اساتید پیشنهادی:

مهاجرت به اسپانیا و مزایا و معایب آن - شرایط کار و تحصیل

پرستو غفاری
پرستو غفاری
یک‌شنبه, 14 اسفند 2021

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2009

مهاجرت به اسپانیا و مزایا و معایب آن - شرایط کار و تحصیل

در معرفی اسپانیا می توان گفت یکی از گرم ترین کشورهای اروپایی است. مهاجرت به اسپانیا مناسب کسانی است که از رفاه و آب و هوای گرم و سبک زندگی آرام و بی دغدغه لذت می برند. آمار و ارقام نشان می دهد که جمعیت اسپانیا حدود 46.7 میلیون نفر تخمین زده می شود. پرتعدادترین نژاد اسپانیایی ها هستند. زبان رسمی اسپانیایی است. البته زبان انگلیسی در کشور رواج زیادی دارد، به خصوص بین جوانان.

واحد پول رایج در اسپانیا یورو است. این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا و همچنین مناطق شنگن است که به همین دلیل مزایای بسیاری را برای ساکنین خود به همراه دارد. برای اقامت طولانی مدت  و مهاجرت به اسپانیا ویزای اقامت لازم است. اگر قصد سفر به اسپانیا برای مدت کوتاه کمتر از 90 روز را دارید، یک ویزای توریستی نیز کفایت می کند.

خدمات مهاجرت به اسپانیا

مسئولیت خدمات مهاجرتی در اسپانیا با وزارت این کشور (www.interior.gob.es) است. اگر از توابع کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستید، باید به سفارت اسپانیا برای گرفتن ویزا مراجعه کنید.

مهاجرت کاری در اسپانیا به نسبترایج است. دولت این کشور به منظور مهاجرت آسوده برای سرمایه گذاران و کارآفرینان چندین گزینه را ارائه می دهد: ویزای ثروت، ویزای طلایی، ویزای سرمایه گذار، ویزای نیروی کار متخص و ویزای دانشجو. بیشتر دفاتر حقوقی متخصص در امور مهاجرتی می توانند یک مجموعه راه حل خدماتی و همچنین ارزیابی مقدماتی برای نتیجه مهاجرتی مورد نظر را برای شما تدارک ببینند.

اسپانیا هنوز مانند کانادا یا استرالیا برنامه مشخصی برای جذب نیروی کار خارجی ندارد. با این حال در زمینه هایی مانند پزشکی، کار در اسپانیا میتواند نسبتا آسان باشد.

هزینه های زندگی در اسپانیا

هزینه تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه 2426 دلار (2148 یورو) بدون اجاره است. هزینه های ماهانه یک نفر بدون اجاره 687 دلار (608 یورو) تخمین زده می شود. هزینه زندگی در اسپانیا به طور متوسط 23.73 درصد کمتر از ایالات متحده است. اجاره در اسپانیا به طور متوسط 49.56 درصد کمتر از ایالات متحده است.

در تصویر آب و هوای کشور اسپانیا را میبینید که از دلایل مهاجرت افراد به اسپانیا است.


مراحل و مدارک لازم برای مهاجرت

به منظور حضور قانونی در کشور اسپانیا، یک مهاجر می بایست تمام مدارک لازم تنظیم شده توسط قانون مهاجرت این کشور را ارائه کند. قانون اصلی که سازمان دهنده مهاجرت توابع غیر اروپایی است، Immigration Act 2009 نام دارد. طبق مفاد قانونی کشور اسپانیا، چندین گزینه متمایز برای مهاجرت به این کشور وجود دارند. هر کدام از آنها مزایا و ملزومات مخصوص به خود را دارند. اگر شما به دنبال راه حلی برای تغییر محل زندگی خود و اقامت در اسپانیا برای مدت طولانی تری هستید، بهتر است که موارد زیر را در نظر بگیرید: ویزای ثروت، ویزای طلایی، ویزای سرمایه گذار، ویزای نیروی کار متخصص و ویزای دانشجو.

مزایا و معایب مهاجرت به اسپانیا

این کشور هزینه های نسبتا بالایی برای زندگی دارد. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید بعد از تحصیل در اسپانیا به سرعت کار پیدا کنید. همچنین به منظور پیشبرد زندگی روزمره خود در خارج از یک شرکت بین المللی و یا دانشگاه، باید اسپانیایی یاد بگیرید. بازار این کشور بسیار رقابتی است. در عین حال اسپانیا یکی از اعضای اصلی اتحادیه اروپا بوده و سطح رفاه بالایی دارد. بیمه های درمانی و مدارس اسپانیایی در دنیا سطح مطلوبی دارند. همچنین زبان اسپانیایی یک زبان نسبتا ساده محسوب میشود.

از سایر مزایا و معایب مهاجرت به اسپانیا، میتوان به بافت جمعیت آن اشاره کرد. تاریخ نشان می دهد که از سال 2000، اسپانیا افزایش جمعیت سریعی را تجربه کرده که ناشی از مهاجرت است. نرخ تولد نصف سطح لازم برای جایگزینی جمعیت است، یعنی اسپانیا به مهاجران نیاز دارد. با این حال این مهاجرت یکباره و زیاد سبب ایجاد اصطکاک میان مهاجرین و جمعیت بومی میشود. در اتحادیه اروپا، اسپانیا بیشترین نرخ مهاجرت بعد از قبرس و آلمان را دارد.

آمار و ارقام کلی

قانون مهاجرت 2009، قانون اصلی مربوط به مهاجرین غیراروپایی در اسپانیا است.

طبق آمار مهاجرت، کشور اسپانیا میزبان حدوداً 4.5 میلیون مهاجر است که 9.8% جمعیت را تشکیل می دهند. بیشتر مهاجرین از کشورهای رومانی و مراکش هستند. طولانی ترین مدت مهاجرت بین سالهای 1998 تا 2008 رخ داد. در طول این مدت درصد مهاجرین در میان جمعیت از 1% تا 13% افزایش پیدا کرد. که البته به دلیل بحرانی که در جنوب اروپا آغاز شد و اسپانیا را هم تحت تأثیر خود قرار داد، کاهش پیدا کرد.

اینجا اطلاعاتی در مورد بزرگترین اقوام مهاجر در اسپانیا در سال 2019 خواهید یافت:

#
گروه
جمعیت
1

Romania

730 340
2
Morocco
714 221
3
United Kingdom
311 774
4
Ecuador
212 970
5
Colombia
172 368
6
China
164 555
7
Germany
149 522

محبوب ترین شهرهای اسپانیا

محبوب ترین شهرها برای مهاجرین مادرید و بارسلونا هستند. مادرید پرجمعیت ترین شهر اسپانیاست (با تعداد 3223334 مقیم). شهر مادرید یک مرکز اداری جامعه خودمختار مادرید است.

در تصویر شهرهای اسپانیا را میبینید که به دریا نزدیک هستند و زیرساخت های خوبی دارند.


بارسلونا جمعیت نسبتاً کمتری دارد ( با تعداد 1620809 مقیم) اما معمولاً در میان گردشگران محبوب تر است. بارسلونا شامل مکان های معروفی چون پارک Antonio Gaudi و کلیسای جامع Sagrada Familia می شود.

5 تا از پرجمعیت ترین شهرها طبق تخمین سال 2018 به شرح زیر هستند:

#
شهر
جمعیت
1
Madrid
3 223 334
2
Barcelona
1 620 809
3
Valencia
780 834
4
Seville
703 021
5
Zaragoza
664 938

مهاجرت به اسپانیا و منطقه شنگن

کشور اسپانیا یک کشور عضو منطقه شینگن است. کشورهای توافق نامه شینگن در مرزهای مشترک و برای سفر بین اعضا کنترل مهاجرتی و پاسپورت را انجام نمی دهند. همچنین آنها ویزاهای شینگن صادر شده توسط ایالات شینگن را به رسمیت می شناسند. در مرزهای خارجی و برای اولین ورود به مناطق شینگن، روال معمول کنترل مهاجرتی اجرا می شود . اگرچه پذیرش به هر کشور عضو شینگن به منزله تمام محدوده شینگن (همه کشورهای عضو) بدون نیاز به هیچ بررسی مهاجرتی است. شما باید برای ورود به کشورهای این منطقه تمکن مالی خودتان را نشان دهید.

توابع غیراروپایی که قصد اقامت در اسپانیا به مدت بیش از سه ماه را دارند، می بایست برای اجازه/کارت اقامت (Tarjeta de Residencia) به مدت 30 روز بعد از ورود به این کشور اقدام کنند. اقدام برای دریافت ویزا باید در اداره اتباع خارجی (Oficina de Extranjeros) و یا مرکز کلانتری محلی در استان محل اقامت انجام شود.

مطالعه بیشتر: یادگیری اسپانیایی با داستان کوتاه

انواع ویزا در اسپانیا

اگر قصد اقامت در اسپانیا برای مدت زمان کمتر از 90 روز را دارید، برای قانونی کردن مدت اقامتتان می بایست برای یکی از ویزاهای زیر اقدام نمایید. طبق قانون مهاجرتی اسپانیا چندین نوع مختلف ویزا وجود دارند که بر اساس مورد و شرایط باید دریافت شوند:

ویزای ترانزیت فرودگاه

یک ویزای ترانزیت فرودگاه (Visado de transito aeroportuario) به شما این امکان را می دهد تا وارد محدوده ترانزیت بین المللی در فرودگاه اسپانیا شوید.

(داشتن بلیط هواپیما برای دریافت آن لازم است.)

ویزای اقامت موقت شینگن

ویزای اقامت موقت شینگن (visado de corta duracion) به شما این امکان را می دهد که تا 90 روز در اسپانیا اقامت داشته باشید (اما نمی توانید کار کنید). این ویزا که توسط یک ایالات دیگر در محدوده شینگن صادر شده تضمین می کند تا شما بتوانید بیایید و برای 90 روز در اسپانیا بمانید.

(ارائه بیمه سلامت سفر، مدارک کفایت مالی و اثبات محل اقامت لازم است.)

در تصویر میبینید که رشد جمعیت اسپانیا از طریق تولد کم است و بیشتر از طریق مهاجرت است.


ویزای اقامت طولانی

مگر اینکه شما شهروند اتحادیه اروپا(EU)/منطقه اقتصادی اروپا(EEA) یا سوییس باشید، اگر قصد زندگی، کار، تحصیل و یا انجام تحقیق در اسپانیا را به مدت بیش از سه ماه باشید، به ویزای طولانی مدت تری نیاز خواهید داشت (visado nacionale) .

(ارائه بیمه سلامت سفر، مدارک کفایت مالی، مدرک عدم سوپیشینه پلیس و مدارکی که هدف شما از اقامت را ثابت می کند و همچنین اثبات محل اقامت مورد نیاز خواهد بود.)

مجوز اقامت

در حال حاضر اسپانیا یک برنامه سرمایه گذاری را اجرا می کند که به شما این امکان را می دهد تا در صورت خرید ملکی به ارزش بیش از 500000 یورو برای کارت اقامت در اسپانیا اقدام کنید. اگرچه این مجوز حق کار کردن و تجارت در اسپانیا را به شما نمی دهد. لتونی مجوز اقامت برای ملکی به ارزش بیش از 250000 یورو را نیز صادر می کند که 50% ارزانتر است و بعلاوه به شما امکان کار و تجارت را هم می دهد. در حال حاضر اگر به دنبال مهاجرت قانونی برای مدت زمان طولانی تری هستید، این گزینه ها را در اختیار دارید: ویزای ثروت، ویزای طلایی، ویزای نیروی کار متخصص، ویزای سرمایه گذار و ویزای دانشجو.

مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی

برای مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی، شما باید ویزای ثروت بگیرید. این یک مجوز اقامت برای متقاضیانی است که شرایط مالی مکفی برای اقامت در اسپانیا را بدون نیاز به کار کردن دارند. اگر متقاضی موفق شود تا حساب بانکی معین خود را ارائه دهد- برای دریافت ویزای ثروت واجد شرایط خواهد بود. 

ویزای طلایی: که به عنوان ویزای دارایی نیز شناخته می شود، در صورت خرید ملکی در اسپانیا به ارزش حداقل 500000 یورو به متقاضی مجوز اقامت می دهد. هر نوعی از دارایی می تواند کفایت فرد را ثابت کند: آپارتمان، خانه، اماکن تجاری، زمین و یا ترکیبی از آنها.

ویزای سرمایه گذار

این ویزا که به عنوان ویزای سرمایه گذاری نیز شناخته می شود، مجوز اقامتی است که به سرمایه داران خارجی تعلق میگیرد. یک سرمایه گذار میتواند کسب و کارش را در اسپانیا آغاز کند. در صورت محقق ساختن معیارهای قانونی، یک ویزای سرمایه گذار را به صورت قانونی کسب نماید. مالکین شرکت ها نیز می توانند تحت شرایط خاصی برای این ویزا اقدام کنند.

مهاجرت به اسپانیا با ویزای نیروی کار متخصص

به منظور اقدام برای این ویزا، متقاضی می بایست یک شرکت کارفرمای محلی در اختیار داشته باشد که او را استخدام نماید. این نوع مهاجرت برای تیروی کار متخصص ممکن است. به خاطر داشته باشید که مهارت های حرفه ای متقاضی به همراه حقوق ماهیانه بالقوه ارزیابی خواهد شد.

مهاجرت تحصیلی به اسپانیا

یک نوع مجوز اقامت برای کسانی است که قصد تحصیل در اسپانیا برای مدتی بیش از 90 روز دارند تا فارغ التحصیل یک دوره آموزشی شوند.

  • متقاضی می بایست شخصاً درخواست ویزای خود به همراه مدارک مکمل را در سفارت اسپانیا در کشور محل اقامتش ارائه دهد.
  • سفارت مجموعه مدارک درخواست ویزا را به مؤسسه مرکزی مهاجرت در اسپانیا می فرستد.
  • بعد از اثبات درخواست ویزا، سفارت می بایست با متقاضی تماس بگیرد.
  • بعد از دریافت ویزا، متقاضی می بایست به اسپانیا سفر کند. مهم است که متقاضی در طول مدت زمان مقرر ویزایش (معمولاً 90 روز) به اسپانیا وارد شود.
  • تا 30 روز پس از ورود به اسپانیا، متقاضی می بایست مدارک اجازه اقامت مکاتبه شده با مسئول مهاجرت را تحویل دهد.
  • مجوز اقامت اسپانیایی به تمدید سالیانه نیازمند است. مادامی که زمینه لازم برای دریافت اقامت فراهم است، مجوز اقامت می تواند به تعداد نامحدود تمدید شود.

جمع بندی

اسپانیا یک مقصد جذاب برای مهاجران ایرانی است. شما میتوانید فعالیت های فرهنگی و موسیقی جذاب این کشور را تجربه کنید. با این حال اگر اسپانیا مناسب شما نیست، برای آشنایی با شرایط سایر کشورها با مجله آموزش زبان رایگان تیکا همراه باشید.

یادگیری زبان با بهترین اساتید در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا
مهاجرت به اسپانیا و مزایا و معایب آن - شرایط کار و تحصیل

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

حسین محسنیان

اسپانیا خیلی باحاله. مثل جاهای دیگه اروپا نیستن خودشون رو بگیرن

6 تیر 2022

user-image

پارسا مهری

برای مهاجرت تحصیلی از چه سنی برای کودکان مناسب تره ؟

6 تیر 2022

user-image

عارفه سالاریه

خیلی عالی بود، ممنون!

4 تیر 2022