اساتید پیشنهادی:

روسی Russian

پرستو غفاری
پرستو غفاری
سه‌شنبه, 17 اسفند 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 692

روسی Russian

چطور روسیRussian صحبت کنیم؟

یادگیری روسی آنقدری که فکر می کنید سخت نیست و نیاز به تعهد زمانی ندارد. یادگیری روسی به صورت آنلاین با استفاده از Babbel ساده، شهودی و تحت کنترل است: با سرعت خود یادگیری را پی بگیرید، درس هایی که می خواهید را انتخاب کنید و مدام لغات را تمرین و مرور کنید. اگرچه تسلط به دستور زبان متفاوت، لهجه و تلفظ روسی می توانید در ابتدا دشوار باشد اما اپلیکیشن ها و دوره های آنلاین Babbel شامل ویژگی تشخیص صدا هستند در نتیجه شما خیلی راحت می توانید با صحبت کردن احساس راحتی کنید. صحبت کردن به روسی را یاد بگیرید و به بیش از 280 میلیون نفر در سراسر جهان که روسی را به عنوان زبان مادری یا زبان دومشان روان صحبت می کنند، ملحق شوید.

زبان روسی پرکاربردترین زبان اسلاوی شرقی است و همچنین به طور کلی پرکاربردترین زبان اسلاوی نیز محسوب می شود. اگرچه روس ها بسیار گوناگون هستند و به 160 گروه قومی و نژاد تعلق دارند که به 100 زبان مختلف صحبت می کنند، تقریباً همه آنها به روسی نیز حرف می زنند. میلیونها نفر در بلاروس، قزاقستان، اوکراین، لتونی، مولداوی استونی، گرجستان و ارمنستان به زبان روسی هم صحبت می کنند و همین سبب می شود که زبان مشترک در اروپای شرقی و آسیای غربی باشد. زبان روسی انتخابی معرکه برای کسانی است که قصد یادگیری یک زبان اسلاوی با بیشتر غنا و تأثیر دارند. راهنمای زیر را بخوانید و سپس مهارت های خود را با یک جلسه درس روسی بسنجید.

الفبای روسی

اگرچه شما می توانید یادگیری چگونه گفتن و فهمیدن کلمات و عبارات ساده را آغاز کنید، اما مادامی که الفبای روسی را نیاموختید، در زبان پیشرفت زیادی نخواهید کرد. این الفبا از متن سیریلیک استفاده می کند که مشأ آن در یونان باستان قابل ردیابی است. این نکته می تواند یک سرنخ مفید باشد چرا که بسیاری از حروف روسی درست شبیه همتایان یونانی شان هستند که احتمالاً در کلاس ریاضی مدرسه با آنها آشنا شده اید. به عنوان مثال π (Pi) نسبت محیط دایره به قطرش دقیقاً همان П (pe) در روسی است که صدای p می دهد. به شکلی مشابه حرف یونانی Φ (phi) متناظر Φ (ef) در روسی است که صدای f می دهد.

برخی حروف روسی شبیه حروف لاتین هستند اما صدای متفاوتی می دهند. حرف روسی P,er در واقع صدایی شبیه r (وقتی زبان برای تلفظش چرخیده می شود) در انگلیسی می دهد. در حالیکه И-i برعکس N نیست و در حقیقت صدایی شبیه e در کلمه me دارد. اگر بتوانید که ارتباطات ریشه دار حروف لاتین را ار ذهن خود دور کنید، الفبای روسی را به راحتی درک خواهید کرد. به محض اینکه این الفبا را بشناسید، برای ورود به یک قلمرو جدید و هیجان انگیز آماده اید.

تلفظ و دستور زبان روسی

انگلیسی یک زبان دوگانه ژرمنی/رومنس (ریشه های ژرمنی با تأثیر فرانسوی، لاتین و زبان اسکاندیناوی) است. روسی یک زبان اسلاوی شرقی است و نکات مشترک بسیار اندکی با انگلیسی دارد. برای مبتدیانی که قصد یادگیری روسی دارند، تلفظ صحیح کلمات می تواند یک چالش قابل توجه باشد. زبان روسی شامل صداهایی می شود که در انگلیسی وجود ندارند، درست مثل انواع مختلفی از حروف صدادار و درجه های ظریف و متفاوت صدای sh. با کمک ویژگی تشخیص صدای Babbel شما قادر خواهید بود تا لهجه را تمرین کنید و به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که روسی برایتان قابل فهم خواهد بود.

دستور زبان روسی ممکن است برای یک انگلیسی زبان در ابتدا به نظر غریبه برسد، اما در واقع قواعد آن بسیار سرراست است. در روسی 6 case وجود دارد که به این معنی است که اسمها، صفت ها و ضمایر می توانند 6 پایان مختلف داشته باشند. این موضوع شاید به نظر پیچیده برسد اما از آنجایی که در اسم ها اطلاعات زیادی منتقل می شود، ترتیب کلمات به اندازه انگلیسی دقیق و سختگیرانه نخواهد بود و شما لازم نیست که هیچ حرف تعریفی را به خاطر بسپارید. ( می توانید مقایسه کنید با اینکه در آلمانی مجبورید تشخیص دهید که با هر اسم باید der، die یا das را استفاده کنید). صرف فعل روسی بسیار با انگلیسی متفاوت است اما افعال بی قاعده بسیار کمتری دارد.

روسی برای مبتدیان

یادگیری زبان روسی قطعاً می تواند یک چالش باشد. یعنی باید یک سری الفبا، لغت، دستور زبان و نظم کلماتی را نهادینه کرد و زبان خود را به صداهای جدید عادت داد. ممکن است به نظر ترسناک برسد اما اگر تلاش کنید که همه چیز را یکجا بیاموزید، یادگیری هر زبانی می تواند تجربه ای ناخوشآیند باشد. نکته کلیدی یادگیری یک زبان به خصوص وقتی هنوز مبتدی هستید، این است که روند یادگیری را به بخش هایی کوچک و قدم های قابل کنترل تبدیل نمایید. تعیین سرعت مناسب برای خودتان و باانگیزه باقی ماندن این روند را بسیار ساده می کند.

رسیدن به کمپ کوهنوردی

به این تجربه به شکل یک ایستگاه کوهنوردی نگاه کنید : پیمودن سطح یک صخره به خودی خود می تواند بسیار چالش برانگیز باشد اما یک مسیر راهپیمایی راحت و پرپیچ و خم شما را به قله خواهد رساند. به عنوان یک مبتدی اولین هدف شما قله نیست بلکه اولین کمپ کوهپیمایی است. در ابتدای مسیر به تسلط بر زبان نیاندیشید. سطح مبتدی در مورد یادگیری نکات ابتدایی مثل الفبای روسی و کلمات و عبارت ساده است تا ابزار لازم برای بقیه کوهنوردی را در اختیار داشته باشید. هر قدم که شما را به هدف نزدیکتر می کند دستاوردی است که باید برایش جشن بگیرید. یادگیری یک زبان دیگر یک تعهد جدی است اما اگر رویکردتان قدم به قدم باشد، این روند می تواند جالب و رضایت بخش نیز باشد.

چرا روسی بیاموزیم؟

از میان صدها قله ای که می توانید فتح کنید، چه چیز در قله یخ زده و باشکوه کوه راسکی در انتظار شماست؟ اول از همه با 180 میلیون متکلم بومی و 260 میلیون متکلم به طور کلی، زبان روسی 7 امین زبانی است که در سراسر جهان بیشتر تعداد متکلمین را دارد و زبان مشترک اروپای شرقی و آسیای غربی است. این نکته به شما امکان می دهد تا بخش بزرگی از دنیا را تجربه کنید. از سنت پترزبورگ در بالتیک گرفته تا دریای خزر در جنوب و همچنین ولادی وستوک در دریای ژاپن.

همچنین زبان روسی دومین زبان پرکاربرد در اینترنت است. حتی اگر هیچ وقت به روسیه سفر نکنید، فهمیدن زبان دنیای آنلاین شما را دوبرابر گسترده خواهد کرد. این مسئله می تواند برای تجار الکترونیکی که به دنبال راهی برای گسترش حضورآنلاین خود و دسترسی به مشتری های بیشتر هستند، بسیار سودآور باشد. اگر مقصد شما ستاره ها هستند، یادگیری زبان روسی برای همکاری با فضانوردان و کیهان شناسان ضروری است. ناسا از تمام فضانوردان خود می خواهد که بتوانند روسی صحبت کنند.

الفبای روسی

اولین قدم در مسیر شما برای رسیدن به قله کوه راسکی گردش در کوهپایه هاست: یادگیری الفبای زبان روسی. این الفبا از خط سیریلیک استفاده می کند که از یونان باستان توسعه یافته اما دارای نکاتی از تأثیر لاتین هم می شود.

حروف زیر در زبان انگلیسی و روسی دقیقاً مثل هم هستند:

A, O, K, M, C, T

این حروف شبیه حروف لاتین هستند اما صداهای متفاوتی دارند:

У, Е, Ё, Н, Х, В, Р, Я, И, Й

و این حروف کاملاً از حروف یونانی مشتق شده اند:

برخی از آنها ممکن است به واسطه کلاس های ریاضی مدرسه برای برخی آشنا به نظر برسند: Г, Ш, Ф, П, Л, Д, Э, Б, Ю

و در نهایت تعدادی حروف دیگر نیز وجود دارند که تنها در خط سیریلیک یافت می شوند:

