اساتید پیشنهادی:

اخبار مهاجرت به آلمان 2021 - آپدیت ها و شرایط جدید

پرستو غفاری
پرستو غفاری
سه‌شنبه, 16 اسفند 2021

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1572

اخبار مهاجرت به آلمان 2021 - آپدیت ها و شرایط جدید

صدراعظم آلمان آنگلا مرکل پس از 16 سال کناره گیری کرد. اگر پیگیر اخبار مهاجرت به آلمان باشید میدانید که این به معنای ایجاد تغییراتی در سیاست های مهاجرتی است. در سال 2021 صدراعظم جدید آلمان Olaf Scholz قصد دارد تغییراتی در زمینه قوانین مهاجرت، پناهندگی و گرفتن تابعیت آلمانی ایجاد کند. در این مقاله با قوانین کلی آلمان و همچنین قوانین جدید آشنا خواهیم شد.

تاریک ابوچادی از مسولان مهاجرت آلمان در توییتر نوشت: آلمان مدت‌هاست که یکی از محدودترین رژیم‌های شهروندی را در اروپای غربی داشته است. تلاش‌ها برای اصلاح قانون بسیار بحث‌انگیز بوده اند. توافقنامه ائتلاف جدید شامل تابعیت مضاعف، تابعیت آسانتر و عناصر ius soli گسترده است. به آلمان قرن بیست و یکم خوش آمدید. 

وبسایت رسمی مهاجرت به آلمان نیز اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار میدهد. کافیست به آدرس وبسایت شنگن کاری برای آلمان مراجعه کنید.

اخبار مهاجرت به آلمان 2021

علاوه بر این تغییرات، احتمالاً قانون جدید شهروندی نیز معرفی خواهد شد که به میلیون ها مهاجر در آلمان اجازه می دهد تا پس از سه سال اقامت در این کشور، تابعیت خود را دریافت کنند. مهمتر از آن، آنها همچنین می توانند پس از اخذ تابعیت آلمانی تابعیت قبلی خود را حفظ کنند. در حال حاضر، عموماً انتظار می رود که شهروندان آلمانی جدید از ملیت قدیمی خود صرف نظر کنند تا تابعیت خود را دریافت کنند، اگرچه استثناهایی وجود دارد که تابعیت دوگانه را مجاز می کند.

آیا مهاجرت به آلمان خوب است؟

     آلمان پنجمین کشور محبوب برای مهاجرت است. این موقعیت به دلیل اقتصاد شکوفا، نظام آموزشی و موقعیت های شغلی است. مردم از سراسر جهان می خواهند شانس مهاجرت به آلمان را داشته باشند. این مقاله بر اطلاعاتی در مورد چگونگی مهاجرت به آلمان تمرکز می کند.

صفر تا صد مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به این کشور باید یک دلیل منطقی داشته باشید. چندین راه برای این منظور وجود دارد. این متن شامل دلایل مختلفی می شود که با جزئیات به آنها خواهیم پرداخت.

  • مهاجرت به آلمان برای کار
  • مهاجرت به آلمان برای تحصیلات
  • مهاجرت به آلمان برای کارآفرینی
  • مهاجرت به آلمان برای دیدارهای خانوادگی
  • مهاجرت به آلمان برای اجازه اقامت
در تصویر دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل که از طریق مهاجرت تحصیلی اقدام کرده اند را میبینید.


راحت ترین راه مهاجرت به آلمان

اگرچه راه های بسیاری هست که افراد برای مهاجرت به آلمان می توانند از آنها استفاده کنند و هر کدام از آنها ملزومات مختص خود را دارند. برای مثال برای فرد جوانی که سرمایه زیادی ندارد ولی تحصیلات لیسانس و دانش زبانی دارد، راحت ترین راه مهاجرت به آلمان از طریق تحصیلی است. از سوی دیگر برای فردی که سن بالاتر اما مهارت کاری دارد، راحت ترین راه مهاجرت به آلمان شاید برنامه جذب نیروی کار ماهر باشد.

شباهت هایی نیز بین روش های مختلف مهاجرتی وجود دارد. برای واجد شرایط بودن به مهاجرت به آلمان لازم است که معیارهای زیر را برآورده سازید:

ثبات مالی خود را ثابت کنید

هر نوع مهاجرتی یک جنبه مالی دارد که متقاضیان باید آن را برآورده کنند. اما علی رغم این موضوع متقاضیان باید ثابت کنند که قادرند در عالمان زندگی مالی خود را مدیریت کنند. حتی اگر شما در آلمان کار می کنید، تا زمانی که حقوق خود را دریافت کنید، باید سرمایه ای اولیه برای پرداخت هزینه های خود داشته باشید.

اگر دانشجو باشید و فاند یا بورسیه نداشته باشید، باید در حساب بانکی خود مبلغ معادل هزینه یک سال زندگی و تحصیل را داشته باشید تا ویزای شما تایید شود.

بیمه درمانی 

شما بدون تحت پوشش قرار گرفتن یک بیمه درمانی معتبر نخواهید توانست تا به المان مهاجرت کنید. توصیه می شود تا برای این موضوع یک بیمه درمانی آلمانی بگیرید. چرا که مطمئن نخواهید بود که مسئولین آلمانی بیمه درمانی شما را قبول کنند. با این حال گرفتن بیمه درمانی برای دانشجویان چندان سخت نیست. از این نظر کافیست با امور دانشجویان بین الملل دانشگاه خود ارتباط بگیرید. 

طبق اخبار مهاجرت به آلمان 2021 اکثر دانشجویان بین المللی در آلمان می توانند تحت بیمه سلامت عمومی ثبت نام کنند. این طرح بیمه درمانی اکثر شهروندان و مقیم آلمان را نیز پوشش می دهد و با کمک های ماهیانه تامین می شود. دانشجویان بین المللی حق بیمه ماهانه پرداخت می کنند که حدود 110 یورو در ماه است.

سطح زبان آلمانی برای مهاجرت

برای مهاجرت به آلمان، لازم است که زبان آلمانی را بدانید. چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان ها (CEFR) سه سطح مهارت زبان دارد. A، B و C. هر کدام از اینها سه بخش دارند. بنابراین مهارت زبان به دو بخش A1/A2 یا ابتدایی، B1/B2 یا مسلط و C1/C2 یا پیشرفته تقسیم می شوند. برای مهاجرت به آلمان باید در امتحان شرکت کرده و مدرک A1 یا B1 را بدست آورید. اگر قصد دریافت اقامت دائم دارید، به مهارت بالاتری در سطح C1 یا C2  نیاز خواهید داشت.

برای مطالعه بیشتر: تدریس خصوصی زبان آلمانی در تهران، مشهد و شهرستان ها

انواع ویزا

شهروندان برخی کشورها به منظور ورود به آلمان باید برای ویزا اقدام کنند.

انواع مختلف ویزاهای آلمان:

  • ویزای گردشگری
  • ویزای کارآفرینی (Business)
  • ویزای تحصیلی
  • ویزای جستجوی شغل
  • ویزای کاری (working/employment)
  • ویزای دانشمند میهمان
  • ویزای کارآموزی
در تصویر توضیحات مهاجرت کاری به آلمان را میبینید: حداقل حقوق برای گرفتن ویزای کاری بالار 50 هزار یورور است.


جذب نیروی کار ماهر یا متخصص

کشور آلمان از کمبود نیروی کار متخصص و افراد باکفایت گزارش داده است. آنها به طور مداوم به دنبال جذب نیروی متخصص در زمینه های مهندسی، IT، پزشکی و دیگر حوزه های تخصصی هستند. برای تشویق این گونه افراد به مهاجرت به آلمان، مسئولین مهاجرت خارجی از سخت گیری در تأیید ملزومات معمول کم کرده اند. طبق قوانین جدید 2021، این سخت گیری ها قرار است کمتر شود.

 یکی از راههای مهاجرتی مورد تقاضا پیدا کردن شغل در این کشور است. مراحل مهاجرت به آلمان برای کار شامل موارد زیر می شوند:

  • شغلی در آلمان پیدا کنید که افراد با تابعیت خارجی را می پذیرد.
  • برای ویزای اجازه کار (working/employment) آلمانی اقدام کنید.
  • به آلمان مهاجرت کرده و اجازه اقامت به منظور کار در آلمان را دریافت نمایید.

دریافت اجازه کار

به جز اینها، برای دریافت اجازه اقامت به منظور کار در کشور آلمان، کارفرما و کارمند می بایست ثابت کنند که :

  • در زمینه جذب نیرو از میان افرادی با تابعیت آلمان یا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با کمبود مواجه هستیم و در نتیجه این موقعیت شغلی نمی تواند که توسط اینگونه افراد اشغال شود.
  • کارمند به لحاظ محیط کاری و دستمزد دقیقاً همان شرایطی را دارد که هر کارمند آلمانی دیگر می تواند داشته باشد.
  • کارمند تمام مدارک تحصیلی و سوابق کاری مورد نیاز برای جایگاه شغلی را داراست.
  • شرکت مورد نظر دارای تمام ملزومات مربوط به کار در کشور آلمان است (مدارک و گواهینامه ثبت ).

یه عنوان یک نیروی کار در آلمان مادامی که مدرک اجازه اقامت شما معتبر است، می توانید موقعیت کاری خود را حفظ کنید. اگر کارفرما با ادامه کار شما حتی بعد از مهلت اجازه اقامتتان موافقت کرد، می توانید برای تمدید اقامت خود اقدام کنید و یا حتی یک اقامت دائم دریافت نمایید.

با این حال اگر یک نیروی متخصص نیستید، مهاجرت به آلمان از طریق کاری می تواند برای شما بسیار دشوارتر باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

بسیاری از مردم از این موضوع آگاه نیستند که آلمان تحصیلات عالی رایگان را ارائه می دهد. به این معنی که برخلاف کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا که شهریه تحصیلی خیلی بالایی دارد، دانشگاهها در آلمان یا اینکه شهریه بسیاری کمی را درخواست می کنند و یا کاملاً رایگان هستند. به همین دلیل آلمان محلی پرطرفدار برای اهداف تحصیلی است.

برای مهاجرت به آلمان به منظور کسب یک مدرک دانشگاهی، شما باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت نمایید. این مقاله نمای کلی مدارک مورد نیاز به منظور پیشبرد روند اقدام برای دریافت چنین ویزایی را ارائه می دهد.

شرایط کار پس از تحصیل

اگر شما ویزای تحصیلی خود را دریافت کردید، و تحصیلات خود را نیز به پایان بردید، می توانید برای جستجوی کار به مدت زمان کوتاهی در آلمان بمانید. اگر بتوانید که در طی این مدت کاری پیدا کنید، اجازه خواهید داشت تا در آلمان بمانید. گزارش شده است که نزدیک به 54% دانشجویانی که تحصیلات خود را در آلمان تکمیل کرده اند در این کشور باقی ماندند و کار پیدا کردند.

در تصویر نمای کاربری سایت آموزش زبان آلمانی تیکا را در موبایل میبینید. انتخاب استاد به آسانی انجام میشود.


راحت ترین راه مهاجرت به آلمان برای کارآفرینان

اگر علاقمند به سرمایه گذاری در آلمان هستید، پس خوش شانسید. کارآفرینان و سرمایه گذارانی که موقعیت های اقتصادی ایجاد می کنند همیشه برای مهاجرت به آلمان راه پیش رویشان باز است. با این حال باید در این راه به نکاتی توجه کنید. بر اساس این مقاله میزان سرمایه گذاری باید 250 هزار یورو باشد. بعلاوه، لازم است که یک ویزای خوداشتغالی بگیرید که زیرمجموعه ویزای کاری آلمان محسوب می شود. برای گرفتن ویزا باید نکات زیر را ثابت کنید:

  • اینکه پول کافی برای سرمایه گذاری دارید.
  • اینکه سرمایه گذاری شما به نفع اقتصاد آلمان خواهد بود.
  • و اینکه سرمایه گذاری شما مورد تقاضای این کشور است.

اگر جایگاه خود را به عنوان کارآفرین در آلمان حفظ کنید، همچنین اجازه خواهید داشت تا بعد از 3 سال اجازه اقامت خود را به صورت نامحدود تمدید نمایید که یعنی می توانید هر وقت که خواستید به آلمان وارد و یا از آن خارج شوید. در این زمینه توصیه میکنیم اخبار مهاجرت به آلمان را پیگیری کنید. این شرایط همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ممکن است تغییر کنند. 

مهاجرت به المان برای دیدارهای خانوادگی

برای سفر به آلمان دلایل دیگری نیز وجود دارد مثل وقتی که افراد برای مهاجرت به آلمان مجبورند تا خانواده خود را در کشور محل تولدشان ترک کنند. همه زوج ها و کودکان زیر 16 سال اجازه دارند تا به منظور دیدار همسران و یا والدینشان برای مهاجرت به آلمان اقدام کنند.

برای اینکه واجد شرایط باشند، لازم است که همسران ثابت کنند که متأهلند و فرزندان گواهی تولد خود را ارائه دهند. برای کودکان زیر 16 سال، داشتن مهارت های زبان آلمانی اجباری نیست چرا که فرض می شود که خیلی زود یاد خواهند گرفت. با این حال، برای فرزندان بالای 16 سال باید مدرک کافی مربوط به مهارت زبان آلمانی و توانایی سازگاری با محیط ارائه شود.

همسران هم باید حداقل مدرک A1 مهارت زبانی خود را ارائه دهند. اگر زوجی که هم اکنون در آلمان مستقر است اجازه کار داشته باشد، این اجازه برای همسرش که به او ملحق خواهد شد نیز تعلق می گیرد. بنابراین ویزای مخصوص همسران شرایط یکسانی دارند.

اخبار مهاجرت به آلمان: اجازه اقامت

وقتی که شما یکی از ویزاهای مربوط به مهاجرت به آلمان را دریافت می کنید، اجازه اقامت را نیز خواهید گرفت. اجازه اقامت می تواند موقت و یا دائم باشد. اجازه اقامت موقت به توابع خارجی اجازه می دهد تا برای مدت زمان مشخصی در آلمان اقامت کنند و سپس به کشور خود بازگردند. اجازه اقامت دائمی به این معنی است که توابع خارجی می توانند تا هر زمان که دوست داشتند در آلمان بمانند و یا آن را ترک کرده و به کشور خود بازگردند. با این حال اجازه اقامت دائمی به این معنی نیست که شما به عنوان شهروند آلمان به حساب بیایید. برای این منظور روند مجزایی باید طی شود. به طور کلی، آلمان دو اجازه اقامت موقت و یک اجازه اقامت دائم را دارد.

اجازه اقامت استاندارد

این نوع از اجازه اقامت برای تمام اهداف مهاجرتی که در بالا ذکر شد و دیگر دلایل مورد استفاده قرار می گیرد. مثل گذراندن یک دوره تحصیلی و همینطور برای آلمانی های سابقی که قصد بازگشت به آلمان را دارند و همینطور کسانی که برای دلایل سیاسی و بشردوستانه به آلمان می روند. اجازه اقامت استاندارد برای مدتی معتبر است و می تواند تمدید شود.

راحت ترین راه مهاجرت به آلمان برای کار

به منظور مهاجرت کاری به آلمان شما باید کارت آبی بگیرید. کارت آبی EU (اتحادیه اروپا) به کارگران خارجی (که شهروند هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا نیستند.)که گواهینامه ها و مدارک لازم را دارند و می خواهند با استفاده از مهارت هایشان در آلمان کارکنند، داده می شود. مدارک سطح بالا یعنی که فرد یک مدرک دانشگاهی در هر رشته ای دارد. برای اینکه شایسته دریافت کارت آبی EU باشید، لازم است که یک شغل در آلمان پیدا کرده باشید و حداقل درآمد سالیانه 50800 یورو کسب کنید.

امتیازات کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی EU به دارندگانش حق اقامت در آلمان به مدت 4 سال را می دهد با این امکان که می توانید اجازه اقامت خود را نیز دائمی کنید. برای شایستگی جهت اسکان دائمی فرد باید مهارت لازم زبان آلمانی را داشته باشد و همچنین از پس ملزومات مالی خاصی بربیاید. و البته لازم است که فرد برای بیش از 33 ماه در محل کارش با ارائه مدارک خود مشغول به کار باشد.

اجازه اسکان یا اجازه اقامت دائمی

اجازه اقامت دائمی در آلمان به نام اجازه اسکان شناخته می شود. این اجازه به کسانی تعلق می گیرد که یا اجازه اقامت استاندارد و یا کارت آبی EU را به مدت 5 سال داشته باشند و مدارک مربوط به مهارت های زبان خود را نیز ارائه داده باشند.  

خلاصه اخبار مهاجرت به آلمان

در این مقاله ما سعی کردیم اخبار مهاجرت به آلمان 2021 را با صفر تا صد مهاجرت به آلمان ترکیب کرده و مرور کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی داشتید در نظرات با ما درمیان بگذارید. برای مقالات و اخبار بیشتر با مجله آموزش زبان رایگان تیکا همراه باشید.

رزرو کلاس زبان آلمانی همراه با جلسه آزمایشی رایگان
اخبار مهاجرت به آلمان 2021 - آپدیت ها و شرایط جدید

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

taregh

خلاصه و مفید

19 خرداد 2022

user-image

عارفه سالاریه

ممنون از اطلاعات خوبتون

16 خرداد 2022