدم سو سابقه کار بیهوده‌ای نیست! توجه داشته باشید که گواهی دریافتی باید از طریق دارالترجمه‌های رسمی به انگلیسی ترجمه شود‌.

گواهی عدم سو سابقه برای سفارت استرالیا

برای دریافت گواهی سو سابقه برای سفارت کشور استرالیا نیز باید همان روند قبلی برای سایر سفارت‌ها را طی کنید. لازم به ذکر است که برای دریافت ویزای توریستی استرالیا نیازی به ارائه این گواهی نیست. ترجمه گواهی به زبان انگلیسی را فراموش نکنید!

مدت اعتبار گواهی عدم سو پیشینه

پروسه دریافت این گواهی کمی طولانی است، اما متاسفانه باید بگوییم این گواهی فقط ۶ ماه اعتبار دارد و پس از گذشت این ۶ ماه عملا هیچ ارزشی ندارد.

سوء پیشینه‌هایی که موجب لغو درخواست ویزا می‌شود

جرائمی که باعث می‌شود درخواست شما برای دریافت ویزا رد شود عبارت هستند از:

  1. سرقت(برای مثال سرقت مغاز)
  2. تجاوز(برای مثال تجاوز جنسی)
  3. رانندگی در هنگام مستی
  4. نگهداری و قاچاق مواد مخدر

برای مطالعه بیشتر شما: انواع روش های مهاجرت

مراحل مهاجرت و یادگیری زبان در آکادمی آمورش آنلاین تیکا

همان­گونه که ملاحظه نمودید گواهی عدم سوء پیشینه مدرک بسیار مهمی برای اثبات استاندارهای شخصیتی و اخلاقی شما است. وجود این مدرک برای دریافت ویزا از سفارت اکثر کشورها لازم و ضروری است. برای دریافت این مدرک می­توانید به صورت حضوری یا غیرحضوری اقدام نمایید که البته روش دوم بسیار متداول است. کافی است به سامانه ثنا مراجعه نموده و اقدام به دریافت این مدرک نمایید. اگر مقیم یک کشور خارجی هستید باید به سامانه میخک مراجعه کنید. جرائمی همچون سرقت، تجاوز و قاچاق مواد مخدر نابخشودنی هستند و درخواست شما را برای دریافت ویزا لغو خواهند نمود.

در مرکز آموزش رایگان آکادمی آنلاین تیکا می توانید مطالب موردنیاز برای یادگیری زبان را مطالعه کنید.

یادگیری زبان با آکادمی آنلاین تیکا

گواهی سوء پیشینه برای مهاجرت

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

زهرا طهماسبی

چه جالب نمی‌دونستم ?

19 دی 2022

user-image

الهام طالبی

خیلی هم عالی

19 دی 2022