Ж, Ц, Б, Ч, Щ, Ы, Ь, З

تقدیم به قدیس سیریل با عشق

اگر مشتاق خواندن رمان جنگ و صلح به زبان اصلی باشید یا اینکه دلتان بخواهد که با یک روس در میدان سرخ مسکو وارد مکالمه شوید یا اینکه به عنوان جاسوس برای CIA کار کنید، یادگیری روسی می تواند به خودی خود رضایت بخش و در عین حال تجربه ای دلهره آور باشد. با توجه به افزایش اهمیت روسیه در جامعه جهانی و بیش از 166 میلیون متکلم روس در سراسر دنیا ، حالا بهترین زمان برای یادگیری روسی است. در حالیکه زبان روسی به خودی خود آنقدری که ژاپنی و عربی به نظر می رسد، دشوار نخواهد بود، الفبای روسی می تواند مانعی بزرگ بر سر راه یادگیری یک زبان پیچیده باشد. برای بسیاری از زبان آموزان جدید، و مشخصاً برای افرادی که زبان مادری شان یکی از زبان های رومن است، فکر حرف روسی P که صدای er می دهد و یا 3 که صدای ze می دهد، برای رسیدن به تپه ای در هنگام دویدن کافیست. بنابراین پس این حروف الفبای روسی دقیقاً از کجا می آیند؟

الفبایی با اسامی بسیار

تاریخ الفبای سیریلیک-که الفبای روسی بر اساس آن است- بر می گردد به امپراتوری روم شرقی در قرن 9 ام که توسط مبلغ مذهبی قدیس سیریل به منظور ترجمه انجیل و دیگر متون باستانی به زبان اسلاوی ساخته شد. الفبای سیریلیک با نقش مهمی که در پدیده گسترش مذهب مسیحیت در میان جمعیت اسلاوی بازی کرد، نه تنها یک ابزار کارآمد مکالمه برای مبلغین ارتدوکس بود بلکه یک نیروی وحدت بخش برای مردمان اسلاوی نیز به شمار می رفت. از زمان ایجاد این زبان در قرن 8 ام ، الفبای سریلیک به عنوان سیستم نوشتاری انتخاب 250 میلیون نفر در بیش از 10 کشور بوده است. از شاهکارهای ادبی گرفته تا پروپاگاندای دوران شوروی، حروف سریلیک از پرخواننده ترین ها در دنیا هستند.

یادگیری الفبای روسی –برخلاف موانعش- آنقدری که فکر می کنید، دشوار نخواهد بود. اینجا به دلایلی اشاره می کنیم که چالش را بپذیرید:

تاریخ و فرهنگی بی همتا

شناختن الفبای سریلیک به شما امکان می دهد تا به شکلی بی واسطه با تاریخ و داستانهایی غنی –از روح انقلاب روسیه تا جرقه شروع جنگ سرد آشنا شوید. روسیه مدتهای مدیدی منبع افسون برای دنیای غرب بوده است. زبان و فرهنگ روسی که به شکلی قاطع غیراروپایی و کاملاً مجزا از همسایگان آسیایی اش است، ازطریق موقعیت خاص جغرافیایی خود شکل گرفته. با اتخاذ آرمان های روشنفکری از غرب و تاکتیک های جنگی از مغول ها، موقعیت روسیه در میان غرب و شرق به او این امکان را داده تا در عین موقعیت منحصر بفرد خود، از دیگر فرهنگ ها نیز چیزهایی را وام بگیرد.

چالش برانگیز اما رضایت بخش

زبان روسی به عنوان یکی از دشوارترین زبان ها در جهان شناخته می شود، از 5 مورد گیج کننده دستوری علاوه بر 33 حرف الفبایی ترسناک تشکیل می شود. زبان آموزان تازه نه تنها می بایست حروف ناآشنا –و گیج کننده- روسی را بیاموزند، بلکه برای نوشتن هر کلمه در جمله شانسی 6/1 دارند. واضح است که ساده نخواهد بود!

حالا تصور کنید-فارغ از این چالش ها- وقتی که قادر به خواندن و فهمیدن یک جمله کامل روسی می شوید چقدر احساس رضایت بخشی خواهید داشت. واضح است که یادگیری یک زبان جدید پاداش های مختص خود را ارائه می دهد اما مهم تر از همه به این بیاندیشید که موقع فرستادن پیام Эй чувак (هی پسر!) دوستانتان چقدر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت!

یک گنجینه ادبی غنی

"آناکارنینا"، "جنگ و صلح"، "برادران کارامازوف" –برخی از شاهکارهای ادبی جهان به زبان روسی نوشته شده اند. در حالیکه بسیاری ترجمه عالی از این آثار وجود دارند، بسیاری از روسی زبانان به شما خواهند گفت که هیچ چیز قابل مقایسه با خواندن آثار تولستوی به زبان روسی نخواهد بود. الفبای روسی را بیاموزید و بفهمید که دقیقاً منظور تولستوی چه بود وقتی نوشت: Мы спим, пока не любим!

 

 

 

 

 

روسی Russian

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات