اساتید پیشنهادی:

آشنایی با مدرک بین المللی تدریس انگلیسی EPT ، TESOL , TEFL ، CELTA

زینب ناصری
زینب ناصری
دوشنبه, 8 آذر 2020

دسته بندی : english-placement-tests

زمان مطالعه : 6 دقیقه

تعداد بازدید : 29401

آشنایی با مدرک های بین المللی تدریس انگلیسی EPT ، TESOLFL ، CELTA

آشنایی با انواع مدرک بین المللی تدریس انگلیسی برای افرادی که سطح بالایی در انگلیسی دارند مفید است. حتی افرادی که به تدریس زبان انگلیسی نمیپردازند، از امکان گرفتن مدرک دائمی زبان انگلیسی با شرکت در این آزمون ها استقبال میکنند.

مطالعه به شما در انتخاب، برای مثال بین مدرک tesol و tefl کمک میکند. شما ابتدا با تمام مراحل آن ها آشنا شده و بعد از آشنایی با نحوه شرکت در آزمون ها ، متوجه تفاوت های آزمون ها شده و با توجه به هدف خود که در مسیر آموزش زبان مشخص کرده اید ، وارد مراحل مطالعه و یادگیری و آمادگی برای آزمون مورد نظر میشوید. اگر قصد دارید تسلط خود بر زبان انگلیسی برای مقاصد تخصصی همچون آموزش این زبان را نشان دهید، میتوانید یکی از مدارک بین المللی و پذیرفته شده EPT, TESOL, TEFL, CELTA را دریافت کنید. درجه بندی مدرک زبان انگلیسی شما بر اساس عملکرد شما در روز آزمون و دوره های عملی مشخص میشود.

برای شرکت در تمام آزمون های مدرک بین المللی تدریس انگلیسی باید قادر به کسب نمره بالای 7.5 در آزمون آیلتس یا نمره بالای 100 در آزمون تافل باشید. آزمون های معرفی شده در این بخش توسط دانشگاه کمبریج طراحی و اجرا میشوند. برای اطمینان از این که آماده شرکت در آزمون هایی مانند CPT هستید بهتر است ابتدا در یک آزمون تعیین سطح انگلیسی پیشرفته شرکت کنید.

هزینه آزمون های زبان انگلیسی نیز بر اساس اینکه در چه مکانی برگزار میشوند و چقدر طول میکشند متفاوت خواهد بود. برای مثال برای شرکت در دوره و آزمون مدرک CELTA شما باید در یکی از کشورهای دیگر برای مثال در ترکیه اقدام کنید.

درجه بندی مدرک زبان انگلیسی : مدرک CPT 

با توجه به اینکه این آزمون های زبان انگلیسی اکثرا سطح بندی میشوند در اینجا به بررسی یک سطح جدید میپردازیم :

 سطح C2 کمبریج

در مقاله رایج ترین آزمون های تسلط بر زبان انگلیسی، آزمون CEF را معرفی کردیم که معادل سطح C1 یا پیشرفته زبان انگلیسی در نظر گرفته میشود . مدرک CEF نشان میدهد شما میتوانید در سطح دانشگاهی و آکادمیک به خوبی از زبان انگلیسی استفاده کنید.
از سوی دیگر مدرک CPT که معادل سطح C2 یا نیتیو در نظر گرفته میشود، به همه نشان می دهد که تا سطحی استثنایی بر این زبان تسلط پیدا کرده اید. مدرک CPT ثابت می کند شما میتوانید هر مطلبی را به زبان انگلیسی به خوبی بیان نمایید و برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در یک کشور انگلیسی زبان با مشکلی مواجه نخواهید شد. 
در محیط کار نیز داشتن مدرک CPT نشانگر این است که شما قادر به پیشبرد مصاحبه ها و مذاکره های چالش برانگیز و متقائد کردن افراد مقابل که ممکن است نیتیو انگلیسی زبان باشند هستید. افرادی که در سطح C2 بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشند، میتوانند مطالب پیچیده را درک و بازنویسی کنند و بسته به زمینه مورد نظر، از ساختارهای متنوعی در گفتار و نوشتار انگلیسی خود استفاده نمایند. 

 نحوه اجرای آزمون زبان CPT

این آزمون در چهار ساعت اجرا میشود و چهار مهارت اصلی زبان آموزان را ارزیابی میکند. طبق سایت کمبریج، این آزمون هم به صورت کامپیوتری و هم به صورت کاغذی برگزار میشود.


مهارت اول که بخش درک مطلب یا Reading است :
شامل 7 بخش میشود. به طور کلی بخش درک مطلب شامل 53 سوال میشود. برای پاسخگویی به این 53 سوال، یک ساعت و نیم زمان دارید.

مهارت دوم که بخش مهارت نوشتاری یا Writing است:
شامل 2 بخش میشود. در این بخش باید انواعی از قالب های نوشتاری همچون مقالات کوتاه، گزارش و ... را تولید کنید. برای نوشتن این بخش نیز یک ساعت و نیم زمان دارید.

مهارت سوم در آزمون CPT، مهارت درک مطلب شنیداری یا Listening است:
برای پاسخ دادن به 30 سوال شنیداری که در 4 بخش ارائه میشوند، 40 دقیقه زمان دارید. مطالب شنیداری این بخش شامل سخنرانی ها، مصاحبه ها و مطالب درسی است.

مهارت چهارم که بخش مهارت  مكالمه یا Conversation  است:
در این بخش دو آزمون گیرنده از دو شرکت کننده به طور همزمان امتحان میگیرند. یکی از آزمون گیرنده ها پاسخ ها را ارزیابی میکند و آزمون گیرنده دیگر آزمون را اجرا میکند. هر دو شرکت کننده برای پاسخگویی به 3 بخش Speaking مجموعا 15 دقیقه زمان دارند.

آزمونهای تخصص زبان انگلیسی

مدرک تدریس زبان انگلیسی CELTA

این مدرک دائمی زبان انگلیسی مهارت شما در تدریس زبان انگلیسی را نشان میدهد. کلمه CELTA مخفف Certificate of English Language Teaching to Adults یا همان "مدرک آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان" است. این مدرک پس از یک دوره آموزشی توسط دانشگاه کمبریج به متقاضیان اهدا میشود. 
هر سال بیش از 10 هزار نفر در دوره های CELTA شرکت میکنند. برای شرکت در این دوره باید بالای 18 سال سن داشته باشید، حداقل در سطح C1 به زبان انگلیسی مسلط باشید (تقریبا معادل نمره 7.5 آیلتس). در صورتی که مدرک رسمی معادل سطح C1 زبان نداشته باشید اما بتوانید به مسئولین موسسه نشان دهید بر زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، میتوانید در این دوره شرکت کنید. کمک گرفتن از آزمون های تعیین سطح استاندارد به شما کمک میکند خود را ارزیابی کنید.

 

آموزش زبان انگلیسی

 

تفاوت CELTA با سایر مدارک آموزش زبان انگلیسی مانند مدرک tesol چیست؟

 بسیاری از افراد نام مدرک TEFL که مخفف عبارت Teaching English as a Foreign Language یا "آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی" است را شنیده اند و فکر میکنند این یک مدرک خاص است. احتمالا اسم مدرک های دیگری در زمینه آموزش زبان انگلیسی هم به گوش شما خورده است: TESOL مخفف Teaching English to Speakers of Other Languages (آموزش انگلیسی به گویندگان سایر زبان ها) ، ESL مخفف English as a Second Language (انگلیسی به عنوان زبان دوم) و TESL مخفف Teaching English as a Second Language (آموزش انگلیسی به عنوان زبان دوم). در واقع همه این اصطلاحات اسامی هستند که به میتوان به تقریبا همه مدارک تدریس زبان انگلیسی به زبان آموزان غیرانگلیسی زبان اطلاق کرد. 

انواع مختلفی از مدارک TEFL وجود دارند که میتوانید آن ها را به صورت آنلاین یا به صورت حضوری دریافت کنید، اما واقعیت این است که کیفیت تمام این مدرک ها توسط سازمانهای بزرگ و مستقل مورد نظارت و کنترل قرار نمی گیرد. در صورتی که وارد چنین دوره های آموزشی شوید، به زودی درخواهید یافت که این دوره ها کیفیت بین المللی ندارند. اما مدرک و دوره های آموزشی CELTA تا حد زیادی ملاک صلاحیت یک مدرس در زمینه TEFL محسوب میشوند. مدرک آموزش زبان کمبریج همان چیزی است که بیشتر موسسات آموزش زبان رسمی به دنبال آن هستند.

TESOL , TEFL، CELTA، ESL آزمون های

محتوای دوره مدرک بین المللی تدریس انگلیسی CELTA

در طول این دوره، پنج واحد اصلی آموزش داده میشود ، اول از همه آشنایی با زبان آموزان و معلمان، و زمینه تدریس و یادگیری زبان بعد از آن تجزیه و تحلیل زبان، و افزایش آگاهی مدرسین نسبت به زبان انگلیسی . بخش سوم ، چهار مهارت اصلی زبانی: خواندن ، درک شنیداری، صحبت کردن و نوشتن است . برنامه ریزی و انتخاب منابع برای زمینه های مختلف از بخش های بعدی این دوره آموزشی می باشد . هم چنین توسعه مهارت های تدریس و رفتار حرفه ای در پایان مورد ارزیابی قرار میگیرد .
در طول دوره CELTA، آشنایی شرکت کنندگان از زبان انگلیسی افزایش می یابد. علاوه بر این، تکنیک های آموزش زبان انگلیسی و نحوه استفاده از این تکنیک ها در طول دوره آموزش داده میشود. در این دوره نحوه به دست آوردن درک اولیه از زمینه یادگیری زبان افراد، انگیزه های زبان آموزان و نقش معلم و دانش آموز در کلاس آموزش داده میشود.


آموزش اصول تدریس و تمرین تدریس مؤثر به زبان آموزان 

در طول دوره CELTA سعی بر این است که منابع و مطالب مناسب برای تدریس انگلیسی به زبان آموزان به مدرسین معرفی شود. علاوه بر این، در طول تمرین های تدریس سعی بر این است که مدرسین به استفاده و آزمایش کردن این منابع تشویق شوند. 

کاربرد مدرک زبان انگلیسی CELTA

CELTA معتبرترین مدرک TEFL در بازار کار تدریس زبان انگلیسی در دنیا است. سلتا یک مدرک دائمی زبان انگلیسی است. طبق نظرسنجی انجام شده توسط کمبریج انگلیسی در سال 2015 ،هفتاد درصد از آگهی های شغلی در زمینه آموزش انگلیسی صراحتا از متقاضیان درخواست ارائه مدرک CELTA را کردند. آن ها 500 تبلیغات در 23 وب سایت بین المللی جستجوی شغل در 56 کشور را تجزیه و تحلیل کردند و در 350 نام مدرک CELTA ذکر شده بود. تنها در انگلیس ، 91 درصد از کارفرمایان تقاضا داشتند مدرسین CELTA داشته باشند!
نحوه استفاده از این منابع و ارجاع دادن افراد به منابع بهتر نیز به مدرسین آموزش داده میشود.  علاوه بر این، بخشی از این دوره به طور اختصاصی به توسعه مهارت حرفه ای و یافتن کار پس از دریافت مدرک CELTA اختصاص داده شده است. مراکزی که دوره های CELTA در آن ارائه میشود، معمولا دارای بخش نیازمندی های شغلی و تماس با مؤسسات آموزش زبان دیگر هستند، و میتوانند متقاضیان موفق را به کارفرمایانی که به دنبال استخدام معلمان دارای مدرک  CELTA باشند ارجاع دهند. بعلاوه پورتال شغل یابی آنلاین برای معلمان واجد شرایط تدریس انگلیسی نیز در دسترس خواهند بود.

 

امیدواریم این مقاله درمورد مدرک بین المللی تدریس انگلیسی برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که قصد آمادگی برای شرکت در آزمون های تخصصی زبان انگلیسی همچون CPT و CELTA را دارید، با ما تماس بگیرید و از لیست اساتید زبان ما دیدن نمایید . 

در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا می توانید با بهترین اساتید زبان انگلیسی آشنا شوید. از امکان جلسه آزمایشی رایگان استفاده کنید و ضمن تعیین سطح رایگان آنلاین با مسیر پیشرفت خود در یادگیری زبان بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

استاد آنلاین زبان انگلیسی

آشنایی با مدرک بین المللی تدریس انگلیسی EPT ، TESOL , TEFL ، CELTA

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات